Poedertips voor het weekend

Poedertips voor het weekend

Er valt goed te scoren…
Huidige situatie


Vorige week ging het eerste deel van Frankrijk op vakantie. Vanaf zaterdag heeft ook zo’n beetje de rest van Europa vakantie. En dus gaat het druk worden. Druk op weg naar en in de sneeuw. Vooral vanaf vrijdagmiddag. Wat tips voor vandaag en komend weekend.

Sinds maandag viel er in de regio’s 1, 2, 3 en 4 al 45-110 cm sneeuw. De komende 24 uur komen daar nog eens 20-60 cm bij. Grootste vraag wordt, wat doet de temperatuur en de sneeuwgrens de komende 24 uur, maar ook komend weekend.
Korte termijn

Want het wordt even milder. In west-europa is dat al goed te merken. In de Benelux en Bretagne gaan we vandaag de 10+ graden aantikken. En dat gaan we merken. In de Pyreneen is het al te warm en daar is de sneeuw doorweekt tot een hoogte van 2200 meter. Geldt dat ook voor de Alpen en Scandinavie? Nee, zo erg wordt het helemaal niet.

Vandaag stroomt de warme lucht binnen. In combinatie met de sneeuwval van de afgelopen 72 uur, de sneeuw die nog gaat komen en de aantrekkende noordwestenwind betekent dit lawinegevaar. Ik verwacht dat we tot in ieder geval vrijdag te maken hebben met groot (4) lawinegevaar en dat de situatie vanaf zaterdag langzaam stabiliseert. Vandaag (donderdag) wordt de moeilijkste dag in de Alpen, want de verschillen zullen per dal enorm zijn. Want daar waar de warme lucht er in slaagt om de koude lucht te verdrijven uit de dalen stijgt de sneeuwgrens rap richting de 1500 meter, maar in die dalen waar de kou blijft hangen sneeuwt het de hele dag. Ik heb het dan over de hogergelegen dalen in de vooralpen en de koudeputjes inneralpine… De nacht van donderdag op vrijdag wordt het warmst. Vrijdag dan al snel opklaringen met zeer milde temperaturen. Nulgradenniveau richting de 1800 meter.

In de nacht van vrijdag op zaterdag dan rappe afkoeling. Een koufront brengt de laatste sneeuw tot diep in de dalen. Reken op 10-30, lokaal zelfs 40 cm gortdroge poeder, waardoor zaterdag en zondag je poeder kunt rijden in de buurt van de pistes. Ik verwacht dat tegen het einde van het weekend alle poeder in de buurt van de pistes is afgekrast. En er is dan voorlopig even geen sneeuw in zicht.> Poederregio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol & Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden.Lange termijn

De Pyreneen zien dit jaar geen sneeuw meer. Scandinavie daarentegen heel veel nu de jetstream vol op hen gericht staat, maar ook met af en toe stijgende temperaturen. Voor de Alpen staat er tot midden volgende week geen sneeuw op het programma. Een hoegdrukgebied zorgt voor milde dagen. Pas vanaf de 29e zie ik de sneeuwkansen weer stijgen, waarbij Oostenrijk de grootste kans maakt op sneeuw.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Donderdag: koudere dalen, bomen zijn een must (Arlberg, Graubunden, Hohe Tauren)

Vrijdag: het klaart op, hoger gelegen gebieden hebben drogere sneeuw (maar ook hoger lawinegevaar)

Zaterdag: vooralpen, zwaartepunt neerslag in de noordalpen. Boomrijke gebieden

Zondag: overal opklaringen, (kleine) familiegebieden zonder freeriders

In de where to go opsomming vind je de beste gebieden op basis van de wind, temperatuur, sneeuwval nu en de komende 48 uur. Combineer deze met bovenstaande tips en de gebieden en iconen uit het wePowder boek en je weet denk ik wel waar je moet zijn. Steekwoorden zaterdag/zondag (bomen, grasondergrond, familiegebied).> Where to go: St. Anton am Arlberg, Flumserberg, Säntis, Ischgl, Andermatt, Jungfrau Region, Oberstdorf/Kleinwalsertal, Galtür, Bregenzerwald, Scuol, Engelberg/Titlis, Davos-Klosters, Montafon, Obertauern, Tauplitz, Sörenberg, Mittenwald Karwendelbahn, Flims-Laax-Falera, Adelboden-Lenk, Tschiertschen, Garmisch Partenkirchen, Gstaad, Mayrhofen, Ötztal, Saalbach-Hinterglemm, Fulpmes/Stubaital, Kaprun/Zell am See, Zauchensee, Fügen/Hochfügen, Pitztal, Disentis, Krippenstein, Nauders, Lenzerheide-Valbella, Oberstaufen, Wilder Kaiser/Brixental, Axamer Lizum, Sportgastein, Fieberbrunn, Kühtai, Innsbruck - Nordkette & Arosa.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
HaagjeAuteur22 december 2011 · 12:19

Have fun! Hoop dat het lawinegevaar meevalt.

Toerist
letitsnowAuteur22 december 2011 · 12:33

Morris, afgelopen weken veel op de site gekeken, dank voor alle info! Italie afgebeld en morgenochtend naar Lech.

Toerist
AnoniemAuteur22 december 2011 · 12:36

YES YES YES YES YES YES Davos-Klosters!!

Beginner
YellowSubAuteur22 december 2011 · 13:13

thanks voor de info Morris, vrijdag naar St. Anton.

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2011 · 13:15

@letitsnow… goed bezig! @all… have fun en doe geen dingen die ik ook niet zou doen ;P

powfinder.com
Gevorderd
TeleaddictAuteur22 december 2011 · 14:54

@morris: de dalen die nu haaks op de wind richting staan zijn degene die het koelste blijven? neiging om juist inneralpien te gaan ipv de regio’s waar de meeste sneeuw viel om zo beter geconserveerde pow te vinden. hopelijk best bet…??.. (vertrek pas 26e 's avonds.)

http://verticaldissidents.net
Expert
meteomorrisAuteur22 december 2011 · 15:04

Oh, pas de 26e… ik zou het dan wat hoger gaan zoeken of juist gebieden met veel noordhellingen en bossen. Daar blijft het koeler. Zuidhellingen gaan tot grote hoogte transformeren agv de warmte. De warmte vanaf de 25e is alleen hoog en in open ruimtes. In enge dalen treedt inversie op. (koud onderin, warmer boven).

powfinder.com
Beginner
stijnAuteur22 december 2011 · 16:12

Pfiew, waar is die foto genomen. Leuke rijtje…

Gevorderd
RoelaanoAuteur22 december 2011 · 17:56

Vandaag in Nendaz tot 2000m natte zooi en in het dorp ook wat lichte regen… Gelukkig was de poeder van wereldklasse de afgelopen dagen :-) nu weer verder met de duitse file waar ik al ruim een uur in sta…

Elite
White_SessionsAuteur22 december 2011 · 18:27

Lekker poeder scoren in de lesvrije namiddagen! Heel weinig zicht op de Kitzsteinhorn, maar wie heeft dat nodig wanneer je net naast de piste in Langwied al tot ver voorbij de knieën in de sneeuw wegzakt :-) Dankuwel Berggoden!!!

White Sessions
Gevorderd
lennart75Auteur22 december 2011 · 19:50

Vandaag lag er in Obertauern zo’n 40cm verse sneeuw te wachten! Ook op de pistes! :) Tijdens m’n werk met het groepje tiefschnee fahren geoefend! Moet toch wat verzinnen om zelf ook een beetje plezier te hebben!

Gevorderd
OlivierAuteur22 december 2011 · 22:16

Heeft wat geregend in St. Anton vanavond… Dooi zet in hier

Morgen nog even de laatste natte poeder pakken en dan wegwezen…

De liften hogerop blijven vermoedelijk de komende drie dagen nog dicht hier (aldus de locals)…

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2011 · 22:34

@OLivier, thanks voor de update. Zaterdag weer koeler.

powfinder.com
Toerist
powderskifun2Auteur23 december 2011 · 01:05

Situatie in Ischgl:

70cm+ in anderhalve dag. Dikste Faceshots die ik ooit heb gehad! Vanavond werd het echter plotseling warm en het heeft beneden zelfs een beetje geregend.
\

De lawine situatie is er niet beter op geworden. Stufe 4 was het gister al, maar vandaag moesten er verschillende piste’s dicht om lawines af te schieten. Ook tijdens de run na het werk hebben we verschillende schneebretten los getrapt.
\

Ga je rijden komende dagen: Pas héél goed op!

Toerist
famvermeentAuteur23 december 2011 · 09:05

tot woensdag (veel) te warm?

feel like doin' it
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2011 · 09:09

@famvermeent… jep, veel te warm! Gelukkig heldere nachten. Kies vanaf maandag voor North Faces en de bossen… daar blijft het koel genoeg om de poeder fluffy te houden. Vanaf maandag kan er weer getourd worden.

powfinder.com
Expert
MurkyAuteur23 december 2011 · 09:29

Super update weer, dankje Morris!

Skier turned Snowboarder turned Skier..
Beginner
gideonpAuteur23 december 2011 · 10:00

haha waar is die foto van? Je moet er wat voor over hebben…

Live to the extreme
Toerist
Bart1Auteur23 december 2011 · 10:02

@Konigsleiten houdt de temp zich redelijk. Geen regen so far, maar sneeuwval op 1600m. Wel zware sneeuw (bij +2)

You ski? wePowder!
Toerist
AnoniemAuteur23 december 2011 · 14:12

mooi om te lezen hoe in de berichten naast het plezier ook op de veiligheid wordt gehamerd! Erg veel bewondering voor deze community

Gevorderd
JeWeDeAuteur23 december 2011 · 21:22

@bart hoelang lijf je in konigsleiten?
\

Heb je nog wat leuke tips voor routes? Ik heb hoogte kaarten gekocht en en benieuwd of wat ik bedacht heb ook praktisch kan.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!