Lokaal tot 150 cm vers

Lokaal tot 150 cm vers

Wat zijn de geheimtips?
Huidige situatie


De winter is eindelijk begonnen. Van het noorden van de Franse Haute Alpes tot en met ver in Steiermark heeft het flink gesneeuwd. De meest neerslagrijke gebieden noteerden meer dan 150 cm verse sneeuw boven de 2000 meter sinds de start van deze stormperiode. Voor de kaPOW-gangers; inmiddels ook 50-70 cm vers in Salzburgerland boven de 2000 meter bron. Inmiddels is de sneeuw zich langzaam aan het zetten en met de verwachte opwarming de komende 36 uur zal dat nog sneller gaan. Dit zal in beginsel tot een verhoogde lawineactiviteit leiden. Houd daar rekening mee!

Mooi is ook om het onderscheid in neerslag tussen de Alpenhoofdkam en de zuidkant van de Alpen te zien. Dit plaatje is van de lawinedienst van Karnten. En mooi ook om te zien hoe een afgelopen week nog groen Flaine inmiddels is omgetoverd tot een winterlandschap. Arno organiseert daar komend weekend zijn eerste ‘knallen als ze vallen weekend’.

Maar het is nog steeds het begin van het seizoen. Ik herhaal nogmaals wat ik gister al schreef. Er viel de afgelopen dagen lokaal erg veel sneeuw, er stond en staat een stormachtige wind uit west tot noordwest en de onderlaag is slecht. Het beetje sneeuw dat in het hooggebergte lag verbindt zich slecht en waar geen sneeuw lag zijn met name steile grasbodems gevaarlijk omdat het sneeuwdek daar makkelijk kan gaan schuiven. Met lawines als gevolg. Luister goed naar de natuur en pas je plannen er op aan. Want de komende dagen zijn er 3 type gevaren waar je rekening mee moet houden. Allereerst het weer. Er valt nog steeds veel sneeuw de komende dagen, het blijft hard waaien en door de weststroming zijn de temperatuurverschillen tussen warm- en koufronten aanzienlijk. 3 factoren die het lawinegevaar op scherp zetten. Ten tweede het terrein. Op veel plekken lag nog geen sneeuw. Enerzijds betekent dit dat de rotsen niet ver zijn en een blessure, botbreuk of nog erger niet ver weg als je off-piste gaat. Daarnaast is er geen goede onderlaag waar de nieuwe sneeuw zich aan kan hechten. Ten derde de factor mens. Jij en je vrienden dus. Draag een helm waar nodig. Maar draag vooral een schep, pieper en sonde. Zonder deze 3 geen off-piste! Let de komende dagen op jezelf en je vrienden. Safety is jouw zaak! Ride hard, but ride smart. Check vooraf altijd je lokale lawinebericht en pas daar je lijnen op aan. Dat kan via de zoekmachine op lawinedienst.nl, de regionale lawineberichten, de gebiedspagina of via je powfinder app. Lees het bericht en pas je gedrag aan!
Korte termijn

De komende 12 uur draait de jetstream van noordwest naar west tot zuidwest. Daarnaast komt deze jetstream ten noorden van de Alpen te liggen, wat goed te zien is op deze animatie. Dit heeft consequenties voor de temperatuur. De aangevoerde lucht is warmer, waardoor tijdens passages van de warmtefronten er tijdelijk een zuidfohn kan opsteken en het nulgradenniveau scherp stijgt. Tijdens de passage van het koufront zie je het omgekeerde. Een opstekende noordfohn en dalende temperatuur. Het verloop hiervan de komende dagen is goed te zien op de fohndiagram.

Hij schommelt heen en weer. Op de weerkaarten leidt dat tot het volgende. Vrijdag toucheert een warmtefront de noordalpen. Dan een stijgende sneeuwgrens richting de 1600 meter. Veel sneeuw zal er niet vallen, maar de combinatie warmere lucht en vocht zorgt ervoor dat het sneeuwdek tot een hoogte van 2000 meter nat wordt. Met een verhoogde lawineactiviteit als gevolg. In de loop van de nacht passeert het koufront, dan een sneeuwgrens die langzaam daalt. Zondag zonnig in het westen, nog wat bewolking in het oosten met een nulgradenniveau rond de 1500-1900 meter. In de inneralpine dalen in met name de zuidalpen blijft het kouder.> Poederregio’s: Alpes du Sud, Isère & Savoie , Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Salzburgerland & Steiermark & Norge.Lange termijn

Later in de volgende week komen we weer in de ban van de jetstream. Nu nog duidelijker van west tot zuidwest. Op de kaarten van ECMWF is dit goed te zien. Dat betekent dat we vanaf zondag weer in de warmere lucht komen te zitten. Maandag tijdelijk wat koeler met de passage van een front uit west. Sneeuwgrens dan weer dalend tot 900-1300 meter. Daarna is de situatie nog wat onzeker. Komen we vol in een zuidwestelijke stroming met stijgende sneeuwkansen in het zuidwesten en zuiden van de Alpen? Of gaan we op weg naar een westelijke tot noordwestelijke stroming? De laatste kaarten houden het tot in ieder geval midden volgende week op een zuidwestelijke stroming.> Lange termijn poeder indicatie: Scandinavia.Poeder Advies

Where to go? Natuurlijk zijn de where to go tips een goede referentie om mee te starten.

Maar wat zijn de geheimtips voor de komende dagen rekening houdend met het weer? Aangezien de noordalpen vanaf vrijdagmiddag tot en met zaterdag te maken hebben met het front dat passeert? Te denken valt aan die gebieden net ten zuiden van de Alpenhoofdkam, waar het onder invloed van de zuidwestelijke stroming koeler blijft, waar al een basis lag en waar het komend weekend zonnig is. Hier komen 2 geheimtips voor komend weekend: Serre Chevalier (in het bijzonder Monetier les Bains) en Val d’Isere. Beide gebieden hadden al sneeuw als gevolg van poederalert 3 en sinds afgelopen weekend is daar nog eens 50 tot 100 cm bijgekomen.> Where to go: Røldal, La Rosière, Sauda, Espace Killy, St. Anton am Arlberg, Les Trois Vallées, Flumserberg, Verbier, Chamonix, Paradiski, Flaine, Les Portes du Soleil, Crans-Montana, Leysin - Les Mosses, Haute-Nendaz, Andermatt, Trysil, Jungfrau Region, Ischgl, Les Saisies, Les Marécottes, Saas Fee, Les Sybelles, Obertauern, Bregenzerwald, Galtür, Tauplitz, Arêches-Beaufort, Zermatt, Adelboden-Lenk, Sörenberg, Zinal/Grimentz, Kvitfjell, Oberstdorf/Kleinwalsertal, Puy st. Vincent, Zauchensee, Saalbach-Hinterglemm, Scuol, Mittenwald Karwendelbahn, Varingskollen, Flims-Laax-Falera, Valmorel, Montgenèvre, Hemsedal, Mayrhofen, Engelberg/Titlis, Alpe du Grand Serre, Norefjell, La Clusaz, Pitztal, Fügen/Hochfügen, Oppdal, Serre Chevalier, Ötztal, Alpe d’Huez / Grandes Rousses, Tschiertschen & Les 7 Laux.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
AnoukAuteur8 december 2011 · 15:22

Jammer dat Serre Che zo ver is voor een weekend :(

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 16:02

@Anouk, valt wel mee toch. Wij reden er vorige week 11 uur over. Dat zou vanuit Belgie in 9,5 uur moeten kunnen ;)

powfinder.com
Beginner
AnoukAuteur8 december 2011 · 18:03

@Morris : I know, maar Andermatt doe ik op 7 uur, dat scheelt 'm toch echt voor een weekendje…ben nog effe aan het twijfelen om misschien naar Flaine te rijden en aan te sluiten bij Arno.

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
MickoAuteur8 december 2011 · 19:24

Correct me if I’m wrong, maar bij Val d’Isere heb ik wel het gevoel dat als je daar zaterdag aan komt er heel wat afgestreept is en je het wat verder moet zoeken. Wat misschien niet verstandig is i.v.m. lawinegevaar.

Toerist
AnoniemAuteur8 december 2011 · 20:17

Over 20 vliegen we naar Roldal: na lang wachten…eindelijk POEDER!!

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 20:17

@snowzone… eens. @Anouk, maar in Andermatt sta je tegenwoordig dan ook 7 uur in de rij voor je de Gemsstock op kunt. Op dit moment mijns inziens het meest overrated gebied als je de drukte afzet tegen de stoke

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 20:20

@Base… nice… daar valt nog een mooi dumpje de komende 48 uur. Ik hoop dat de wind zich een beetje gedeisd houdt!

powfinder.com
Gevorderd
yannickdbAuteur8 december 2011 · 20:21

@ snowzone: net bericht gekregen van 2 vrienden die een leuke dag in Val d’Isère hadden vandaag, maar de warmte deed in de nammidag alles ineenzakken. Alle bereikbare stukken zijn inderdaad gestreept…

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 20:27

Dan wordt het Serre Che… ik citeer uit het lawinebericht ‘En surface, on trouve une couche de neige récente de 5 à 50cm (localement 70cm aux Ecrins), encore poudreuse en versants Nord au-dessus d’environ 1500m’

powfinder.com
Beginner
AnoukAuteur8 december 2011 · 20:56

@Morris : heb nog nog nooit langer dan een kwartier moeten wachten…geluk gehad, zeker :-) Maar je hebt gelijk, Andermatt heeft teveel “fame”…je begint me nu wel te doen twjfelen over Serre Che…je wordt bedankt!! Ga jij erheen puur voor het weekend?? Als ik zo ver rijd, zou ik wel tot donderdag willen/kunnen blijven…beslissingen, beslissingen!

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Beginner
wimdesAuteur8 december 2011 · 21:12

skippen en “all in” op een bom volgende week?

Toerist
Steven2Auteur8 december 2011 · 21:16

@wimdes: Zit ik ook aan te denken. Die warmte zit me niet lekker, als ik hoor dat Val d’Isere nú al te warm is…Long time no see trouwens :-)

Gevorderd
yannickdbAuteur8 december 2011 · 21:20

Toeren dan maar?

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
MickoAuteur8 december 2011 · 21:26

Waarom is die tol zo f****** duur in Frankrijk, 172 euro ;-(

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 21:30

Gasten… stelletje zeurpieten. Wij waren vorige week in Serre Che en toen lag er heel wat minder. Op de noordhellingen blijft het koud. Allemaal een beetje voor het zingen de kerk uit… ! Gaan jullie dit weekend poederrippen in de sneeuwhal of zo ;P

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 21:35
powfinder.com
Gevorderd
MickoAuteur8 december 2011 · 21:36

@Morris: We blijven nederlanders he? ;-)

Beginner
wimdesAuteur8 december 2011 · 21:41

@steven: ik board nu in witte camouflage kledij

Beginner
wimdesAuteur8 december 2011 · 21:42

@morris: sneeuwhal: read my mind :-) eens proberen mijn jongste op de latten zetten en zien wat er gebeurt

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2011 · 21:45

LOL… ach, ik snap het allemaal wel. Eerste echte sneeuw… Maar ik ben gewoon nog zo stoked van afgelopen weekend. Ik was al in tijden niet meer in Serre geweest en als je dan als een van de eersten de Pic de L’Yret mag strepen… dat gun ik iedereen (maar wel achter mij ;P)

powfinder.com
Beginner
wimdesAuteur8 december 2011 · 21:45

@morris: 10 jaar kon elk weekend nog, maar had toen de blauwe wepowder pil nog niet ingenomen :-( weinig open en vrijdagnacht terug nattige sneeuw?

Beginner
wimdesAuteur8 december 2011 · 21:47

… 10 jaar geledend dus! Serre Che geen sneeuw op de bomen AAAAAAHh!!!

Gevorderd
micheldommelAuteur9 december 2011 · 10:33

@iedereen; gewoon lekker gaan met die banaan en laat je verrassen! @Snowzone; je kunt niet altijd geluk hebben dat je precies op de juiste tijd op de juiste plek bent (net zoals eind vorig seizoen!) GENIET!

Gevorderd
MickoAuteur9 december 2011 · 11:16

@micheldommel: Daar heb je gelijk in, wat was dat goed in de Piemonte! Ik vertrek vanavond, maar weet nog steeds niet waar naar toe. ;-)

Gevorderd
EasyAuteur9 december 2011 · 11:23

@ Steven: ben benieuwd. Ik kan nu niet weg (ivm sinterklaas!?!), maar vanaf maandag wil ik toch gaan kijken of er mogelijkheden zijn. KaPow heb ik niet geboekt, maar is evt. wel een optie: accommodatie is te regelen, vervoer ook, skibuddies zat daar (alleen de wepowder-voordelen - cursussen & gidsen e.d. - zou ik dan missen).
\

@ Everyone: er zijn zeker geen/weinig mensen die komende week doordeweeks standby zijn?

Built for Speed
Toerist
JaapvRAuteur10 december 2011 · 08:11

Alpe d’Huez (SerreC was gister nog dicht): Compleet verspoord, beetje zware sneeuw, maar op de hoge stukken nog een laagje los spul. Vanaf 2000 veel wind, oppassen in geultjes etc!

Perfect om warm the draaien, en the ontdekken dat die Permins prima carven en overal doorheen rammen. Morgen een update uit Serre Che!

Expert
meteomorrisAuteur10 december 2011 · 08:17

@JaapvR, In Serre moet je in Monetier les Bains zijn. Op de Pic de l’Yret om precies te zijn.

powfinder.com
Gevorderd
tomasdehoogAuteur10 december 2011 · 18:06

@Easy: ik sta in principe standby, ook doordeweek. Ziet eruit alsof het blijft sneeuwen dus dat is het probleem niet.

mijn mail is tomasdehoogathotmailpuntcom. Laat maar weten wat je plan is!

Gevorderd
MickoAuteur10 december 2011 · 21:26

Zit op dit moment in obertauern,gekozen om de vele slalommers en webcam beelden, wel wat poeder, maar 2 dagen te laat hier. Verspoord en harde bovenlaag. Hopelijk gaan 2 hoge liften open morgen

Toerist
JaapvRAuteur10 december 2011 · 21:43

@MM: Thanks mate!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!