Klassieke retour d'est

Klassieke retour d'est

Piemonte wordt het!
Huidige situatie


Italie maakt zich op voor een weekend met kou en sneeuw tot diep in de Po-vlakte. En hoewel het nationale weerinstituut nog geen krimp geeft, worden er door de commerciele weerstations al een sneeuwalarm afgegeven voor komende zondag. En dat gaat interessante taferelen opleveren, want waar winterbanden verplicht zijn in de Aosta vallei, rijdt de rest van het land voornamelijk op zomersloffen. Dit kan voor vertraging gaan zorgen op de wegen.

Gister was een mooie en zonnige dag in een groot deel van de Alpen, waardoor er eindelijk weer eens lijnen boven de boomgrens gereden konden worden. Nu kon dat al een tijdje in het westen en zuiden, maar sinds woensdag ook in de noordalpen. En dit soort plaatjes vanuit een secret in Frankrijk doen het dan goed.
Korte termijn

Nog even een herhaling van gister: Le retour d’est est la! Le retour d’est? Een korte toelichting waarbij dit kaartje (klik-klik) nuttig is. Een retour d’est is een situatie waarbij er 1. een storm (lagedrukgebied Helga) vanuit het noordwesten richting de Alpen trekt. 2. Er een sterk hogedrukgebied (Cooper) boven het Europese vasteland ligt en 3. De storm Helga daardoor gedwongen wordt van noord naar zuid te trekken en 4. Daarbij in de golf van Genua reactiveert tot een zeer actief Middellandse zee laag en daarbij 5. heel veel sneeuw gaat brengen aan de zuidkant van de Alpen.

Tot zover de theorie. In de praktijk is het hoog Cooper sterk. Zo sterk dat we vanaf dit weekend Russische kou Europa zien binnenstromen en het hoog er alles aan wil doen om lagedrukgebieden ver van de Alpen te houden. Aan de andere kant is er de relatief warme Middellandse zee en dan is er nog die verdomd vlakke Po-vlakte die vanuit het niets in enkele tientallen kilometers omhoog gaat richting de majesteuze toppen als de Monte Rosa, Gran Paradiso en Mont Viso. Stel je voor, van niets naar 4000 meter in een tiental kilometers. Dat zorgt voor zo’n enorme opwaartse druk dat indien de stroming uit het oosten komt ieder beetje vocht gedwongen wordt te veranderen in een sneeuwvlok. En dan heb je vuurwerk, maar waar precies?

Omdat bij een dergelijke situatie de straalstroom tot een smal riviertje wordt gereduceerd kan de ligging van dit riviertje in het grote krachtenspel tussen Cooper en Helga makkelijk een paar honderd kilometer verplaatst worden. Wat het verschil kan betekenen tussen veel sneeuw en een paar vlokken. Met dergelijke onzekerheden kies je dan ook het beste voor die gebieden die zeker sneeuw krijgen (of al hadden).

Goed. Deze ochtend trekt het front dat Helga naar het zuiden duwt het noordwesten van de Alpen in. Het is een zwak front dat op vrijdag voor 5-10 cm vers zorgt in het noordwesten van de Alpen. De meeste sneeuw verwacht ik in de Gotthardregio en Oberwallis, waar lokaal 15-20 cm kan vallen tot zaterdagochtend. In de loop van zaterdagochtend ontstaat dan dat Genua-laag. Met de koude lucht die wordt aangezogen uit het noorden en de warme vochtige lucht uit het zuiden ontstaat er een klein en krachtig laag dat met een zuidoostelijke tot oostelijke stroming sneeuw tegen de Alpen aandrukt. Zaterdag en zondag dan ook sneeuw in de Italiaanse Piemonte. Reken van de Monte Rosa tot en met Limone Piemonte op veel sneeuw. De meeste sneeuw verwacht ik in die gebieden waar de Retour d’Est op zijn sterkst zal zijn. Lees waar de hoogste massieven liggen. Gemiddeld verwacht ik 50 cm, in de neerslagrijke gebieden 70-120 cm.> Poederregio’s: Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Isère & Savoie & Alpes du Sud.Lange termijn

W-I-N-T-E-R! Het wordt koud. Met de koude lucht die binnenstroomt vanuit Rusland wordt het erg koud de komende week. Schrik niet van temperaturen die richting de min 30 gaan in de Alpen, Pyreneen en Scandinavie, waarbij het in de nacht en vroege ochtenden nog kouder kan gaan worden. Lichtpuntjes biedt ECMWF. Weliswaar ziet die ook veel (en zelfs meer) kou, maar ook de continue aanwezigheid van lagedrukgebieden in de Middellandse zee. En aangezien de controlerun ook dit scenario tekent, zou het wel eens zo kunnen zijn dat begin volgende week PA#14 alweer van kracht wordt voor de zuidalpen en het zuidoosten van Oostenrijk. Meer daarover zondag/maandag als we op de ISPO zijn.

Over de ISPO gesproken. Mocht je er ook zijn. Zou leuk zijn om elkaar even te ontmoeten. Mail me dan op morris [at] wepowder.nl> Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Tot en met zaterdag zon en vers van een paar dagen geleden in het oosten van Oostenrijk. Koud en 10-20 cm vers in Oberwallis en de Franse Hautes Alpen en vanaf zondagochtend moet je in de Italiaanse Piemonte zijn. De where to go gebieden zijn geldig tot en met zaterdagavond. Zaterdagochtend worden de gebieden nog eens geupdate!> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
tank24Auteur27 januari 2012 · 13:33

hmm ziet er niet best uit voor ssc1 in flaine

High Roller
Beginner
FreekAuteur27 januari 2012 · 16:24

@tank24 ? klein laagje vers en geen stufe 4 of 5 om je oren is toch perfect voor een ssc1 ?

Toerist
JaapvRAuteur27 januari 2012 · 16:50

+1 leukst geschreven weerbericht van het web!

Gevorderd
tank24Auteur27 januari 2012 · 18:21

Heb liever veel vers en een dikke 3 omdat dat dichter komt bij de werkelijkheid als ik zelf ook een poederalert pak. En dus denk ik meer kan leren van de praktijk omdat het dichterbij mijn ervaring zit…maar dat is mijn theoretische gedachtengang natuurlijk:)

High Roller
Expert
meteomorrisAuteur27 januari 2012 · 21:42

@JaapvR Thanks!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!