Slachtoffer gevonden... maar wat dan...

Door MennoBoermans1 op 11 december 2011 · 3

In de bergen boven Zermatt is op dit moment de cursus Bergsport EHBO en Bergredding in de winter aan de gang, die ik namens het Alpine Rescue Center speciaal voor Nederlanders organiseer. Naast onderwerpen als "werken met de helikopter", "geïmproviseerd spalken" en "basic life support", ligt de focus op het redden van wintersporters die onderkoeld zijn of onder een lawine vandaan komen.

Mijn visie is dat voor het redden van een lawineslachtoffer je een reeks aan skills moet beheersen. Na het lokaliseren van een persoon met je pieper houdt het niet op. Integendeel: de challenge begint dan pas. Waar let je op bij het reanimeren van een lawineslachtoffer? Hoe ga je effectief onderkoeling te lijf? en als je meerdere slachtoffers hebt: welke is het meest kritisch?

Aan de hand van scenarios in de sneeuw (door het zelf te doen leer je het beste) laten Oliver Kreuzer, Daniel Kornhall en ik de deelnemers (waaronder ook een paar fervente wepowderaars) ervaren hoe ze efficiënt hulp verlenen aan wintersporters in nood. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het graven van een sneeuwhol, een skill die wij ook belangrijk achten wil je je overlevingskansen bij een noodsituatie in de winterse bergen verhogen. En mocht het vannacht echt te koud worden: de Testa Grigia hut die onze uitvalsbasis is, ligt net op Italiaans grondgebied. Verse espresso, forcaccia en een genepy dus altijd binnen handbereik.

Foto boven: cursisten Richard Bollee, Arjen Hulskemper, Olivier Kill, Irene Schrijvershof, Sander van Alten en Jeroen Wiemer verzorgen een lawineslachtoffer.

Reacties

• Echo
    Advanced
    Echo op 10 december 2011 · 20:13
    Klasse dat deze mannen hier tijd (en geld) voor vrijmaken....en helemaal blij dat Arjen bij me in de auto zit volgende week naar kaPOW, veilg gevoel 😃
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 11 december 2011 · 10:04
    @Echo, voor het geval dat de duitse autobahn getroffen wordt door een lawine?

Even zonder gekkigheid, wanneer is de volgende cursus Menno? Lijkt me erg leerzaam namelijk!
  • Haas
    Expert
    Haas op 13 december 2011 · 21:11
    Deze cursus is een absolute aanrader! voor vrijwel alle vormen van letsel leer je hoe te handelen. dus niet alleen het behandelen van lawine slachtoffers komt tijdens de cursus aan de orde. Menno is een super ervaren en gepassioneerde bergredder die als geen ander weet over te brengen hoe te handelen na een ongeluk. Tel daar het team van begeleiders en lotus slachtoffers bij op en je hebt een perfect team om van te leren. Zelf heb ik de cursus twee jaar geleden gedaan. Ga 'm ook doen! het is iedere (dure) swiss frank waard.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro