70-100 cm vers! #4

70-100 cm vers! #4

Daar gaan we voor!
Huidige situatie


Het is begonnen. Eindelijk is Europa in de ban van de westelijke straalstroom. Op de fohndiagram is dit goed te zien. Dit betekent veel sneeuw in die gebieden in de Alpen die ideaal liggen voor sneeuw uit (noord)west. Denk aan het (noord)westen van de Savoie, Isere, Haute Savoie, Unterwallis, Berner Oberland, Bregenzerwald en Voralberg. Tijdens passages van het koufront draait de wind naar noord en onstaat er een noordföhn. Tijdens de passages van de warmtefronten draait de wind naar zuidwest en is er even sprake van een zeer lichte zuidföhn.

Sinds vrijdag viel er 5-20 cm in de Savoie, Isere, Haute Savoie, Unterwallis, Berner Oberland en Voralberg. Lokaal 30 cm. De sneeuwgrens lag zoals verwacht rond de 1800-2000 meter, maar zakte afgelopen nacht snel richting de 1200 meter. En de webcambeelden worden daardoor steeds witter.

Engelberg, Andermatt, Val d’Isere, Chamonix en Lech om er maar een paar te noemen. Om ze snel in 1 oogopslag te zien ga je naar de webcamwalls van de noordalpen en westalpen.
Korte termijn

Op de Stormwatch is goed te zien hoe zeer de stroming uit west komt. Dat betekent dat de gebieden in [url=http://shop.wepowder.nl/wepowder-gids.html]je wePowder gids met een blauw W en NW taartpuntje in de sneeuwroos nu de volle lading krijgen. Maar liefst 3 lagedrukgebieden zorgen voor sneeuw in Europa. Omdat de stroming de komende dagen westelijk blijft zal de meeste sneeuw de komende dagen vallen in de Bauges, Beaufortain, Chablais, Aravis, Belledone, Vercors, Tarentaise, Glanerland, Unterwallis, Vaud, Berner Oberland, Voralberg en Brengenzerwald. Omdat heel wat gebieden hier een grasondergrond hebben verwacht ik dat de komende dagen heel wat gebieden hun opening aankondigen. Als jij weet welke gebieden er open gaan, laat het dan even hier weten. De eerder aangekondige 70-100 cm gaan we tot en met woensdag boven de 2100 meter zeker halen in deze gebieden. De sneeuwgrens schommelt tot en met vrijdag tussen de 1000m en 1500m in het westen en 500m en 1100m in het oosten.> Poederregio’s: Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Isère & Savoie & Norge.Lange termijn

Na donderdag is de situatie nog hoogst onzeker. Een meerderheid van de modellen denkt dat het koud genoeg blijft om boven de 1200 meter poeder te kunnen rijden. Een meerderheid van de modellen heeft ook nog extra sneeuw in het vooruitzicht. Maar de exacte uitkomt is nog te onzeker. Wat wel zeker is, is dat je komend weekend poeder kunt rijden. Woensdag meer over welke gebieden er open gaan. Dit geldt ook voor de gebieden in het westen van Noorwegen. Ook daar de gehele week verse sneeuw.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Wax up. Onderstaand de gebieden die goede scores halen op basis van de powrank. Woensdag/donderdag gaan we kijken welke er open zijn en volgt een aangepast advies. Met een volle week sneeuw en het feit dat heel wat gebieden gras als ondergrond hebben wordt komend weekend een poederweekend. Het is nu echt aan. En wij genoten daar afgelopen weekend al van in Serre Chevalier.> Where to go: St. Anton am Arlberg, Super St. Bernard, La Rosière, Verbier, Ischgl, Flumserberg, Chamonix, Säntis, Galtür, Les Trois Vallées, Andermatt, Haute-Nendaz, Lötschental, Espace Killy, Sainte Foy en Tarentaise, Flaine, Ovronnaz, Champex-Lac, Crans-Montana, Vallorcine, Engelberg/Titlis, Paradiski, Oberstdorf/Kleinwalsertal, Adelboden-Lenk, Les Karellis, Sunnmørsalpane, Røldal, Les Marécottes & Zinal/Grimentz.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
robbieAuteur5 december 2011 · 11:59

wij gaan eind deze week richting naar Voss/Myrkdalen, eventueel Sogndal. Daar ligt nu een meter en valt nog meer bij deze week. Røldal heeft ook veel sneeuw, maar geen bomen. Oostelijke gebieden (Hemsedal etc) hebben nog maar 20cm.

Expert
meteomorrisAuteur5 december 2011 · 12:00

@robbie, thanks voor de update! Ben benieuwd naar de foto’s

powfinder.com
Toerist
Bart1Auteur5 december 2011 · 12:02

Daar gaan we dan!

You ski? wePowder!
Gevorderd
tomasdehoogAuteur5 december 2011 · 12:26

wooohuuuuw!!

Toerist
PeteralohaAuteur5 december 2011 · 12:43

Het lijkt er op dat Damuls 8 dec open gaat. Daar heel veel gras als ondergrond.

mag ik weg
Gevorderd
barttoorn2Auteur5 december 2011 · 12:52

rock&roll, the stoke is on =o) enjoy the pow and ride safe!

Gevorderd
TijmenDalAuteur5 december 2011 · 13:06

Eindelijk, yeah! Begon al bijna ongerust te worden. Alleen jammer dat ik pas de 22e kan gaan. Damn, maarja, weinig aan te doen. STOOOOKED!

Toerist
JaapvRAuteur5 december 2011 · 13:17

Yes! Thanks Morris!
\

Toch maar wat oostelijker mikken voor de lagere sneeuwgrens imho… Donderdagavond ter hoogte van Maastricht beslissen of het lnks of rechtsaf wordt…

Toerist
geoffrey2Auteur5 december 2011 · 14:02

Cool let’s go Rikki!

Expert
meteomorrisAuteur5 december 2011 · 14:08

@JaapvR Heb je m’n nummer nog? Bel of DM me anders even tegen die tijd ;)
\

Over gras… wat @peteraloha zegt!

powfinder.com
Toerist
jriphAuteur5 december 2011 · 14:53

Mhhhhhghghgh. aaaargharghargh…!!
\

Auto moet dringend TLC hebben, belasting dienst nogal onaardig, CJIB bi j voorduring extreem onaardig… ergo blut… putain bordelle de merde !!
\

Beter dat het in januari ook valt

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Toerist
JaapvRAuteur5 december 2011 · 16:09

@mm: Als je nr tijdens die ACL-repair niet veranderd is heb ik hem nog! Zal wel sms worden, als ik had kunnen DM’en had ik geen Dukes kunnen kopen…

Toerist
Bart1Auteur5 december 2011 · 16:38

@JaapvR, check de updates sectie (of via quicklinks je direct messages) op de site. Kan nu ook zonder tel dm-en.

You ski? wePowder!
Beginner
brtsAuteur5 december 2011 · 17:30

Krijg nu ook PA binnen op mn Facebook feed, van Salomon freeski. Goed werk.

Gevorderd
vlokfeestAuteur5 december 2011 · 18:46

Hmmm kan volgend weekend pas weg. Iemand misschien interesse voor een rideshare (za, zo, ma)? Diesel for free!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur5 december 2011 · 18:53

oberstdorf Kleinwalsertal “gedeeltelijk” open vanaf 10 december http://www.oberstdorf.de/skifahren/skigebiete/

sbs roelz
Gevorderd
VinnieAuteur5 december 2011 · 20:13

YES! het gaat weer gebeuren ik voel het!

@peteraloha damuls open? cool vorig jaar daar rond deze tijd prima gescoord! opzoek naar de sweetspot.
\

wie o wie gaan er nog meer?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
popskiAuteur5 december 2011 · 21:03

St Anton wordt het komend weekend, of misschien Ischgl, of beter Val d’isère, Chamonix, enz

te veel keuze maakt het moeilijker

Gevorderd
BobvanitersonAuteur5 december 2011 · 21:08

morgen hoor ik of mijn maatje vrijdag vrij kan regelen, zo ja, dan is de kans groot dat ik donderdagnacht ga rijden voor 3 dagen vorarlberg, Damuls is een mooie optie om te beginnen. Montafon (gedeeltelijk) en st. anton draaien ook vanaf donderdag.

Gevorderd
NemmieAuteur5 december 2011 · 22:27

Ik zou vanaf zaterdag een week in Stuben/St. Anton gaan freeriden met een berggids, maar die lui hebben vandaag afgezegd. Ook met de verwachtte sneeuw zou de Unterlage niet goed genoeg zijn voor off piste werk…

Beginner
martijnhAuteur5 december 2011 · 22:46

@Nemsus: No shit…? St. Anton is dus juist waar ik naartoe had willen gaan komend weekend. Wat is je alternatief eigenlijk?

Toerist
freekhendriksAuteur6 december 2011 · 09:53

Wiehoe! Morgennacht rijden dus wanneer mogelijk graag morgen de finetune :) Many thnx!

Toerist
jriphAuteur6 december 2011 · 10:51

chamonix zou ik niet te veel van verwachten zonder base ( rots rots rots). Ik heb gisteren kort contact gehad en het heeft wel wat geneeuwd maar alleen boven 1800m, maar nog lang niet genoeg. wellicht flegere, maar ik denk dat er betere opties zijn.

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Toerist
AnoniemAuteur6 december 2011 · 14:27

Damuls en Montafon gaan open 8 dec. staat op de websites. Is dat een go? Iemand onderkomen daar met redelijke prijs/prestatie?

Beginner
DennnnisAuteur6 december 2011 · 19:08

Damuls: Haus Furka!

sneeuw!!!!
Expert
robbieAuteur6 december 2011 · 20:19

het gaat helemaal los in Noorwegen eind deze week. Er worden vrijdag dikke pakken sneeuw (en storm + negatief reisadvies) voorspeld voor de westelijke berggebieden. Ook wat sneeuw ten oosten van de hoofdkam, maar niet genoeg en nog geen base. Rustiger weer en opklaringen vanaf zaterdag. Vlieg naar Bergen (of Oslo) en rijd naar Sogndal, Voss/Myrkdalen, Stranda, Stryn of Røldal!

Beginner
HaagjeAuteur6 december 2011 · 20:40

Yea!!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!