Op naar 200 cm vers!

Op naar 200 cm vers!

PA#10 is er een om niet snel te vergeten…
Huidige situatie


Sinds maandag viel er 15-45 cm in het noordwesten van de alpen, met lokaal 35 cm in de zuidalpen en de hohe Tauern. De temperatuur ging daarbij rap onderuit en met vanmiddag wat zon is het goed poederrijden. Door de dalende temperatuur is de sneeuwlaag alweer een stuk stabieler. PA#9 was geen grote, maar bracht wel wat zon tussendoor.
Korte termijn

Donderdagochtend raakt een nieuw front het noordwesten van de Alpen. Het is er eerder dan gepland, waardoor het zuidwesten van Noorwegen nu al te maken heeft met sneeuw. Op de stormwatch kun je goed het naderende front zien. Het laag Andrea is verantwoordelijk voor de fronten die ze richting de Pyreneen en vooral het noorden van de Alpen stuurt en markeert een overgang van een westlage naar een nordstau. Op Fohndiagram is goed te zien dat het warmte/koufront gejojo vanaf vrijdag ophoud en de Alpen dan te maken hebben met een klassieke nordstau. Dat betekent dat er een einde komt aan de waanzinnige sneeuwal van de afgelopen weken in het westen en we nu over kunnen schakelen naar de noordalpen.

Donderdagochtend passeert eerst een warmtefront, maar dit wordt al snel opgevolgd door een koufront. Met een stormachtige wind uit noordwest en later noord wordt de aanwezige warme lucht door de koude lucht tegen de Alpen aangeduwd en gedwongen volledig leeg te sneeuwen. Reken van donderdag tot en met vrijdagochtend op 50-90 cm verse sneeuw in de Isere, het noorden van de Savoie, de Haute Savoie en alles ten noorden van de Alpenhoofkam. Ook wel als het gebied ‘north’ op dit kaartje te zien.. Omdat op donderdag de meeste sneeuw valt in het noordwesten van de Alpen, ga je donderdagochtend het beste die kant op. Pas in de nacht van donderdag op vrijdag verschuift het zwaartepunt naar het oosten met een sneeuwgrens tot diep in de dalen. Vrijdag houdt de noordstau aan in het oosten. Dan de meeste sneeuw tussen het Zwitserse Flumserberg en het Oostenrijkse Tauplitz. In het westen klaart het dan al op, wat in de nacht van vrijdag op zaterdag ook in het oosten gebeurt. Tussen donderdagochtend en zaterdagochtend verwacht ik 50-90 en zelfs 120 cm in de meest neerslagrijke gebieden. Door de stormachtige wind kunnen er gigantische sneeuwaccumulaties ontstaan. Houd rekening met een snel stijgend lawinegevaar!> Poederregio’s: Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland & Isère & Savoie .Lange termijn

De zaterdag begint overal zonnig in de Alpen, maar in de loop van de middag volgt een nieuwe front uit het noorden. Tijdelijk klimt de sneeuwgrens richting de 1200 meter in het westen en 700 meter in het oosten. Vanaf dan Nordstau tot minimaal maandag en volgens sommige modellen zelfs tot volgende week woensdag en verder. Van zaterdagavond tot en met dinsdag reken ik nog eens op 50-100 cm vers vanaf het Zwitserse Flumserberg tot het Oostenrijkse Tauplitz. Waarmee we midden volgende week wel eens de 200 cm vers in 7 dagen tijd kunnen aantikken. Deze winter begint voor de noordalpen recordachtige hoeveelheden aan te tikken.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Donderdag kies je voor boomrijke gebieden in het noordwesten van de Alpen. Savoie, Haute Savoie, Unterwallis, Berner Oberland en Central Schweiz. Tegen het einde van de middag kunnen de sneeuwhoeveelheden al een halve meter of meer zijn. Vrijdag kies je voor zon in het westen of voor nog meer sneeuw in het oosten. Het zwaartepunt verplaatst naar het oosten, waardoor je daar tussen de bomen veel vers kunt rijden. Zaterdag begint zonnig met later weer sneeuw. Zondag dan aanhoudende nordstau in de vooralpen en alpenhoofdkam van Oostenrijk.> Where to go: St. Anton am Arlberg, Flumserberg, Ischgl, Andermatt, Galtür, Scuol, Espace Killy, Flims-Laax-Falera, Pralognan la Vanoise, Nauders, Champex-Lac, Vallorcine, Les Trois Vallées, Les Karellis, Ovronnaz, Sainte Foy en Tarentaise, Verbier, Chamonix, Disentis, La Rosière, Les Portes du Soleil, Haute-Nendaz, Paradiski, Säntis, Crans-Montana, Adelboden-Lenk, Zermatt, Anzère, Flaine, Leysin - Les Mosses, Lötschental, Les Marécottes, Super St. Bernard, Aussois, Jungfrau Region, Mittenwald Karwendelbahn, Saas Fee, Tschiertschen, Oberstdorf/Kleinwalsertal, Garmisch Partenkirchen & Les Saisies.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FrenktasticAuteur4 januari 2012 · 08:37

ik zeg BAM

If the conditions are crap, it's called training!
Beginner
HaagjeAuteur4 januari 2012 · 08:55

Second that

Toerist
famvermeentAuteur4 januari 2012 · 09:20

deze laten we niet aan ons voorbij gaan

feel like doin' it
Gevorderd
iPowAuteur4 januari 2012 · 09:31

Snowsnarf, ga je mee? Nieuwe gear moet vuurdoop krijgen!

Toerist
powderskifun2Auteur4 januari 2012 · 09:58

WOEEEEI!!! Wat heerlijk! Als ik nu uit t raam kijk sneeuwt het al aardig maar met dit op komst… Ik hoop dat mn kop optijd weer in orde is!

Gevorderd
StenAuteur4 januari 2012 · 11:25

Hoi
\

1 Plekkie vrij in de auto, as vrijdag avond of zaterdag weg; 3 a 4 dagen poederen.
\

Phazz457 en Joepchinees gaan ook mee
\

Locatie: Noordalpen
\

PBen lukt me niet via dit forum; sten@cysonet.nl 06-25065263

never grow up.
Beginner
InfernusAuteur4 januari 2012 · 12:37

Mother … wait for it… LOAD. Dat wordt lekker aankomen na het weekend!

Gevorderd
atlasemielAuteur4 januari 2012 · 15:32

@ anybody. Wat zou een mooie spot zijn met mooie treeruns bij een noordstau? ga donderdagnacht rijden. cheers.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Toerist
freekhendriksAuteur4 januari 2012 · 17:12

In de auto richting Alpen voor 4 dagen pow. Anton zit zo goed als volgeboekt. Iemand nog acco tips in omgeving Arlberg :)?

Gevorderd
TijmenDalAuteur4 januari 2012 · 18:31

@Freek, Stuben is meestal wel rustig, nah?
\

Daaamn! MOET dinsdag terug zijn in Nederland. Als er IEMAND een plek heeft om mee terug te rijden dinsdag dan zou het helemaal top zijn. Ik wil deze niet voorbij laten gaan eigenlijk!

Gevorderd
JosHendriksAuteur4 januari 2012 · 18:39

Pakken nog net het begin mee van deze en dan helaas terug naar Nederland met de kids! In Obertauern zijn de omstandigheden absoluut top, helaas bij sneeuwval maar beperkte treeruns

Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2012 · 20:18

zaterdag eindelijk op weg naar Nauders met family en poederbroer. Wat een vooruitzicht :-))

Toerist
freekhendriksAuteur4 januari 2012 · 20:19

@tijmen ik heb al wat geregeld in pettneu dankzij Menno van mk Skiservice . thnx!

Gevorderd
stefAuteur4 januari 2012 · 20:19

@Freek: in Landeck is de acco goedkoop en ben je met de trein of auto in een half uur in St.Anton.

Toerist
JaapvRAuteur4 januari 2012 · 21:05

Tijmen: Check ff wat de trein doet als last-resort. Er gaan meer dan genoeg Nederlandse auto’s waar je mazzel mee kunt hebben, zolang je ook maar een plan-B klaar hebt staan…

Expert
meteomorrisAuteur5 januari 2012 · 10:48

De where to go resorts zijn weer opgefrist en gelden de komende 48 uur. Morgenvroeg een update. Voor de finetuners die niet kunnen wachten. Ik kreeg daarnet dit mailtje: 'We willen liefst zo min mogelijk autorijden omdat we vrijdagmiddag pas op weg kunnen en maandag moeten werken, dus het wordt een hit en run zeg maar. Vorarlberg richting St. Anton/Montafon is dan een vrij logische keus, het lijkt echter alsof de vorstgrens rond de 1000/1200m ligt en t dus wat zware sneeuw en regen in t dal gaat worden daar… (of zeg je: onzin) ’ Ik zeg niet druk maken. Warmtefront passeert in de nacht van zaterdag op zondag, dan even een stijgende sneeuwgrens. Zondagochtend alweer rap dalend. GO!

powfinder.com
Gevorderd
MickoAuteur5 januari 2012 · 12:04

@Morris: Wat zijn de kansen dat ik volgende (do t/m zo) week nog kan profiteren van dit PA? Blijft het koud genoeg? Helaas is de powderchase van volgende week afgelast wegens te weinig deelnemers, dus ben mijn opties aan het bekijken.

Gevorderd
MickoAuteur5 januari 2012 · 12:04

@Morris: Wat zijn de kansen dat ik volgende (do t/m zo) week nog kan profiteren van dit PA? Blijft het koud genoeg? Helaas is de powderchase van volgende week afgelast wegens te weinig deelnemers, dus ben mijn opties aan het bekijken.

Toerist
AnoniemAuteur5 januari 2012 · 20:39

verbouwingen achter de rug, dus deze gaan we meepikken!

Gevorderd
BobvanitersonAuteur6 januari 2012 · 23:52

Zou SA links laten liggen, vanochtend na 5 topdagen eerder terug gereden richting huis. Al 2 dagen bijna niks open (vanochtend zelfs helemaal niks), dikke rijen, en een dikke 4 lawinestufe

Expert
meteomorrisAuteur7 januari 2012 · 08:51

De 200 cm is binnen handbereik: ‘in den Staulagen im Westen Tirols in den vergangenen 2 Tagen 80 bis 120cm Neuschnee’ en er volgt nog meer Die nächste ergiebige Niederschlagsphase erstreckt sich dann von Samstag Nachmittag bis in den Montag hinein mit erneut 40 bis 80 cm Schnee.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!