Poederalert#5 is ON!

Poederalert#5 is ON!

Het gaat flink sneeuwen!
Huidige situatie


Afgelopen weekend was in een aantal gebieden erg goed. Poederalert#4 zal niet snel vergeten worden. Via Powfinder kwamer er berichten en foto’s binnen uit onder andere Flaine, Zinal, Les Marecottes, Obertauern, Voralberg, maar ook Sogndal en Røldal. Overal stoke, hoewel de base op veel plekken nog aan de dunne kant is. Met name in het oosten van Oostenrijk en een aantal gebieden in Zwittserland (Nendaz, Siviez, Veysonnaz) mag er nog wel wat sneeuw vallen en ook de zuidkant kant nog wel wat sneeuw gebruiken. Het goede nieuws: komende week komt die sneeuw er aan.

En dat is nog steeds nodig. In het hooggebergte zijn vele toppen en graten kaalgeblazen en op vele gletsjers ligt nog steeds een dun sneeuwdek. Off-piste tochten in het hooggebergte vragen om de nodige kennis op dit moment! Maar met een sneeuwdek tussen de 50 en 120 cm op 2000 meter ligt er een mooie basis. Onder invloed van de wind en het zetten van de sneeuw is het sneeuwdek ingeklonken en op vele plaatsen al goed aan het zetten. Op naar poederalert#5 in meerdere stappen.
Korte termijn

Vandaag aanval nummer 1. Op het moment van schrijven sneeuwt het al in de westalpen. Er druppelen local reports binnen uit Serre Che, Courmayeur, Flaine en Les Sept Laux en ik verwacht dat het aantal meldingen vanuit de westalpen nog toeneemt. Het front is overigens ook goed te zien op de stormwatch. Een zeer diep lagedrukgebied (945 hPa), genaamd Hergen zorgt voor een westzuidwestelijke stroming. Dit betekent in beginsel sneeuw in het zuidwesten van Noorwegen en de Franse Alpen (in het bijzonder ). Later ook in de rest van de Alpenhoofdkam. Reken op 15-40 cm in de westalpen (zwaartepunt Mont-Blanc, Belledonne en Ecrins). De Alpenhoofkam volgt later op de dag. Waarbij de warme lucht vanuit het zuiden en de koude lucht vanuit het noorden hun best doen om sneeuw te droppen. Reken op 10-25 cm vers met een sneeuwgrens die daalt richting de 1000 meter. Dinsdag klaart het op en wordt het snel warmer. Tegen de avond betrekt het weer vanuit het westen en volgt eerst een warmtefront. Sneeuwgrens dan nog hoog, maar in de loop van de woensdag dalend richting de 1500 meter. Hierna volgt hetzelfde scenario als vandaag (maandag), waardoor de Alpenhoofdkam weer sneeuw krijgt. Nog spanneder wordt het laag dat zich ten zuiden van Karnten ontwikkeld. Dit kan op woensdagnacht en donderdag mogelijk nog voor extra sneeuw in het oosten zorgen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat aanval nummer 2 (woensdag/donderdag) in het westen wederom 15-30 cm brengt, in de Alpenhoofdkam 10-20 cm en in het oosten (Dolomieten, Karnten, Salzburgerland en Steiermark) 15-35 cm.> Poederregio’s: Isère & Savoie , Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden & Piemonte & Aosta.Lange termijn

Vrijdag volgt aanval nummer 3. Een zeer actief front brengt dan wederom veel sneeuw in het noordwesten. Duidelijk minder sneeuw in het oosten. Maar in het oosten blijft de sneeuwgrens tussen de 800 en 1400 meter schommelen, terwijl deze in het westen tijdelijk richting de 1900 meter gaat. Sneeuwgrens in de nach weer rap dalend. In het noordwesten lijkt het dan continue te blijven sneeuwe met een sneeuwgrens die tot in de dalen zakt. Ja, je leest het goed. Sneeuw tot in de dalen. Denk aan je winterbanden (en kettingen!). Tot na het weekend blijft het koud, waardoor een verlengd weekend een goede optie is om van alle verse sneeuw te genieten.

Noorwegen ziet tot komend weekend de beste condities in het westen. Vrijdag duikt een zeer actief laag onder Noorwegen door (Stormwaarschuwing), waarna vanaf zaterdag de sneeuwkansen in de oostelijke gebieden (waaronder Hemsedal) stijgen. Met oostelijke gebieden bedoel ik de gebieden ten oosten van de hoofdkam in Noorwegen.> Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Wax up of repareer je belag (als je dit weekend weg bent geweest ;))! Poederalert#5 is ON! Volgend weekend mogen we alweer. Het is het laatste relatief rustige weekend voordat de kerstvakantie begint. Nog 12 dagen rustig poeder rijden kortom. De where to go gebieden zijn geldig tot en met woensdag!> Where to go: La Thuile, Courmayeur, Chamonix, Les Portes du Soleil, Flaine & Paradiski.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TijmenDalAuteur12 december 2011 · 12:22

Yeeaaaah! Ziet er goed uit! Jammer dat ik er niet van kan profiteren…

Oh well, als het zo door gaat ligt er in ieder geval een lekker base!

Beginner
HaagjeAuteur12 december 2011 · 12:48

Yea, vrijdag op de latten in Val Thorens. Kan ik die Zealot’s goed gebruiken Morris ;)
\

Klopt de voorspelling van 64cm op vrijdag een beetje voor Trios Valles?

Gevorderd
EasyAuteur12 december 2011 · 12:58

Het ziet er naar uit dat ik poederalert 5 op 1 of andere manier ga meepakken. Dus rede voor een kleine vreugde/sneeuwdans! ;D

Built for Speed
Expert
meteomorrisAuteur12 december 2011 · 13:06

@Haagje… als de jetstream zo blijft, dan lukt dat zeker.

powfinder.com
Gevorderd
MimosaAuteur12 december 2011 · 13:07

Kan niet wachten tot ik vrijdag in Kaprun naast de piste sta! ;-)

Powder makes me happy!
Gevorderd
jeroenvhAuteur12 december 2011 · 13:17

@Morris; top dat de bevestiging van jou er eindelijk is. Dit weekend was al een tijdje gepland en eindelijk gaat het gebeuren. Stoke tot the roof. Idee is nu om donderdag te rijden en dan vrijdag Les Contamines of Flaine, za La Thuile en zo nog onbekend (st. Foy)?. Er is namelijk nog niet veel open doordeweek. Is Flaine trouwens te doen bij hevige sneeuwval? Wie weet nog een goede acco in Flaine?

Gevorderd
PaulJAuteur12 december 2011 · 14:08

heerlijk om deze berichten te horen!

ik ben met een vriend een poedertrip aan het plannen voor dit weekend, we hebben een huisje in la norma. maar willen toch meer richting het noorden waar de poeder is. weet iemand nog goedkope accommodaties in de buurt van paradiski of les grand massif?

Discover the unknown
Beginner
SurfertjeAuteur12 december 2011 · 14:46

@PaulJ,
\

Shoot wittelijnen anders even een DM’etje, hij is reisleiding in La Plagne, misschien weet hij iets voor je. Ik ga daar dit weekend ook heen met Sunweb. Het lijkt een perfect weekendje te gaan worden qua sneeuw.!

Beginner
FreekAuteur12 december 2011 · 16:13

@PaulJ , @Jeroen van Heeswijk misschien dat er aankomend weekend wel een zelfde trip wordt georganiseerd als afgelopen weekend?
\

http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,3227.0.html

Toerist
dr5112Auteur12 december 2011 · 16:36

ik heb de banden gewaxt en de kettingen gespannen. Nog ff de antiefries in de sproeier en ik kan de a32 richting leeuwarden veilig doorkruisen. Nog ff de neusharen trimmen voor die poeder pegels!

Toerist
powderskifun2Auteur12 december 2011 · 17:55

JOEEEHOEEE!!! Ziet er goed uit! Sneeuw momenteel ook flink!

Toerist
AnoniemAuteur12 december 2011 · 18:18

@ Jeroen van Heeswijk, vraag Arno eens… http://winter.alpadventures.com/

Toerist
AnoniemAuteur12 december 2011 · 20:23

Succesvolle winter kick-off …http://edwardbekker.com/

Gevorderd
MickoAuteur12 december 2011 · 20:49

Op dit moment sneeuwt het in obertauern, nog geen dikke vlokken,maar mocht er morgen zo veel sneeuw liggen dat ik mijn auto moet uitgraven,dan laat ik het weten.

Gevorderd
Bramski2Auteur12 december 2011 · 20:58

@ morris; in welke poederregio kunnen we vanaf vrijdag genieten van sneeuw aanval nummer 3 (alles op pagina 132 van wepowder boek?)

Respect the mountains
Beginner
ErwinMaloloAuteur12 december 2011 · 21:20

@Morris, Hoe liggen de kaarten voor Damuls van zaterdag t/m Dinsdag??? En waar moet ik daar zijn voor een gids???

Gevorderd
Bramski2Auteur12 december 2011 · 22:06

@morris, waar kan ik op de nieuwe site de info over de labs vinden?

Respect the mountains
Gevorderd
dejongarnoAuteur13 december 2011 · 01:36

Vanmiddag teruggekomen van het 1e knallen als ze vallen @legrandmassif weekend, terugrijdend in dikke sneeuw vanaf 1000m. En dan krijg je deze update door :)
\

‘Helaas’ zitten wij bomvol met een groep die donderdag aankomt, maar wie weet wat er vanaf zondag weer mogelijk is. Wordt wellicht vervolgd…

Gevorderd
tank24Auteur15 december 2011 · 10:28

Kom maar op met die update

High Roller
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!