Terugblik....

Terugblik....

Op het jaar 2011 en haar winter die aan deze zijde van de Alpen maar weinig van het witte goud bracht… maar ook een waanzinnige seizoensstart voor de winter 2012 in zich meedroeg in de maand december van 2011!

Waren we niet allemaal rete zenuwachtig of het wel of niet zou komen…. Daarbij verschenen er hier ook nog eens allemaal enge artikelen in de kranten over de langste droge herfst periode en wat voor negatief effect dat zou hebben voor deze winter. Nu kan dat inderdaad allemaal wel waar zijn maar droog is deze winterstart al lang niet meer !

Het eerste weekend van december moesten we nog uitwijken naar andere gebieden om ons heen, aangezien er hier geen pistes open waren en we van kunstsneeuw niet opgewonden raken. Het tweede weekend was gelijk al een stuk beter aangezien het in een aantal inter alpiene regionen redelijk gesneeuwd had. De eerste Nederlandse freeriders waren ook reeds aangekomen en de quest for powder was begonnen.

Was vorige winter er een van zoeken naar de onverspoorde velden en “enkel diepe poeder“, is deze start van de winter er een van zoeken naar de poedervelden waar je ook nog kan draaien en niet alleen maar hoeft te straightlinen ! Knie-, bal- en heupdiep zijn termen die ik al vaak voorbij heb horen komen. Het begon rond 15 december. 1 meter 30 in 72 uur hebben we al gehad. Maar ook temperatuur schommelingen van -15 naar +7 op 1400m zijn aan de orde van de dag ! De ene dag ski je deep fluffy pow in een zware sneeuwstorm, de volgende dag moet je ploegen door 50cm zware vochtige sneeuw en onder de 1800m ski je in de stromende regen ! Ook het lawinegevaar schommelt tussen stufe 2 de ene dag, naar stufe 4 de volgende dag ! En het was een serieuze 4 weliswaar maar een dag maar toch… Gisteren 31 december zag je onder de Tracouet cabine overal verschuivingen en rimpelingen in het sneeuwdek. In de paar hellingen die ik geskied heb rond de 30° steil, scheurde het dek werkenlijkwaar overal en constant. Gelukkig zijn er hier in het la Printze gebied (Nendaz, Siviez, Veysonnaz) geen ernstige lawine ongelukken gebeurd. Aleen op de Mt. Gelé aan de Verbier zijde kwam een familie in een lawine maar zij konden zich zelf bevrijden zonder nadelige consequenties. De kids zijn ter controle toch nog even naar het ziekenhuis in Sion transporteert met de heli.

Vandaag 1 januari is het een redelijk heldere dag met wat hoge bewolking. De eerste toeristen zijn uit hun bed gekomen en komen langs mijn raam de piste af. Ik ga even een gewoon lesje geven om 1 uur en dan wachten we op de nieuwe dump die zeker gaat komen…

Ik wens iedereen een ontzettend poederrijk 2012 toe.
Enjoy en stay safe !

Sander
Was eigenlijk om 11u geplaatst, maar er ging blijkbaar iets fout!

kanski

Reacties

Gevorderd
dejongarnoAuteur1 januari 2012 · 19:24

De beste wensen voor een mooi, gezond en powderfull 2012 @Sander, Wepowder en alle bezoekers!!!

Expert
meteomorrisAuteur1 januari 2012 · 22:14

@Sander PA#9 en PA#10 zijn in de maak. Morgen meer!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!