Emotie vs. ratio

Emotie vs. ratio

Afgelopen paar dagen waren we aanwezig op de ISPO, de grootste ski/snowboard beurs van Europa. Een paar dagen rondlopen in een gigantisch hallencomplex, nieuwe collecties bekijken, innovaties checken en bijpraten met vrienden en relaties. Tot zover was het een ISPO als ieder jaar. Tot het moment dat Frits Kuper (ex-Salomon, nu Merrel) ons aanschoot. ‘Zijn jullie al bij [url=http://www.dupraz-snowboards.com]Dupraz[/url] geweest? Die ski’s zijn waanzinnig!’.

[b]Dupraz is toch snowboard?[/b]
Dupraz is een Frans snowboardmerk dat onder de bezielende leiding staat van Serge Dupraz. Serge is een shaper en stond aan de basis van de allereerste carveboards. De Dupraz D1 was z’n tijd in 2003 al ver vooruit. Vanwege Serge z’n achtergrond als shaper (windsurf en snowboard) was hij op zoek naar manieren om water en sneeuw samen te laten komen. Verbeterde prestaties in diepe sneeuw en betere carving eigenschappen. Het resultaat was de Dupraz D1, die in 2003 z’n tijd al ver vooruit was. Precies met die gedachte heeft Serge z’n visie los gelaten op een ski.

[b]Liefde op het eerste gezicht[/b]
Toen we de stand binnen liepen, was het eigenlijk liefde op het eerste gezicht. Twee surfplanken met staalkanten lieten direct zien uit welk hout ze waren gesneden. Surfen in de sneeuw, met goede carving eigenschappen op de piste. Hier was een behoorlijk stuk passie in gestopt. De specs logen er ook niet om: 170-115-150 op een lengte van 181 cm. Met een oppervlakte van 0,49 m2 heeft het ding ongetwijfeld een waanzinnige float in de poeder. Daarnaast zijn ze ook nog eens asymmetrisch met een kant voor carving en een kant voor powder. Wat zou ik hier graag een paar dagen op rijden….

[b]Ratio vs Emotie[/b]
‘Nou’, zegt Serge, ‘we hebben ze hier achter staan’. En hoewel de ISPO geen beurs is waar je spullen kan kopen, was er meteen een mooie deal mogelijk. Toen begon het twijfelen. Want nee, tuurlijk had ik geen nieuwe sticks nodig. En ja, wat is dit een waanzinnige shape. Emotie en ratio vochten om voorrang. Uiteindelijk was het Frits die het laatste zetje gaf en kreeg de liefhebber de overhand. Deze ski waar pure passie was ingestopt moest gewoon geskied worden. Gezamenlijk liepen we naar de pin-automaat. Allebei een setje [url=http://www.dupraz-skis.com/article-43-The\_Quest.html/]Dupraz D2 the Quest[/url], de enige twee in Nederland. ‘Probeer ‘m eerst te skiën op een vlakke piste zodat je kan voelen wat de ski doet’, gaf Serge aan. ‘Njaah, dat wordt lastig’, zei ik. ‘Vrijdag vliegen we naar Revelstoke’. Een brede glimlach verscheen op Serges gezicht en je zag iets wat het midden houdt tussen pretogen en het blij zijn voor iemand op z’n gezicht verschenen. ‘Enjoy the pow and let me know how it skis’. En dat zal ik zeker laten weten!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
InfernusAuteur2 februari 2012 · 22:56

Wat vet zeg… Benieuwd naar je ervaringen. Have fun in de states!

Expert
semmelAuteur2 februari 2012 · 23:33

Heb ook een tijdje met hem staan babbelen… Super aardige kerel met een super passie voor het alles!!

Respect the Mountains..!
Toerist
AnoniemAuteur3 februari 2012 · 08:17

Cool, ben erg benieuwd wat je er van vindt!!

Toerist
osAuteur3 februari 2012 · 09:06

De link naar de Dupraz site doet het niet (slash teveel).

Gave apparaten!

Beginner
polingAuteur3 februari 2012 · 09:18

op het forum zijn de meningen over de verwachtingen verdeeld: http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,3600.msg50334.html#msg50334

als D1 rijder ben ik erg benieuwd!!

Beginner
polingAuteur3 februari 2012 · 09:19

btw, die asymmetrie in de tail ziet er weird uit…!

Gevorderd
telemikeyAuteur3 februari 2012 · 12:00

Ratio vs emotie is soms een lastige. Emotie laten spreken is iig meestal het leukst! Dus veel plezier ermee… En sowieso natuurlijk veel fun in Canada toegewenst.

White room,Pillow lines,I rule
Toerist
powderskifun2Auteur4 februari 2012 · 18:13

Heel vet! Ben erg benieuwd! Enne, veel plezier in de Rockies!

Gevorderd
DioAuteur5 februari 2012 · 11:13

Waanzinnig ontwerp. Wel zie in de youtubefilmpjes veel X-benen, de bergknie drukt naar binnen in plaats van naar buiten. Ik ben benieuwd of dat aangeeft dat je carvend op de piste last hebt van die asymmetrie in sidecut. Kan niet wachten tot ik ze zelf kan skiën.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
EchoAuteur6 februari 2012 · 08:35

Wow…cool… zou ze graag eens willen vergelijken met mijn Shamans…zelfde filosofie, en redelijk dezelfde specs (iets smaller overall), maar dan zonder a-symetrische sidecut. Coole prints ook trouwens zeg!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!