Plankenkoorts: K2 Gyrator

Plankenkoorts: K2 Gyrator

WePowder Plankenkoorts: K2 Gyrator

Wederom kwam de Poederslet met een suggestie aandragen. Die Gyrator, die moest ik testen, hij was er laaiend enthousiast over. Zo gezegd zo gedaan. [red: Poederslet wordt gesponsord door K2].

Mijn verwachtingen waren niet heel hoog. De plank zag er vrij normaal uit, flat tussen de bindingen en een lichte rocker, lichte setback en 162, geen specs waar ik direct laaiend van werd. Wel wist ik dat K2 altijd goede planken heeft voor een schappelijke prijs. En de Slet raadde me al eerder de [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/wepowder-plankenkoorts-nitro-slash-166]Slash[/url] aan en dat pakte behoorlijk goed uit.

[b]Instrappen en glijden[/b]
Instrappen en glijden brachten direct verandering in deze gedachte. De dag daarvoor stond ik op de Jones Flagship, het leek alsof ik op dezelfde plank stond. Lengte, drijfvermogen, wendbaarheid, in de diepe poeder zijn de verschillen echt minimaal.
Op snelheid blijkt de stabiliteit heel goed in orde maar ook de wendbaarheid is behouden gebleven. Tussen het bos en op open stukken, de Gyrator voelt zich overal heel goed thuis. Het speelse gevoel is absoluut aanwezig! Ook de Gyrator heeft een erg levendig flexpatroon, door de activiteit voelt het board heerlijk en behoedt het me regelmatig van zware crashes.

Het rockerpatroon lijkt zijn werk goed te doen. Het board drijft zo goed dat float geen issue is, dit gaat vanzelf. De gewichtsverdeling is niet 50-50, maar onnatuurlijk voelt het niet en de legburn is niet vervelend. Zelfs nauwelijks aanwezig nadat ik eindeloos dezelfde treerun in hoog tempo herhaal.
En ook deze tail rijdt heerlijk. 162 lijkt qua lengte een beetje de grens om een board echt lekker op de tail te kunnen rijden. Wordt een board langer dan gaat het niet meer vanzelf, kost het energie en is de lol er snel af. Bij de Gyrator niet, wanden strepen op de tail met 2 grote dikke sprays op het einde is te gek, sporen van de Gyrator onderscheiden zich van anderen!

Op de piste voelt de Gyrator kort en heb ik nooit het gevoel een board van 162cm onder mijn voeten te hebben. Het is speels voor z’n lengte, maar ondanks de rocker is met de stabiliteit niets mis. Ik verwacht dat de echte carvers te weinig grip zullen hebben, hier heeft het kleine beetje camber van de Flagship voordeel, maar voor mij voldoet dit rockerpatroon meer dan prima.
Ik verwacht dat het grote verschil tussen de Flagship en de Gyrator in dit rockerpatroon zit. Ik heb het helaas niet kunnen testen, maar de camber van de Flagship zal iets meer grip geven op ijzige steile stukken. Waar de Gyrator wellicht nog iets speelser aanvoelt op de piste.

[b]Rocker is de bomb![/b]
Na de Gyrator en de Flagship ben ik helemaal overtuigd, de early rise van een goed rockerpatroon is helemaal de bomb! Ik kan me geen big mountainboard zonder meer voorstellen. Het maakt de boards zo veelzijdig dat het bijna one-quiver boards worden.
Daarom denk ik dat iedereen zo’n board in het quiver moet hebben. Hetzij als enige board om echt alles mee te doen, zelfs piste. Of als big mountainboard met een heel breed inzetbereik. Dit schept de mogelijkheid voor meer uitgesproken boards in het quiver.

  • stabiliteit
  • levendigheid
  • wendbaarheid
  • de keuze tussen Flagship en Gyrator is lastig. Rijdt je stijl en ijzig, dan is de Flagship de beste keuze.

BTW: ik heb een 2011 Gyrator getest. Voor zover ik kan achterhalen zijn de veranderingen met het 2012 model nihil.

Niels

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur19 januari 2012 · 07:28

klinkt goed, maar de prijs die ik zo snel kon vinden is 599… da’s 100 meer als een flagship

Gevorderd
NielsAuteur19 januari 2012 · 08:16

@ Karel: ik ben dat wel met je eens, 600E is niet weinig! Ik heb de pro-prijs even verwijderd. Tx!

Beginner
polingAuteur19 januari 2012 · 15:00

magna traction lijkt me wel een verschil, niet? En HARSHMELLOW merk je daar wat van?
\

Mn Dupraz eens testen? ;-)

Gevorderd
FonzieAuteur19 januari 2012 · 16:27

Ik heb er ook een bemachigt via ‘tha PowderSlut’. Nog niet op gereden dus kan nog niet van commentaar voorzien. Overigens wel het model van vorig jaar, voor een heel schappelijke prijs. Ik ben heel benieuwd, nog nooit rocker, reverse camber etc… gereden. Vooral het speelse spreekt me aan…

Never a last run..
Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2012 · 18:37

@niels, ik heb ook beide boards gereden (flagship en gyrator), maar ik vind ze nogal uit elkaar liggen. Ik weet niet onder welke omstandigheden en welk terrein je beide boards hebt gereden, maar misschien komt daar het verschil uit voort. Waar heb je ze gereden en hoe was de sneeuw?

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur19 januari 2012 · 22:39

@ Poling: de magnetraction was op de Flagship die ik had niet of nauwelijks zichtbaar (die is in latere productie wel iets groter geworden meen ik). In de poeder waarin ik testte ook totaal niet merkbaar. Harshmellow heb ik net maar ff gegoogled…lijkt me nogal marketinggelul, ik heb er iig niets van gemerkt.
\

@ Morris: ik reed ze beiden in 50-70 cm onverspoord in Sestriere, voor 80% tussen de bomen, wat open terrein, maar niets stijls en niets dat op hardpack leek. Kan me voorstellen dat de verschillen op ijzigere ondergronden/stijl terrein groter worden (in het voordeel van de Flagship).

Beginner
polingAuteur20 januari 2012 · 08:24

@niels, dat vermoed ik ook, tis daarom dat ik het vroeg ;-) Cool dat plankenkoorst weer terug is, goeie frequentie zo ook :-) keep up ;-) enjoy

Expert
neroAuteur20 januari 2012 · 09:03

Ook de Gyrator staat in de wePowder shop… http://shop.wepowder.nl/k2-snowboarding-gyrator.html

Gevorderd
vlokfeestAuteur20 januari 2012 · 11:42

Dat harshmellow lijkt op het spul wat ze altijd hebben gebruikt bij de K2 Recon Riser. Top plank, maar dit lijkt me een waardig opvolger (of toch de Jones?). @Morris: wat is jou ervaring met deze 2 planken?

Gevorderd
FonzieAuteur23 januari 2012 · 18:11

stijl en ijzig ?? euhh deze site heet toch WePowder, toch niet IcePack oid. haha. tja ik dacht opeens dan heb ik het verkeerde board. Ik weet dat we weleens icy en steep parts kunnen tegenkomen. Maar gelukkig ben ik geen xavier de la rue in this is my winter. wederom ben erg benieuwd. thanks Niels :-)

Never a last run..
Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2012 · 22:32

@fonzie Dus als je wat harde meuk (ijzig, kaalgeblazen ccouloir) doormoet voor een mooi poederveltje dan haak jij af?.. Poeder is een keuze ;)

powfinder.com
Gevorderd
FonzieAuteur24 januari 2012 · 11:02

@morris tuurlijk niet :-), Maar wat vond jij ervan. Aangezien je er ook op gereden had.

Never a last run..
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!