PA#12 continues

PA#12 continues

Nog eens 30-40 cm erbij
Huidige situatie


Afgelopen weekend was het weer raak. Veel poederplezier en ook veel ongemak. Ik reed 4 dagen door de Alpen, bezocht Oberstdorf, Tschiertschen, Fieberbrunn en Zauchensee, legde 2800 kilometer af en scoorde iedere dag heerlijke poeder. Daarbij kwam ik overal wel mensen tegen die ik heb leren kennen via wePowder. Maar het was wel wat meer gezoek door de jojo-ende sneeuwgrens. Met gemiddeld 70-120 cm en lokaal inmiddels al 150 cm vers is poederalert#12 hard op weg naar de 200 cm. Met name scoorden de noordalpen weer erg goed en in het oosten sneeuwt het nog steeds. Meer naar het westen namen de hoeveelheden rap af
Korte termijn

Poederalert#12 continues. Nog steeds zorgt een noordwestelijke stroming voor de aanvoer van sneeuwfronten. Van het noordoosten van Switzerland tot en met Steiermark de meeste sneeuw. Dit houdt tot woensdagochtend aan. Met name de nordstaugebieden van Voralberg, de Nordkette, Salzburgerland en Steiermark kunnen nog eens op 30-40 cm vers rekenen, waarmee we net niet de 200 cm vers gaan aantikken.

In de loop van de woensdag klaart het dan op en wordt het zonnig. Omdat de laatste verse sneeuw bij koude temperaturen in het oosten is gevallen is dit de plek waar je moet zijn de komende dagen. Hele diepe poeder, zon en totaal niet druk in de kleine gebieden. Ik kreeg daarnet nog mooie berichten door uit Fieberbrunn, Zauchensee en Obertauern. Vanaf woensdag wordt Krippenstein ook helemaal de bom.> Poederregio’s: Salzburgerland & Steiermark & Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol.Lange termijn

Poederalert#13. Ik vind het altijd een vervelend getal en geef dit nummer dan ook makkelijk weg zodat we snel op weg kunnen naar #14. Daarom een klein poerderalert#13 voor vrijdag en zaterdag. Een front weet vanuit het noordwesten door te dringen richting de Franse en Zwisterse Alpen en zal voor sneeuw zorgen boven de 800-1200 meter. Reken op 10-30 cm. Voldoende voor wat nieuwe lijnen, maar zeker niet epic diep.

En daarna? Daarna is nog hoogst onduidelijk. Hogedruk wil oprukken vanuit Rusland en kou richting Europa sturen. Daarmee zou de aanvoer van depressies uit noordwest geblokkeerd kunnen worden en zullen de lichtpunten in de Middellandse zee ontstaan. GFS en ECMWF tekenen al lagedrukgebieden in. Dat zou kunnen uitgroeien tot Genua- of Adrialagedrukgebieden, waarmee de sneeuwkansen voor het zuiden en de Pyreneen toenemen. En geloof me, daar hebben ze sneeuw nodig. Woensdag meer hierover.Poeder Advies

Korte termijn de noordalpen en met name het oosten van Oostenrijk. Lange termijn: toeren in het oosten of verse sneeuw in het westen met een klein PA#13.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
Greenfield2Auteur24 januari 2012 · 13:35

Hmmm, wordt steeds moeilijker om te kiezen…

Toerist
AnoniemAuteur24 januari 2012 · 14:19

zitten eraan te denken om dit weekend naar montafon af te reizen, wat denken jullie, zou daar nog een beetje poeder te vinden zijn?

En iemand ervaring met dat gebied, leuk freeriden voor een dag of 2?

Gevorderd
SteefAuteur24 januari 2012 · 15:24

@hugo check eens de zoekfunctie op het forum: klik hier.

Afgelopen weekend goed kunnen vermaken daar…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
AnoniemAuteur24 januari 2012 · 15:24

Een maat van mij zit nu in montafon. volgens hem is het diep

Toerist
famvermeentAuteur24 januari 2012 · 16:48

200 cm vers en dan nog moeilijk om te kiezen???grrrrrr

feel like doin' it
Beginner
JoubaAuteur24 januari 2012 · 17:34

Mijn vrouw is “as we speak” op weg naar St. Anton voor 4 dagen poeder… mmmm, ongelijk verdeeld in de wereld ;-((

Toerist
famvermeentAuteur24 januari 2012 · 19:39

what you take is what you get…oftewel PIEK!

feel like doin' it
Gevorderd
MarcoAuteur25 januari 2012 · 07:17

Klopt het dat er nu ineens een hele mooie dump vanuit het zuiden komt? Dat zou wel heel lekker zijn!

Expert
ollieAuteur25 januari 2012 · 08:29

Wat Marco zegt, zie ik opeens op de kaarten zuid-oost CH een halve meter pakken op zaterdag? (Stoke = ON)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
micheldommelAuteur25 januari 2012 · 10:57

De meningen en hoeveelheden lijken nog verdeeld (zoals altijd). De kaarten van Bergfex.at wijzen op een enorme dump in de Zuid Alpen.

Ben benieuwd!
\

http://d3o7i070dgg1ke.cloudfront.net/images/downsized/625/4f013ae9fd72c625.jpg

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!