Interview met pro skier Molly Baker

Interview met pro skier Molly Baker

Home mountain: Mt. Baker (USA)
Sponsors: Atomic, Outdoor Research, Smith Optics, Mt. Baker ski resort & Marker
[url=http://www.mollykbaker.wordpress.com/]Blog Molly Baker[/url]
Ski’s: Bent Chetler, Century (Atomic)

[url=http://www.flickr.com/photos/juulski/6453016769/][img]http://farm8.staticflickr.com/7172/6453016769\_4451a529fd\_z.jpg[/img][/url]

Molly Baker is een prorijder voor Atomic. Haar specialiteit? Big Mountain. Sinds 3 jaar woont ze in Mount Baker, met haar vriend Zack Giffin (prorijder voor Black Diamond). En nee Mount Baker is niet naar haar vernoemd. Ik ontmoette haar afgelopen winter in de backcountry van Baker tijdens een van de legendarische La Niña sneeuwstormen. We hadden een interessant gesprek over skiën, het najagen van dromen en de doelen die je jezelf stelt.

[b]Hoe ben je pro skiër geworden? Was dit een jeugddroom?[/b]
De eerste keer dat ik Ingrid Backstrom in “Yearbook” zag, wist ik niet wat ik zag. Wat kon zij ongelooflijk goed skiën, dat wilde ik ook. Maar ik heb eigenlijk nooit ambities gehad om zelf een pro skiër te worden. Voor mij is skiën een manier om mezelf uit te dagen en mezelf te ontwikkelen, ook op persoonlijk vlak. Professional worden, is nooit een doel op zich geweest. Ik skiede omdat ik dat het leukste vond om te doen. Uiteindelijk zat er zoveel tijd, geld en energie in, dat ik te weinig tijd over hield voor een andere carrière, haha! Nee maar zonder dollen, nog steeds tot op de dag van vandaag voelt het niet als werk. Ik zal mezelf altijd blijven pushen, ongeacht de druk van sponsoren en de verwachtingen van anderen. Ik ben het gewoon aan mezelf verschuldigd om uit te blinken in iets wat me zoveel plezier geeft en waarmee ik zoveel over mezelf leer. Skiën is voor mij gewoon een [i]way of life[/i]

[url=http://www.flickr.com/photos/juulski/6453014363/][img]http://farm8.staticflickr.com/7018/6453014363\_243dce5266\_z.jpg[/img][/url]
Fotograaf: Dylan Hart

[b]Hoe heb je dan zo goed leren skiën? Stond je als kind continu op ski’s?[/b]
Nee, eigenlijk vond ik skiën als kind niet zo leuk. Ik moest altijd mee van mijn vader, maar ik wilde liever voetballen. Pas toen ik ging studeren, raakte ik verslaafd. Ik verhuisde naar Little Cottonwood Canyon in Utah en daar ben ik ‘ontdekt’. Ik stond bekend als een gedreven en gepassioneerde skiër en opeens begonnen fotografen mij te benaderen. Van het ski gebied Alta kreeg ik een ‘athletes pass’ en opeens was ik een pro skiër.

[b]Welke doelen heb je voor jezelf gesteld? Wat zou je nog graag willen bereiken met skiën?[/b]
Wat ik de afgelopen jaren heb proberen te leren, zijn jumps in het park. Maar het kost zoveel tijd en uiteindelijk focus ik me liever op big mountain lijnen, het verbeteren van mijn safety kennis en hier nog meer ervaring in opdoen. Daarnaast wil ik nog zelfverzekerder skiën in alle soorten terrein. Natuurlijk zou ik ook graag een pillow lijntje rijden en een 3’tje springen, net zo smooth als veel rijders dat nu al doen. Ik zou graag de combinatie van big mountain (de hoge snelheden, het managen van sluff en het steile terrein) kunnen combineren met het poppen en spinnen van pillows.

[b]Je rijdt het liefst big mountain lijnen. Wat ben je komende winter van plan?[/b]
Afgelopen winter heb ik veel mooie lijnen geskied op Mt. Shuksan. Samen met mijn vriend Zack skieden we de ‘Hanging Glacier’ op Mt. Shuksan, check hier een impressie:

from Black Diamond Equipment on Vimeo.

Mijn persoonlijke hoogtepunt was de eerste vrouwelijke afdaling van het Noordwest couloir van Mt. Shuksan. Dat heeft zoveel indruk op me gemaakt, dat ik komende winter een solo afdaling wil doen van Mt. Shuksan. Ik wil dat alleen doen om mezelf te testen. Alles verandert als je alleen op jezelf bent aangewezen en zelf alle keuzes moet maken. Deze onafhankelijk trekt mij en inspireert me. Daarnaast wil ik mezelf graag inzetten voor het iets groters dan skiën, namelijk het milieu.

[b]Tiny House[/b]
In December en Januari ben ik met Outdoor Research op pad. Wij maken een road trip naar Tahoe, Salt Lake City en Jackson. Dit doe we niet in een camper, maar wij slepen een klein huisje (Tiny House) achter ons aan op een trailer, gebouwd door mijn vriend Zack. We willen hiermee een kleinere belasting vormen op het milieu en laten zien dat je niet veel ruimte nodig hebt. Met z’n 5-en zijn we op pad in de Tiny House.

Check hier Episode 4, in Whitewater Canada.
[url=http://www.outdoorresearch.com/en/video/sessions/]Sidecountry Sessions[/url]
(dit is het coolste ski project waar ik in tijden over gehoord heb, dus ga er even goed voor zitten!)

[b]Je vertelt dat je voornamelijk met mannen skiet, hoe ervaar je dat?[/b]
Toen ik nog in Utah woonde, skiede ik bijna alleen maar met vrouwen. Er woonden daar zeer veel getalenteerde skiesters. In Baker is dat wel anders, vrouwen zijn hier schaars. Het is hier echt een mannenwereld, dus ski ik veel met de boys. Ik ervaar een groot verschil in kameraadschap als ik ski met mannen, maar ik mag niet klagen, want ik leer veel en wordt gepusht. Door eerst alleen met vrouwen en toen alleen met mannen te skiën, heb ik veel geleerd over groepsdynamiek en hoe ze op verschillende manieren beslissingen maken.

[b]Is freeride in jouw ogen een mannensport? Bestaat er überhaupt een niche voor vrouwen, of moeten we ons gewoon focussen op de sport[/b]
Ik hoor altijd van andere vrouwelijke rijders dat ze niet [i]good for a girl[/i] genoemd willen worden. Ik heb daar geen problemen mee, ik wil zeker goed voor een meisje zijn. Ik wil niet alleen maar [i]chargen[/i] als een man, ik wil op een vrouwelijke manier rijden. Vrouwelijke bewegingen zijn sierlijk, vloeiend en soepel. Als die soepele bewegingen gecombineerd worden met een agressieve, directe stijl en dat is naar mijn mening de mooiste stijl. Volgens mij, moeten wij vrouwen lekker ons eigen ding doen en niet de stijl van mannen proberen te kopiëren. Mijn soepele stijl en het gemak waar ik mee ski, zijn consequenties van mijn zelfverzekerdheid in de bergen. Ik hoop mensen te kunnen inspireren met de manier waarop ik ski, net zoals een schilderij iemand kan inspireren.

Molly heeft dit najaar met haar vriend Zack een korte film uitgebracht. [i]Downhill Affair: A Love Story[/i] gemaakt door Right On Brother Films. Deze film vertelt het verhaal van hun liefde voor elkaar en de bergen. Is het mogelijk is een relatie te hebben én je grootste droom te leven?

from Right On Brother Films on Vimeo.

Juulski

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur31 januari 2012 · 17:27

Very nice thanx!!!

Toerist
famvermeentAuteur31 januari 2012 · 17:29

wow, wat een droomverhaal Juul!

feel like doin' it
Gevorderd
brtAuteur31 januari 2012 · 17:32

Leuk verhaal, Juul :)

Gevorderd
JuulskiAuteur31 januari 2012 · 17:56

Thanks guys! check die filmpjes van hun roadtrip met de Tiny House, die zijn echt zoooooo vet (lukt me helaas niet om ze te embedden…) Mijn plan voor winter 2013 is klaar: Juulski in a Tiny House chasing the pow pow! ;-)

Toerist
PK2Auteur31 januari 2012 · 18:41

Good for a girl (knipoog-modus aan)

Beginner
polingAuteur31 januari 2012 · 20:39

mooi verhaal. go juju go!! ;-)

Toerist
JaapvRAuteur31 januari 2012 · 21:33

Haha voor jou is zo’n tinyhouse een paleis kleine! enjoy!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!