Exotisch vers

Exotisch vers

Tijd om te gaan touren.
Huidige situatie


Sinds de aankondiging van poederalert#13 viel er 70 tot 140 cm in de neerslagrijke gebieden van de Piemonte en de Pyreneeën. De meeste sneeuw viel in Limone Piemonte waar 140 cm is genoteerd. Gisteren noteerde het noordwesten van de Alpen ook 5-18 cm vers. Dit had te maken met de oprukkende koude lucht vanuit Siberië. Omdat de bovenlucht snel kouder werd, werd het laatste vocht ten noorden van de Alpen gedwongen uit te sneeuwen. Genoeg om weer wat verse lijnen te trekken, maar vooral de aankondiging van intense kou.
Korte termijn

De Siberische winter rukt op! Komend weekend gaan de temperaturen richting de min 15 in het oosten en min 10 in het westen. s’ Nachts gaat de temperatuur in de hoger gelegen dalen richting de min 30. Het wordt dus koud. Dat heeft gevolgen op de korte termijn: bevriezingsverschijnselen. En op de lange termijn: accuut lawinegevaar bij nieuwe sneeuwval. De komende dagen zal er door de immense kou een toplaag van rijp ontstaan, daarnaast zal de sneeuw zich gaan transformeren. Bij de eerste komende nieuwe sneeuwval gaat dit in de Alpen voor verhoogd lawinegevaar zorgen.

Over lawinegevaar gesproken. Laat je niet in de luren leggen nu het lawinegevaar in grote delen van de Alpen flink gezakt is. In het sneeuwdek zijn nog steeds zwakke lagen voorhanden die de afgelopen weken zijn ontstaan. Juist nu met mooi weer zullen voor het eerst hellingen gereden worden die al weken niet gereden zijn, waardoor lawines kunnen ontstaan. Lees daarom dagelijks goed je lokale lawinebericht en pas er je backcountry lijnen op aan.

Vandaag en morgen nog regelmatig wat sneeuw. Maar grote hoeveelheden zullen het niet meer zijn in de Alpen. Nu het Genua-laag door het oprukkende hoog steeds verder wordt weggedrukt richting het zuidoosten zal de sneeuwval zich verplaatsen richting de Italiaanse Abruzzo (gebergte ten oosten van Rome), Albanië, Macedonië, Griekenland en Bulgarije. De komende week gaat het hier enorm sneeuwen waarbij sneeuwhoeveelheden tot 200 cm niet uitgesloten zijn.> Poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Isère & Savoie , Alpes du Sud, Piemonte & Aosta, Piemonte Nord, Ticino, Lombardia & Engadin, Pyrénées Est, Pyrénées Nord & Pyrénées Ouest.Lange termijn

Komend weekend zon in de Alpen en de Pyreneeën. Na het weekend snel stijgende sneeuwkansen in de Pyreneeën. Voor de Alpen is de situatie nog onzeker en volledig afhankelijk van wat het hogedrukgebied gaat doen. Wil je gegarandeerd verse sneeuw, dan zul je richting het zuidoosten van Europa moeten. De rest is nog te onzeker.> Lange termijn poeder indicatie: Pyrenees & Scandinavia.Poeder Advies

Met het vers in de Piemonte is de Piemonte eindelijk ook toegetreden tot de where to go gebieden maar de basis is er dunner dan in de rest van de Alpen. Omdat er geen vers aan zit te komen, zou ik komend weekend toch naar de kleinere gebieden gaan die nog niet bij iedereen bekend zijn als freeridegebied. Overal ligt een solide base en met een mooie hike is er heel veel moois te rijden. Ik zal donderdag de where to go list samenstellen op basis hiervan. Ik ga daar vandaag mee aan de slag.

Wil je exotisch, wil je poeder? Dan moet je zeker richting de Italiaanse Abruzzo (gebergte ten oosten van Rome), Albanië, Macedonië, Griekenland en Bulgarije. Maar wees gewaarschuwd. Het kan er bar en boos worden.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
joepchineesAuteur1 februari 2012 · 11:35

kicke! Leuk zo’n exotische bestemmingen-alert. Vooral Albanie is exotisch, geen enkele skilift te bekennen daar…

Expert
ijsbeerAuteur1 februari 2012 · 13:24

donsjack aan dus :) en de luxe onderdelen zoals tenen, vingers enzo goed warm houden.

Gevorderd
doovAuteur1 februari 2012 · 15:07

Dan zal ik voor de verandering toch maar eens mijn dikke dekbedjas meenemen.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
tank24Auteur1 februari 2012 · 18:15

bosnie is goed te doen. ben ik 2 jaar geleden ook geweest. gebieden zijn sterk in ontwikkeling en een boel nieuwe liften. Vliegen op sarajevo en de gebedjes eromheen pakken.

High Roller
Gevorderd
pauldobAuteur1 februari 2012 · 19:49

Toch maar eens naar dat catskieen in Macedonie kijken. hoorde goede verhalen over pisteskieen in Macedonie van onze stagiaire: rustig en mooi

Beginner
polingAuteur1 februari 2012 · 21:03

CYPRUS ! !

Toerist
siegfriedAuteur2 februari 2012 · 16:28

Ik vertrek richting Georgië @Morris een voorspelling.

Gevorderd
dawiAuteur5 februari 2012 · 12:58

@ Morris, hoe is de puf in Revelstoke? Daar zitten jullie toch?

Ik probeer een beeld te krijgen van komend weekend. Mijn eigen oordeel: De jetstream lijkt nogal te meanderen. Het blijft koud. Nog weinig zicht op vers, mogelijk wat in zuid-oosten. Kun jij al iets zeggen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!