PA#15 en PA#16 are coming

PA#15 en PA#16 are coming

Maar wanneer?
Huidige situatie


Met wat hiken en zoeken is er nog steeds poeder te vinden. En in Europa gaat dat redelijk goed. Vanaf de top van een lift je vellen of sneeuwschoenen onder en lopen maar. Nog goedkoper is de optie om een van de vele bergpassen op te rijden en vanaf daar naar boven te lopen. Je zult dan nog steeds untracked poeder vinden.

Wij zitten op dit moment in Revelstoke Canada. Daar is de situatie anders. Vanwege de inbounds-poliiek is daar iedere vierkante meter in een skigebied afgekrast. En dus zul je de boundary uit moeten om nog wat vers te vinden. Maar omdat een liftpas nogal aan de dure kant is koop ga je geen 90 dollar neerleggen om daarna direct de liften achter te laten. Dan rest alleen een van de spaarzame bergpassen die Canada rijk is. Een aantal wePowder maatjes deden dat de afgelopen dagen en gingen touren rondom de Rogers Pass. Maar dat vereist kennis en de lokale overheid wijst je daarop: Skitouring isn’t without danger, as mentioned on the website of Rogers Pass: All ski destinations in the park require knowledge of travel in avalanche terrain. Skiers are urged to wear avalanche transceivers and be prepared for self-rescue. So be prepared!

Maar als je die kennis niet hebt, dan zijn cat- en/of heliski interessante (maar geen goedkope) alternatieven. Maar met bluebird, droge koude poeder en zon tot en met woensdag kun je spreken van een droomreis.

En wij leven deze droom op dit moment. We zitten nu in Revelstoke met CMH voor een 5 daagse heliski trip. Gisteren hadden we onze eerste dag met heerlijk losse poeder, blauwe luchten en zon. Bij aanvang was ik sceptisch. Heel sceptisch. Ik heb heel wat helitrips ondernomen in Europa en hoewel ik een fantastische tijd had, staat geen enkele van deze trips in mijn ‘days to remember’ list. Enkel de dagen met klassieke afdalingen (zoals de

) zullen altijd bij me blijven.

Na een 2 uur dirende safety training gingen we de helicopter in voor onze eerste vlucht van de dag. Na 2 dagen ben ik verslaafd en enorm onder de indruk. De kwaliteit van de sneeuw, het enthousiasme van de gidsen, het terrein, maar vooral ook de lijnen die ze ons laten rijden. Pillows, treeruns, cliffs tot 8 meter hoogte en heel veel faceshots. De vooroordelen dat je allemaal netjes naast elkaar moet afdalen (powder-eights), de vlakke runs etc. Ik heb ze allemaal opzij moeten zetten.

Wil je meer weten over poeder, Noord-Amerika en de mogelijkheden lees dan zeker ons how to roadtrip digimag in Noord-Amerika. Deze Essentials is de eerste uitgave van een serie die je gaat helpen nog meer poeder te scoren.
Korte termijn

En net als in Noord Amerika kunnen de Alpen ook wel weer wat vers gebruiken. Vandaag valt er wat vers in het uiterste oosten van Oostenrijk. Maar meer dan 5-10 cm zal het niet zijn. In de nacht van donderdag op vrijdag weet een actiever front door te dringen tot het noordoosten van Oostenrijk en brengt dan 10-20, lokaal 30 cm vers. Niet heel bijzonder, maar voldoende om gebieden als Fieberbrunn, Krippenstein, Tauplitz, Zauchensee en Saalbach net dat laagje vers te geven om de backcontry weer interessant te maken.> Poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark & Piemonte & Aosta.Lange termijn

Interessanter is de vraag wat er na donderdag gebeurt. Gaat dat sterk uitdiepende Genua-laag ontstaan? Gaan de Piemonte, Ost-Tirol en de Dolomieten de place to be worden? De sitautie is nog te onzeker. Er zijn kansen, maar of we ze gaan inkoppen? Morgen meer over PA#15. En dan is er nog zoiets als PA#16 die zich voorzichtig aftekend op de kaarten. Wordt vervolgd.> Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Wil je zeker wat vers? Ga dan vrijdag richting het oosten van Oostenrijk. Wil je gokken, wacht dan op de update van morgen en donderdag. De where to go gebieden gelden tot en met donderdag.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FonzieAuteur7 februari 2012 · 17:01

Mooi met zo’n heli. 5 dagen maar liefst. Ik vond 1 dag heli-boarden in Revelstoke met Frosty (2003) zeker een van mn board hoogtepunten. Memorabele plek overigens, referring to Graig Kelly …

Never a last run..
Gevorderd
telemikeyAuteur7 februari 2012 · 20:37

Ondanks dat Revelstoke en de stokeverhogendeheliverhalen absoluut om meer vragen, kunnen ‘wij’ van de WePowder-telemark-clan je update amper afwachten. We want powder and we want it… uh… friday thru monday! ;-)

White room,Pillow lines,I rule
Beginner
polingAuteur7 februari 2012 · 21:24

wow, kom maar op met vids!! smullen

Gevorderd
telemikeyAuteur8 februari 2012 · 14:45

Update, kom er maar in hoor!

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
micheldommelAuteur8 februari 2012 · 15:23

Tijdverschil he ;-)

Gevorderd
telemikeyAuteur8 februari 2012 · 15:37

Refesh, refresh, refresh… arrrgh!

White room,Pillow lines,I rule
Expert
meteomorrisAuteur8 februari 2012 · 15:52

Genualaag komt, maar blijft te zuidelijk. Daardoor veel sneeuw in de Abruzzo (heel veel sneeuw) en in de Balkan. De alpen krijgen een beetje vers in het oosten en de Piemonte. Voor het meeste vers (10-25 cm) moet je richting Fieberbrunn en omgeving. Helaas blijft het daarbij.

powfinder.com
Gevorderd
DaSpikeAuteur8 februari 2012 · 16:18

Canada-verhaal --> auw…

Verse sneeuw???

De door de pistedienst verwachte10 cm in Valfrejus is door de wind zeker 50 cm geworden op de pistes naast de kam, met op sommige plekken ophopingen tot een meter. Hierdoor ging het lawinegevaar wel naar 4, dus enkel het piste-skiën viel nog binnen de marges. Kijken wat het morgen doet…

Vliegen doet geen pijn...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!