#WP Safetyweken, thuis

#WP Safetyweken, thuis

(Foto: Patrick van Iersel)

De komende 3 weken een serie over safety voor stormchasers. Aan de hand van het 3x3 denkframe van Werner Munter geef ik jullie tips hoe uiteindelijk eindeloos poeder te rijden.

Werner Munter heeft een filtersysteem genaamd 3x3 ontwikkeld. Thuis, voordat je berg opgaat en in de helling ga je voor drie kritische factoren na hoe het gesteld is. Weer en sneeuw, het gebied en de factor mens.

[img]http://farm4.static.flickr.com/3563/3364524945\_0b417f63b0\_o.jpg[/img]

Vandaag staan we stil bij de voorbereiding thuis en de factor weer en sneeuw. Want op het moment dat je thuis bezig bent met de voorbereiding of al in de auto op weg naar de Alpen, heb je nog altijd de mogelijkheid om te te kiezen voor een ander gebied.

Doel: zo veel mogelijk veilige sneeuw. Voel je de paradox? In december zijn grote groepen er achter gekomen dat zo veel mogelijk sneeuw niet altijd het beste resultaat oplevert. Waarom? Vanwege een te groot lawinegevaar blijven liften dicht. Niet voor niets gaf ik toen nog een aantal tips voor als je tijdens PA#5 op weg zou gaan en waarschuwde ik in het begin van de week al voor een stijgend lawinegevaar richting de 4 of 5.

Eerst een belangrijke regel. Sneeuwval wordt gevaarlijker naarmate deze ongunstig valt en daarmee sneller de maximale grens aan verse sneeuw bereikt. Ook wel de ‘kritische neuschneemenge’. Want:

  • Hoe meer sneeuw, hoe gevaarlijker.
  • Hoe meer wind tijdens de sneeuwval, hoe gevaarlijker.
  • Hoe intenser de sneeuwval (lees de tijd waarbinnen de sneeuw valt) des te gevaarlijker.

Wanneer wordt de grens bereikt?

  • 10-20 cm met ongunstige omstandigheden
  • 20-30 cm met een gemiddelde omstandigheden
  • 30-50 cm onder gunstige omstandigheden

Gunstige voorwaarden:

  • lage tot matige wind
  • luchttemperatuur onder 0 ° C
  • zeer onregelmatig oppervlak van de sneeuw (een helling die vaak door velen gereden wordt)

Ongunstige omstandigheden:

  • intense regenval in een korte tijd
  • harde wind (> 50km / h),
  • lage temperatuur kouder dan -5

Als je dus weet dat ik veel sneeuw aankondig, dan is het goed te kijken of er zoveel valt dat het lawinegevaar hard gaat stijgen richting de 4 of zelfs 5. Want bij deze lawineniveaus kunnen straten en dorpen risico gaan lopen en dat is het moment dat wegen en liften dicht kunnen gaan.

Check vooraf dus:

Door dit te doen heb je van te voren al heel veel informatie over het weer verzameld, kom je minder snel voor verassingen te staan

In het volgende deel gaan we nu we het weer en de sneeuw in de peiling hebben op zoek naar een gebied.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
dirksyAuteur13 januari 2012 · 20:36

Erg goed initiatief om dat zo allemaal nog eens de revue te laten passeren. Top!

THANK GOD SUMMER IS OVER!!!
Gevorderd
AlexSkiAuteur14 januari 2012 · 13:30

Nice Morris. Ben n.a.v. jouw stukje gelijk weer in de materie gedoken :-)

When life gets too complicated.... SKI
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!