Ben er snel bij!

Ben er snel bij!

Het wordt warmer!
Huidige situatie


Het laag Louis bracht de Alpen de sneeuw die aangekodigd was en poederalert#6 is daarmee aan. Sterker, er viel meer sneeuw dan verwacht. Ten noorden van de lijn Chambery-Gotthard-Arlberg-Obertauern sneeuwde het flink. Absolute uitschieters waren de Zwitserse Glaner Alpen, het Kleinwalsertal en Hochtannberg met 60-80 cm vers in 24 uur(!). Meer naar het westen (Wallis, Berner Oberland) en naar het oosten (Nordalpen, Hohe Tauern) waren het 20-40 cm en verder naar het zuiden snel minder. Het lawinegevaar is daarmee in de neerslagrijkste gebieden gestegen naar 4. Ride safe today!

Het westen van Noorwegen kreeg ook weer wat vers en de condities in bijvoorbeeld Strandafjell en Beitostølen zijn perfect. (@Deyvid Oprja, thanks for the tip!). Net als in heel veel andere Noorse gebieden in het westen van de hoofdkam waar het sinds midden november al sneeuwt. Ten oosten is de sneeuw pas afgelopen week gearriveerd en is het sneeuwdek dunner. Het loont dus om naar het westen te rijden om hele diepe poeder te rijden.

In de Pyreneen viel de afgelopen week weer sneeuw maar de regen die er de komende dagen gaat vallen tot 2200 meter hoogte maakt de Pyreneen niet de ideale poederbestemming de komende dagen. Voor poeder moet je naar de Alpen en Noorwegen.
Korte termijn

Een nieuwe front maakt zich op om richting de Alpen te trekken. Tijd voor poederalert#7 alweer! Het laag Louis stuurt hiermee het laatste front met koude sneeuw richting de Alpen voordat hij verdwijnt richting het oosten. Tot en met donderdagochtend valt er nog eens 30-60 cm in het Kleinwalsertal, 20-50 cm in de Arlberg, Voralberg en het Appenzeller- en Glanerland. De rest van de noordalpen kunnen op 20-40 cm rekenen, waarbij de wind zich relatief rustig houdt. Zeker in de vooralpen valt de sneeuw droog, koud en met relatief weinig wind. Op de stormwatch kun je wederom goed het front zien binnenkomen, terwijl je op de webcamwall van de noordalpen de vlokken live naar beneden ziet vallen. Geniet van poederalert#7, want het wordt vanaf donderdag warmer.> Poederregio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol & Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden.Lange termijn

Warmer? Op de Jetstreamkaart kun je zien hoe de jetstream ten noorden van de Alpen komt te liggen later deze week. Dat betekent dat de Alpen in de warmere lucht komt te liggen. Maar dat gebeurt niet zomaar. Donderdag volgt er eerst een warmtefront. Het nulgradenniveau stijgt daarbij in het westen richting de 1800-2100 meter en richting de 1000-1300 meter in het oosten van de Alpen. De sneeuwgrens stijgt daardoor richting de 1500-1800 meter in het westen en 900-1200 meter in het oosten. Er waait daarbij een wind uit het noordwesten met stormkracht in de Alpenhoofdkam. Reken op 10-40 cm flink verwaaide sneeuw. In de nacht van vrijdag op zaterdag volgt dan het koufront die voorlopig de laatste sneeuw naar de Alpen gaat brengen. Het nulgradenniveau daalt rap, waardoor het weer tot in de dalen sneeuwt. Reken dan nog eens op 10-30 cm droge koude sneeuw in de nordstau-gebieden. Hierna neemt hogedruk het roer over. Tot ver na de kerstdagen zijn de Alpen en Pyreneen in de ban van blauwe luchten, veel zon, milde dagen op de bergen (koel in de dalen) en koude nachten. Zoals het er nu naar uitziet brengt 2011 geen poederalert meer voor de Alpen en Pyreneen. Echt niet? Er is een kleine kans dat we net voor het sluiten van het jaar nog wat sneeuw zien in de Alpen.

Maar wil je nog vlokken zien, dan ga je na komend weekend beter naar Noorwegen. Hogedruk boven de Alpen betekent normaal gesproken sneeuw (en regen) in Noorwegen. De kans is groot dat poederalert#8 voor Noorwegen gaat worden. Enkel de stijgende temperatuur die je vaker ziet bij een ZW-stroming zou nog roet in het eten kunnen gooien. Wordt vervolgd!> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Wees er vandaag snel bij. Kies voor routes onder de 2200 meter, vermijd zoveel mogelijk grote steile open velden en rijd tussen de bomen. Vamdaag is het nog koel, morgen wordt het snel warmer. Kies dan voor wat hoger gelegen bossen. Vrijdag dan langzaam weer koeler en zaterdag koude sneeuw in de noordalpen. Vanaf zondag (als alles binnen handbereik van de pistes getracked is) kun je je vellen tevoorschijn halen en op zoek gaan naar lijnen buiten het gebied. Check dan ook dagelijks het lawinebericht, want de temperatuurwisselingen en de harde wind zullen nog even het sneeuwdek instabiel houden. De where to go gebieden zijn geldig tot morgenvroeg (donderdag 22/12) 9.00 uur en worden dan weer ververst.> Where to go: St. Anton am Arlberg, Flumserberg, Ischgl, Säntis, Galtür, Oberstdorf/Kleinwalsertal, Jungfrau Region, Andermatt, Mittenwald Karwendelbahn, Ötztal, Scuol, Davos-Klosters, Tauplitz, Obertauern, Flims-Laax-Falera, Bregenzerwald, Mayrhofen, Garmisch Partenkirchen, Fügen/Hochfügen, Montafon, Saalbach-Hinterglemm, Adelboden-Lenk, Sörenberg, Tschiertschen, Pitztal, Fulpmes/Stubaital, Disentis, Zauchensee, Axamer Lizum, Nauders, Gstaad, Engelberg/Titlis, Kaprun/Zell am See, Krippenstein, Wilder Kaiser/Brixental, Lenzerheide-Valbella, Kühtai, Fieberbrunn, Oberstaufen, Innsbruck - Nordkette, Sportgastein & Arosa.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TijmenDalAuteur21 december 2011 · 13:00

Soort van goed nieuws dit! Ik ben vrijdagavond in Stuben, dus fijn dat het dan nog even sneeuwt. Jammer natuurlijk dat het de rest van de week bluebird is (maar ook wel weer lekker). Heb nu al zin in zondag, hopelijk paar mooie lijnen skiën!

Expert
huibAuteur21 december 2011 · 13:42

Alsi k het zo kort samenvat: overal waar nu veel sneewu ligt wordt het warm of gaat het stormen. En daar waar het koud en de wind rustig blijft, ligt er niet zoveel. Of zie ik het nu veel te zwart in?

Expert
meteomorrisAuteur21 december 2011 · 14:52

@tiger, nee… Dat is een verkeerde interpretatie.

powfinder.com
Expert
huibAuteur21 december 2011 · 15:06

Gelukkig maar

Gevorderd
telemikeyAuteur21 december 2011 · 15:13

Via TGR: wooha. the models, the professionals forcasters and me underestimated this northern stau. 60-100 have alredy fallen. new update at powderguide.
\

sums from TUE to Friday could be up to 2m now. widespread 100-150cm in the core. 60-100cm in the other northern stau areas.

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
TijmenDalAuteur21 december 2011 · 15:15

@Telemikey Is dat deze week of volgende week? Want in dat geval zijn Morris’ mening en die van de ‘professionals’ wel héél erg anders!

Gevorderd
telemikeyAuteur21 december 2011 · 16:04

Deze week.

White room,Pillow lines,I rule
Expert
meteomorrisAuteur21 december 2011 · 17:00

Ik begrijp de heisa niet helemaal…
\

Even tellen wat de stand morgenvroeg is:
\

  • Kleinwalsertal 80 + 60 = 140
    \
  • Glanerland tot Voralberg 60 + 50 = 110
    \
  • Overige gebieden 30 + 40 = 70
    \

Ofwel PA#6 en PA#7 doen mooie dingen bij relatief weinig wind…

Ik heb even de bewuste teksten gelezen maar het valt me op dat de bewuste voorspeller er regelmatig naast zit en niets anders doet dan GFS oplepelen.
\

Dan wat er vanaf morgen gaat gebeuren. Daar zit de pijn. Lawinetechnisch gaan Donderdag en Vrijdag vervelende dagen worden. Voor de kenners:
\

  • rap stijgende temperatuur (nulgradenniveau in 24h tijd van dalniveau naar 1900 meter in het westen en 1200 meter in het oosten)
    \
  • natte sneeuw tussen de 1300-2000 meter in het westen en 800-1200 meter in het oosten
    \
  • storm van donderdag op vrijdag

    Waarbij er op donderdag nog eens 10-40, lokaal 50 cm kan vallen… en wie kan rekenen weet dat we dan lokaal al tegen de 170 cm zitten. Maar waarbij er de kritische neuschneemenge al lang bereikt is.
    \

In de nacht van vrijdag op zaterdag een echte nordstau. Valt de wind weg, dan kan er opeens ipv 10-30 wel eens een 20-50 vallen. Gelukkig weer kouder… Zondag dan rap warmer onder invloed van hogedruk en zw-luchtstroom.
\

200 cm? Gaan we halen, maar de omstandigheden waarin worden op donderdag/vrijdag nogal ongunstig. Dat is de reden waarom ik morgenvroeg nog met een aangepaste where to go kom voor donderdag/vrijdag. Ik vermoed dat ik jullie dan meer richting het oosten stuur. Er ligt daar genoeg, het blijft er koeler, de storm arriveert later en veel grasondergrond waardoor je niet zoveel sneeuw nodig hebt. Poederjagen gaat niet om het maximale, maar om de beste omstandigheden. En soms is minder meer. Zeker voor de minder ervaren poederrijders. Die zijn nogal geneigd boven de boomgrens en in open stukken te blijven klooien terwijl de condities te gevaarlijk zijn.
\

Ik schat dat je vanaf maandag/dinsdag al een stuk safer het hooggebergte in kunt. Nu ff rustig wachten.
\

En dus:
\

  • vandaag top
    \
  • morgen temperatuur en storm in de gaten houden (mijn advies: tussen de 1800 en 2300 meter je ding doen)
    \
  • vrijdag goed opletten. Het kan opklaren en dan ontstaat de wil om gekke dingen te doen
    \
  • zaterdag weer de bossen in
    \
  • zondag opletten voor de mindfuck in het hoog alpine terrein… kies tourtjes die niet te stijl zijn.
powfinder.com
Gevorderd
TijmenDalAuteur21 december 2011 · 17:41

Thanks voor alle tips Morris! Moet mezelf echt in gaan houden zondag als het dan zo veel gesneeuwd heeft! Eerste trip van het jaar, verse poeder, maarja, als het warm(er) is is het wel nasty natuurlijk!

Expert
huibAuteur21 december 2011 · 18:17

@Morris ik lees het nu thuis nog eens rustig door en ik wordt ter plekke minder depressief. Nadat ik de 2 dumps van het jaar had gemist zag ik mijn enige wintertripje van het seizoen (tussen Kerst en O&N) al de mist in gaan. Morgenavond vellen snijden, zondag de laatste berichten checken en gaan.

Toerist
AnoniemAuteur21 december 2011 · 19:34

heerlijk hoor. Zon, blauwe lucht, niet al te koud. Perfect voor een familie vakantie ;-)

Gevorderd
Rob64Auteur21 december 2011 · 21:09

Goed vooruitzicht. Spullen pakken om morgen aan het einde van de dag te kunnen vertrekken. Vrijdag off piste!

Toerist
AnoniemAuteur21 december 2011 · 21:41

vanmidag in koningsleiten bezig geweest!! was een beetje zoeken omdat er toch nog op veel plekken verwaaide sneeuw zit en je dus snel op de stenen zit! maar heerlijk gereden!

Beginner
polingAuteur21 december 2011 · 22:25

“In de nacht van vrijdag op zaterdag volgt dan het koufront die voorlopig de laatste sneeuw naar de Alpen gaat brengen. Het nulgradenniveau daalt rap, waardoor het weer tot in de dalen sneeuwt. Reken dan nog eens op 10-30 cm droge koude sneeuw in de nordstau-gebieden. Hierna neemt hogedruk het roer over.”
\

waar zou ik heen moeten als ik daar 2de kerstdag en dag erna nog van wil genieten??
\

vrijdag richting schoonouders met de fam (auto vol zooi natuurlijk) vlakbij besancon. alpen zijn dichtbij, wil best proberen mn gear erbij te proppen. Zaterdag en 1ste kerstdag ergens shredden ga ik niet uitgelegt krijgen… :?
\

Iemand in de noord alpen (fr swiss it) in die tijd??

Toerist
Bart1Auteur21 december 2011 · 23:13

@Niels: heb geen steen gezien hier…

You ski? wePowder!
Gevorderd
skiesterAuteur22 december 2011 · 00:03

@ Morris. jouw less is more is mooi geformuleerd. Beter 30 cm vers met zicht en weinig gevaar dan 150cm waar je niets mee kunt!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
powderskifun2Auteur22 december 2011 · 07:41

Dat word weer lekker vanochtend en vanmiddag; voor en na het werk. We kampen hier echter wel met stufe 4… Vorzicht!

Gevorderd
telemikeyAuteur22 december 2011 · 08:19

@powderskifun: ik heb ze een paar jaar geleden de lichamen 2 boarders zien bergen op 50m van de piste. Ook een stufe 4. ‘Vorzicht’ is een understatement. Je weet wat Opa/ Rolf zegt he? Stufe 4 = piste rijden…

White room,Pillow lines,I rule
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!