Meer dan 200 cm vers

Meer dan 200 cm vers

Nog 48 uur te gaan…
Huidige situatie


Ik moet het toegeven, ik werd nogal wantrouwend aangekeken toen ik vorige week aankondigde dat we 200 cm vers gingen noteren in nog geen week tijd. Achteraf moet ik vaststellen dat ik nog aan de voorzichtige kant zat. Rond de Santis, de Nordkette, de Arlberg, Pass Turn, de hohe Tauern, Maria Alm en het Dachsteinmassief is de meeste sneeuw gevallen. Sinds donderdag is hier meer dan 200 cm verse sneeuw gevallen. En het sneeuwt er nog steeds. Het is dik kortom! Via Powfinder en wePowder Lines stroomden de Local reports en updates binnen. Het was diep. En diegene die de diepste foto van afgelopen weekend onder aan dit bericht plaatst sturen we een wepowder t-shirt toe. Historische hoeveelheden verdienen het om herinnerd te worden.

Na alle het westgeweld van december en het noordstaugeweld van afgelopen week ligt In grote delen van Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland inmiddels 2 tot 3 meter sneeuw op zo’n 2000 meter hoogte. Dat is al snel 2 tot 3 keer de hoeveelheid die gebruikelijk is voor de tijd van het jaar. In de meest neerslagrijke gebieden is de sneeuwhoogte al gegroeid tot 350 cm en meer. Dergelijke hoeveelheden staan garant voor een heel lang seizoen. Maak maar vast wat dagen vrij in April en Mei voor de betere tourtochten en bigmountain lijnen

Rond het Dachsteinmassief viel de laatste 24 uur nog eens extreem veel sneeuw [url=https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/377947\_340305115997655\_117018554992980\_1301877\_40454458\_n.jpg(tot 100 cm)[/url]. Gevolg is dat het noordwesten van Steiermark 300 cm sneeuw noteert op nog geen 1600 meter. Lofer en Tauplitz vergaan weer in de sneeuw en de komende 48 uur sneeuwt het daar nog.

Inmiddels beginnen ze in delen van de Dolomieten, het zuiden van de Piemonte, de Alpes Maretimes en de Pyreneen af te vragen wanneer zij nu eens aan de beurt zijn. Met een magere 40 cm op 2000 meter begint het sneeuwtekort daar nijpend te worden. En voorlopig is er geen verandering in zicht.
Korte termijn

Het einde van Poederalert#10 is in zicht. De storm Andrea is bijna van de kaarten verdwenen, Celine duwt nog een laatste front richting de Alpen, maar een hoog voor de kust van Frankrijk staat te trappelen om voor rust in de Alpen (en Pyreneen) te zorgen. En het met hoog volgt er bluebird, zon en mildere temperaturen. Vanaf vandaag stijgt gestaag de tempratuur. Is het nu op 2000 meter nog zo’n -5 in het westen en -9 in het oosten , woensdag is het overdag al + 2 op 2000 meter.

Tijd dus voor de laatste vlokken. Sneeuwde het zondag nog van Hasliberg tot aan Steiermark, maandag sneeuwt het enkel nog van Voralberg tot ver in Steiermark en dinsdag enkel nog in het oosten. Reken van maandag tot en met dinsdag nogmaals op 20-50 cm in Salzburg en Steiermark, waarmee de 250 cm vers in 5 dagen tijd in zicht komt. Omdat het maandag niet meer sneeuwt in Zwitserland en Frankrijk en het daar afgelopen weekend druk was in de backcountry zal het goed zoeken worden. Tel daarbij op de milde temperaturen en het wordt dus wat lastiger zoeken naar onverspoordel lijnen. De combinatie familiegebied, noordhellingen (de sneeuw blijft daar lekker fris) en bossen (ook daar blijft de sneeuw lekker fris) kan je onverspoord opleveren. Want welke familie duikt er nu de bossen in. Ook de lastigere big mountain lijnen in grotere gebieden zullen vanaf dinsdag binnen handbereik komen. Het lawinegevaar neemt af, dus wie weet.

Maar voor het echte vers moet je de komende 48 uur in het oosten zijn. De where to go gebieden spitsen zich dan ook daar op toe tot en met dinsdag.> Poederregio’s: Salzburgerland & Steiermark.Lange termijn

Vanaf dinsdag dus rap warmer. Gelukkig is het januari. In smalle dalen, bossen en op noordhellingen blijft het koel. Daar moet je zijn vanaf woensdag. Ik zal je woensdag nog wat tips aan de hand doen. En natuurlijk kun je gaan touren. Nog nooit gedaan? Komend weekend kun je compleet verzorgd DEEPER de haute savoie in.

Hoe lang het warm blijft? De modellen zijn het niet eens wat er na de 14e gebeurt. Tot die tijd in ieder geval droog en milder. Het koudst in het oosten. Na de 14e schiet het nog alle kanten op, varieren tussen hoegdruk, nordweststau, westlage en zuidfohn. Woensdag meer duidelijkheid daarover.> Lange termijn poeder indicatie: Scandinavia.Poeder Advies

Maandag ga je voor vers naar het oosten (Salzburg en Steiermark). Zie de where to go list. Kies je voor de westalpen, kies dan voor de combinatie familgiebied, noordhellingen en bossen.> Where to go: Tauplitz, Obertauern, Saalbach-Hinterglemm, Kaprun/Zell am See, Zauchensee, Krippenstein & Sportgastein.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
popskiAuteur10 januari 2012 · 08:45

afgelopen zondag in Landeck met 190cm neuschnee: /Users/ilsedepauw/Pictures/popski.jpg

Expert
paddyodenneboomAuteur10 januari 2012 · 09:16

We zijn weer thuis! Ischgl e.o was de bom … tussen de 150-200 neuschnee. Ik heb nog nooit eerder zo’n diepe sneeuw gereden. Beetje Canadese omstandigheden. Foto’s volgen snel :)

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur10 januari 2012 · 17:05

ik zou wel eens wat foto’s willen zien …

sbs roelz
Gevorderd
MarcoAuteur10 januari 2012 · 20:56
Gevorderd
MarcoAuteur10 januari 2012 · 20:57

Dat ging dus niet goed… Hoe kan ik hier een foto plaatsen?

Toerist
AnoniemAuteur11 januari 2012 · 09:57

ook net terug. Eerste dag in Flumserberg. dit was minder, want slechts enkele liften open en alles verwaaid.

dan maar via omwegen langs anton en montafon (passen gesloten) in Paznauntal beland. Ischgl was ook niet bereikbaar maar uiteindelijk 2 topdagen gehad in See!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!