Plankenkoorts: Jones Flagship

Plankenkoorts: Jones Flagship

Er is al veel gezegd over Jones Snowboards. Vooraf had ik best wel twijfels, de boards zagen er niet slecht uit, ze zijn sterk geprijsd en DEEP was inderdaad een dikke film. Maar was het toch niet allemaal een beetje marketinggelul…?

Het eerste wat me opviel toen ik de Jones pakte was de grove, behoorlijk beschadigde topsheet. Naast een superstrakke BMB-topsheet viel dit toch een beetje in het niets. Verder leek het concept niet spectaculair, wel goed uitgevoerd. Camber tussen de bindingen, rocker in tip en tail, een blunt nose en tail, 2cm setback, medium flex, iets stijvere tail en magnetraction. Alhoewel dat laatste met het blote oog nauwelijks waarneembaar is.

Eenmaal ingestrapt kreeg ik direct een heel ander idee van de Flagship. Dit zou zomaar eens een topdag kunnen gaan worden. En dan niet alleen dankzij de 50cm vers die er lag, maar mede ook door de Flagship. De treeruns die als opwarmer gebruikt worden leren al direct dat het met drijfvermogen en wendbaarheid wel goed zit. Na deze runs zit het vertrouwen er in en rijdt ik het zelfde bos op hoge snelheid, prima stabiliteit en de wendbaarheid blijft. Lekker plankje!

[b]Opgewarmd[/b]
De volgende dag ben ik opgewarmd en kan de Flagship echt aan de tand gevoeld worden. Snoeihard rijdt hij door het bos van de vorige dag en probleemloos overleeft het belag een aanslag van een onzichtbaar paaltje. De wendbaarheid tussen de bomen is enorm, het board doet precies wat ik wel, het lijkt alsof de bomen doorzichtig zijn.

[img]http://farm8.staticflickr.com/7142/6533688189\_fcf1686df3\_z.jpg[/img]

Als ik later op de dag open terrein ga rijden vind de Flagship dat helemaal geen punt. Strepen heeft hij geen moeite mee, sterker nog de stabiliteit is enorm. Het board is enorm actief in de flex en redt me regelmatig uit benarde moves. De flex doet qua kwaliteit sterk denken aan de SickStick, de levendigheid voelt erg goed. Door de lengte rijdt hij ook nog eens onwijs lekker op de tail, het kost nauwelijks kracht om de neus uit de sneeuw te trekken vervolgens doen de tail en de levendigheid de rest.

Als het terrein steiler wordt en er in korte bochten op safe gereden moet worden staat de Flagship z’n mannetje. Zowel de wendbaarheid als de stabiliteit komen hier van pas. Dit voelt alsof ik m al jaren rijdt!

[b]Drijfvermogen[/b]
Was ik net overtuigd van het nut van lengte. Lengte in het board geeft rust en drijfvermogen. Juist dat drijfvermogen zorgt voor wendbaarheid was mijn ervaring. Doordat blijven drijven vanzelf ging, was er energie over en dat bleek (voor mij) de wendbaarheid enorm te verhogen. 168 was ineens normaal geworden voor een big mountainboard.

De Flagship gooit deze gedachte compleet door elkaar. Door de bluntshape van de neus, gecombineerd met een early rise drijft ook deze 161 al heel sterk. Ik heb geen moment het gevoel gehad op een board te staan met zo weinig lengte of taper. Hij dreef heel natuurlijk, geen absurde legburn, sterker nog, ik ben helemaal niet met het drijfvermogen bezig geweest.

Daardoor heeft de Flagship wel het voordeel van boards met een beperkte lengte, speelsheid, zonder de nadelen. Ondanks het bigmountain karakter heb ik nooit het idee gehad een lange stijve deur onder m’n voeten te hebben. Integendeel!

[b]Piste[/b]
Uiteindelijk komen veel runs uit op de piste. Daar blijkt de Flagship ook z’n mannetje te staan. Het stuk camber tussen de voeten is voldoende voor stabiliteit op de piste. En juist de gerockerde neus en tail zorgen dan voor een kort aanvoelend board, waardoor ook op corduroy het board wendbaar aanvoelt. Ook voor de piste absoluut een lekker board.

[b]Conclusie[/b]
De Flagship heeft qua wendbaarheid en levendigheid wat weg van de sickstick, maar evenaart hem niet. Uniek is echter dat hij daarnaast als big mountainboard verreweg het beste voelt van alles dat ik ooit gereden heb. Stabiel op snelheid en op de technische stukken maar tegelijkertijd wendbaar. Kortom de Flagship is een perfect big mountainboard maar ook een hele goede allrounder. Eigenlijk zou iedere freerider een Flagship in de boardbag moeten hebben, hetzij als one-quiver-board, hetzij als big mountainboard.

Disclaimer: voordat je naar de winkel rent: een paar dagen later testte ik de K2 Gyrathor en ik zou (nog) niet kunnen kiezen, wordt vervolgd!

  • stabiliteit
  • levendigheid
  • wendbaarheid
  • prijs
Niels

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 december 2011 · 00:28

je moet de Hovercraft eens testen ; alle logica onderuit …

sbs roelz
Toerist
AnoniemAuteur19 december 2011 · 09:17

ga in januari dit bord in de poeder gebruiken. In de ijskast kwam ik tot dezelfde conclusie: Je rijdt er op weg als heb je het bord al jaaaren!

Gevorderd
alexsvwAuteur19 december 2011 · 17:26

Was ook erg verbaast (lees onder de indruk) van de rijkwaliteiten van zijn gesplitte broer de Solution.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!