Poederalert#6

Poederalert#6

Nog eens 30-70 cm vers erbij
Huidige situatie


Het werd dik. Zo dik dat ik afgelopen week al waarschuwde. Ik deed je aantal tips aan de hand voor als je zelf op trip gaat en wees je er op dat het lawinegevaar richting de 4 en zelfs 5 zou gaan. Lees je al langer mee op wePowder dan kon je tussen de regels doorlezen dat ik je waarschuwde voor een lastig weekend in het westen. Waarom? Het is een gulden regel in de lawinekunde dat indien er meer dan 50 cm sneeuw in een etmaal valt en het daarbij ook nog eens stormachtig waait, dat je dan te maken hebt met een explosieve ****tail. De kritische neuschneemenge is al lang overschreden en de poederstress ook. Zeker omdat dit pas de tweede dump was in de westalpen en de poederhonger groot. Op zulke momenten kan het geen kwaad om te kiezen voor iets minder sneeuw in minder exposed terrein.

Er viel sinds donderdag maar liefst 120-200 cm in de Zwisterse westalpen en 80-150 cm in de Franse Tarentaise. Iets waarvoor we ver terug moeten in de tijd. De intensiteit van de neerslag was enorm, maar ook de omvang van het gebied die al deze sneeuw te verwerken kreeg, waardoor het lawinegevaar 48 uur op 5 (zeer groot) stond. Inmiddels is de sneeuw zich langzaam aan het zetten, maar nog steeds een goede 3. Met al die sneeuw van de afgelopen week liggen bijna de complete alpen er erg goed bij. De minste sneeuw vind je op dit moment in de Dolomieten, maar de rest van de Alpen kan het nu makkelijk zonder de sneeuwkanonnen. Zeker met de sneeuw die nog komen gaat.
Korte termijn

Vandaag sneeuwt het licht in de noordalpen en het noorden van Pyreneen en brengt maximaal 10 centimeter vers. In de Alpen tot diep in de dalen. Ondertussen draait een nieuw lagedrukgebied warm. Het laag Louis ligt morgen boven Denemarken en brengt eerst via een noordwestelijke en later via een noordelijke stroming sneeuw richting het westen van de Pyreneen, de Noordalpen (waaronder de Franse Noordalpen) en Scandinavie. De eerste sneeuw in de Alpen vanaf dinsdag met een sneeuwgrens in het westen rond de 700 meter. In eerste instantie sneeuw in de Franse Noordalpen, de Zwisterse Alpennordhang (waaronder Unterwallis) en Voralberg. Daarna draait het front steeds verder door naar noordnoordwest, waardoor het zwaartepunt steeds verder in het oosten komt te liggen. Tot en met donderdag wordt het goed poederrijden in de noordalpen. Reken van vandaag tot en met donderdag op 25-50 in de neerslagrijke gebieden 60-90 cm. De meeste sneeuw verwacht ik in het Berner Oberland, Glanerland, Voralberh en rondom het Dachsteinmassief. Poederalert#6 is geldig tot en met donderdag.> Poederregio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Isère & Savoie , Pyrénées Nord, Pyrénées Ouest & Norge.Lange termijn

Na donderdag wordt spannend. Door een oprukkend hoog wordt de jetstream naar het noorden geduwd, waardoor de Alpen en Pyreneen in de warmere lucht komen te liggen. Nulgradenniveau in de complete Alpen stijgend richting de 1400 meter en een sneeuwgrens richting de 1000 meter. In de inneralpiene dalen met hun eigen microklimaat blijft het dan kouder. Laten we hopen dat de sneeuwgrens verder onder 1000 meter blijft, dat is wel zo lekker voor de huidige pow. Voor de kerstperiode wordt nu een hogedrukgebied ingetekend. Dat betekent lekker weer, zon, koud in de dalen, warmer op de bergen.Poeder Advies

Voor poederalert#6 mag je nu alweer in de auto stappen. Tot en met donderdag poeder, waarbij de stijgende temperatuur in het westen op donderdag al merkbaar wordt. Kies voor gebieden met bomen. Boven de 2000 meter zijn gote delen van het sneeuwdek nog te instabiel.> Where to go: Flumserberg, Säntis, St. Anton am Arlberg, Jungfrau Region, Oberstdorf/Kleinwalsertal, Adelboden-Lenk, Ovronnaz, Leysin - Les Mosses, Champex-Lac, Les Karellis, Vallorcine, Les Portes du Soleil, Les Marécottes, Chamonix, Gstaad, Andermatt, Pralognan la Vanoise, Bregenzerwald, Engelberg/Titlis, Les Trois Vallées, Haute-Nendaz, Sörenberg, Ischgl, Flaine, Anzère, Verbier, Cauterets, Flims-Laax-Falera, Espace Killy & Montafon.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
paddyodenneboomAuteur19 december 2011 · 16:39

Ziet er goed uit… wegens omstandigheden moet ik 5 en 6 gaan missen. Januari dan maar weer! Have fun poederhomies!!!

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
JeWeDeAuteur19 december 2011 · 16:44

Wat een weekje wat een weekje.

Snowsafety technisch kunnen we nu toch wel concluderen dat er een goede onderlaad ligt: veel sneeuw ?
\

of is de slechte start nog steeds voelbaar?

Expert
BSSKI.chAuteur19 december 2011 · 17:11

Een Droom wordt waar! per week een powderalert !! Beter kan het niet !!

Gevorderd
Tim1Auteur19 december 2011 · 18:12

Nice! Wat gaat de wind deze keer doen?

Expert
meteomorrisAuteur19 december 2011 · 18:25

@Tim_WI… wind wordt beduidend minder. En ook maar uit 1 richting NNW.

@JeWeDe… de samenstelling van het huidig sneeuwdek verschilt nog steeds sterk per regio. Lawinetechnisch het beste om de lokale berichten te volgen. Tip: maak dagelijks een rondje op lawinedienst.nl (ik doe bijvoorbeeld het volgende rondje: Isola, Serre Chavelier, Alpe d’Huez, Valfrejus, Chamoniz, Verbier, Zermatt, Engelberg, Davos, St. Moritz, Gargellen, Solden, Kaprun, Tauplitz, Sestriere, Courmayeur, Aprica, Passo Tonale, Arabba…

Safetytechnisch (lees kun je ergens opknallen). Ook daarbij helpen de lawineberichten, maar al met al ligt er een goede basis. Wel op veel plaatsen nog kaalgeblazen toppen en graten in het hooggebergte…

powfinder.com
Gevorderd
dejongarnoAuteur19 december 2011 · 18:42

Net terug van een dagle EPIC powder hier. Er ligt nu een sneeuwlaag die we normaal (in een goed seizoen) in maart zien, met 2,5m op de top in Flaine. Goed dat we knallen als ze vallen 2 gecancelled/op hold gezet hebben, want vooral in Flaine veel problemen met enorm jojo-ende temp; liften en kabels zo bevoren, dat ze al 2 dagen niet draaien.

Eventueel is het een optie om een Knallen als ze vallen van woensdagavond 21 - zaterdag 24 aan te bieden…Wat denk jij MeteoMorris?

Gevorderd
TijmenDalAuteur19 december 2011 · 20:14

Klinkt goed! Jammer dat de kerst droog wordt! Ik ga vrijdag naar Anton met m’n oudjes (lekker-lekker gratis), maar waarschijnlijk tegen de tijd dat ik zaterdag op de latten sta is alles al verspoord, aangezien het daar meestal na een half uur al helemaal verspoord is…

Gevorderd
luuk999Auteur19 december 2011 · 20:16

@ Morris, misschien een beetje vergezocht, maar is er al meer duidelijk of er nog sneeuw aankomt na kerst of blijft het hogedrukgebied aanhouden?

Gevorderd
luuk999Auteur19 december 2011 · 20:17

@ Morris, ik bedoel na de kerstdagen en niet de kerstvakantie

Toerist
powderskifun2Auteur20 december 2011 · 00:14

Ik denk dat ik mn 3 set + eigen pak maar meeneem morgen! Dan kan ik na t werk nog even snel 2 treeruns pakken!:D

Gevorderd
jeroenvhAuteur20 december 2011 · 09:40

ik heb aan den lijven ondervonden dit verhaal. Eerst de fohn in Les Contamines met regen tot 2000m en daarna echt teveel sneeuw in Zinal. Ze hadden daar in 2 dagen ruim 1,5m te verstouwen gekregen en dat was sinds 12 jaar niet meer gebeurt. Dorpje twee dagen van de buitenwereld afgesloten geweest en alleen maar bezig geweest met lawines knallen. Helaas erg weinig poeder geskied maar heel veel geleerd dit weekend. Is ook wat waard.

Expert
meteomorrisAuteur20 december 2011 · 10:41

@Jeroen Ik zal deze week nog een analyse maken en deze met jullie allemaal bespreken. Waarom koos je op vrijdag voor les Contamines terwijl er Fohn was aangekondigd en ging je op zaterdag in het hart van de storm zitten? Dit kan ik goed gebruiken bij mijn analyse…

powfinder.com
Elite
lesalpesAuteur20 december 2011 · 11:18

De dikte van het sneeuwdek in Tirol is momenteel interessant. De gebieden die ok liggen voor sneeuw uit het westen en de noordrand zijn prima. Gebieden ten zuiden van de Inn en ten oosten van Landeck hebben nog geen gesloten sneeuwdek. Dolomieten verhaal kan je m.i. momenteel dus nog iets verder naar het noorden doortrekken.

Gevorderd
micheldommelAuteur20 december 2011 · 12:09

Zwitserland lijkt het meeste te gaan hitten. Dus we zijn op zoek naar een liefst inneralpine gebied in Zwitserland met bomen? Andermatt schiet mij meteen te binnen alleen iets kleiners, onbekender zou leuk zien… Tips?

Gevorderd
micheldommelAuteur20 december 2011 · 12:09

Voor de duidelijkheid; donderdag en vrijdag poederen

Gevorderd
jeroenvhAuteur20 december 2011 · 13:14

@Morris: als eerste heb ik de Fohn onderschat. We kozen voor Les Contamines omdat er eigenlijk nog niets open was op vrijdag en we de grote gebieden wilden vermijden (mede ook op aangeven van jou). Was de eerste trip van het jaar dus kozen we voor een wat minder heftig terrein zonder poederstress. Heb de Fohn duidelijk onderschat en was op het laatst niet op de hoogte van de storm die zou komen waardoor de bovenste liften dicht bleven. Vervolgens hebben we voor zaterdag enorm gezocht naar gebieden die uit de fohn waren gebleven. Op de site van SLF stond een fohndiagram die aangaf dat Val d’Anviers niet (of weinig) last had gehad. We wilden naar een gebied boven de 1600m om zeker te weten geen last te hebben van de hoge sneeuwgrens. Daarbij gingen weer veel gebieden op slot. En het was voor mij echt onduidelijk en de verschillende berichtgevingen dat Unterwallis het hart van de storm was. We hebben erg getwijfeld tussen Zinal en La Thuile. Maar het was vooral lastig om onderweg de juiste informatie te vinden. Veel websites spreken elkaar erg tegen. Vooral wat er wel en niet open is en wat het weer gaat worden. Ook Powfinder kon ons helaas niet echt helpen. Hebben ons (te) erg laten leiden door uit de grote gebieden te blijven. Was een harde leerschool. Daarbij komt ook nog dat op zondag nadat eindelijk een liftje extra open ging mijn maatje zijn been (op 3 plaatsen) breekt op een klein rotsje net onder de sneeuw! Al met al een nogal ‘anders’ weekend geworden.

Expert
meteomorrisAuteur20 december 2011 · 14:03

@Jeroen… Allereerste sterkte aan die maat van je. Klinkt als een complexe breuk. Dat hij maar snel weer gezond mag zijn.
\

Daarnaast dank voor je eerlijke antwoord. Geeft goed aan hoe je je keuzes hebt gemaakt. Daar kan ik wat mee. Je kunt me in het vervolg op powfinder (heb je de laatste versie geinstalleerd?) een DM sturen. Meestal reageer ik dan binnen een paar uur. Ik had je dan kunnen helpen. Ter vergelijk. Wij waren donderdag in Courmayeur en zijn vanwege de opkomende storm weggegaan. We wilden namelijk niet in de volle storm richting het oosten rijden. 970 hPa is niet niks. Dat is een fikse storm.
\

Nog een vraag. Waarom koos je voor het westen? In mijn weerberichten, mijn tips voor PA#5 en op het forum heb ik gewaarschuwd voor het opkomende lawinegevaar en dat deze 4 of zelfs 5 zou worden. Dan is de kans groot dat er veel gebieden en wegen op slot gaan. Had je deze niet gelezen of had ik veel duidelijker moeten zijn in mijn formulering?

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur20 december 2011 · 14:25

@micheldommel Van donderdag op vrijdag passeert een warmtefront. Sneeuwgrens in het westen naar 1500 meter. In het oosten blijft het koeler. Andermatt heeft geen bomen!

powfinder.com
Gevorderd
jeroenvhAuteur20 december 2011 · 14:45

@Morris. Ik koos voor het westen omdat daar gewoon de meeste sneeuw zou vallen. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om meer dan 3x per seizoen te gaan (gezin+werk) en we wilden ook wel eens de epic condities mee maken! In het PA werden zoveel plaatsen als een go genoemd, over zowat de gehele alpen dat ik daaruit niet heb opgemaakt dat je ergens beter niet kon zijn. Hier en daar las ik wel een kleine kanttekening maar nog steeds was het in de west alpen volgens het PA een go. Ook in de 2e aanscherping. Vandaar dat we ons plan hebben doorgezet. Daarbij heb ik uit je tekst niet goed de sterkte van de fohn opgepakt. De diagram bijvoorbeeld gaf zelfs een vermindering op de vrijdag aan en een extreme verhoging op zaterdag. Uitendelijk is het natuurlijk super jammer om met zo’n sneeuwval zo weinig te kunnen skien maar eigenlijk zie ik het als super leerzame ervaring die je eigenlijk alleen in de praktijk kan opdoen. We zaten ingesneeuwd in Zinal en dat maakt ook niet iedereen mee. Geeft toch een aparte sfeer in zo’n dorpje. 's-Ochtends met z’n allen kijken naar de helicopters die de bergen aan het inspecteren waren. We kenden in twee dagen bijna het hele dorp en andersom. Moet je een keer hebben meegemaakt. Het is natuurlijk mooi als ik jou de volgende keer een DM kan sturen maar uiteindelijk moet je terplekke ook zelf de goede keuzes kunnen maken, en ik ben er wel achter gekomen dat je dat alleen maar kan doen als je ervaring hebt. Zo zal het bij jou niet anders zijn. Wel zinvol om zo achteraf even je keuzes te analyseren, ik hoef het ook geen 2e keer mee te maken. Volgende keer graag weer sneeuw EN skien. Bedankt voor je interesse.

Expert
meteomorrisAuteur20 december 2011 · 14:55

@Jeroen, helder… probleem zit 'm denk ik in de where to go/powrank list. Die is voor een belangrijk deel geautomatiseerd. Daar zullen we nog het eea in moeten tweaken.
\

Daarnaast maak ik uit je verhaal over de fohn op dat wat voor mij gesneden koek is, voor jou (en waarschijnlijk heel wat anderen) niet helemaal duidelijk is. Ga ik ook nog iets over schrijven. Dan kun je de volgende keer beter je keuze maken. THANKS!

powfinder.com
Gevorderd
MickoAuteur21 december 2011 · 09:20

@Morris: Het lijkt er op dat St. anton komende dagen in de vuurlinie ligt. Bedoeling is om do & vr te gaan poederen, maar heeft St. Anton bij flinke sneeuwval genoeg mogelijkheden? Gezien lawine gevaar/wel of niet aanwezigheid van bomen.

Expert
meteomorrisAuteur21 december 2011 · 12:25

@snowzone… goede spot!

powfinder.com
Elite
lesalpesAuteur21 december 2011 · 20:43

Na vandaag neem ik mijn woorden van gisteren terug. 25cm in Innsbruck stad.

@Snowzone: Galzigbahn, bovenaan linksaf.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!