Het komt er aan! PA#16

Het komt er aan! PA#16

Tot 80 cm vers is mogelijk
Huidige situatie


Nadat we gister via de Icefields Parkway (fenomenale rit, al was het vanwege de hoeveelheid black ice waar we met onze all season tires overheen glibberden) vanuit Jasper richting Golden zijn gereden, zijn we vandaag gaan hiken in de backcountry van Kicking Horse. Ik ben nu al 8 dagen op zoek naar poeder in British Columbia en op 1 dag na zijn we iedere dag bekenden of bekenden van bekenden tegengekomen. Zo stonden we vrijdag na een dagje couloirs rijden in Lake Louise een biertje te drinken met wat Belgen die ook op wePowder zitten en de KLM crew die een dagje in de sneeuw mocht spelen. Morgen rijden we naar Panorama om daar nog wat poeder te zoeken.

Vandaag stonden we na een hike over de ridge richting wat untracked poeder opeens naast een Noorse dame die ons de groeten deed namens een poedermaatje van ons uit Oslo. Hebben we notabene meer dan 7000 kilometer afgelegd ontmoeten we iedere dag mensen die we ergens van kennen om poeder mee te rijden. Stoke is universeel.
Korte termijn

Het hoog dat al weken significante sneeuwval ver van de Alpen hield splitst zich de komende dagen op. Een deel trekt richting de Atlantische Oceaan, het andere deel richting Rusland waardoor een actieve stormdepressie de mogelijkheid krijgt om vanuit het noorden sneeuw richting de Alpen te sturen. Van dinsdag tot en met vrijdagochtend komt hiermee een noordstau op gang. Het zwaartepunt hiervan zal eerst in het westelijk, maar vanaf woensdag in het oostelijk deel van de noordalpen komen te liggen.

Woensdag de meeste sneeuw tot diep in de dalen. Ik verwacht de meeste vers in de Gotthard regio, rond de Santis, Nordbunden, de Arlberg regio, de Hohe Tauern en (ten oosten) van het Dachstein Massief. Reken tot vrijdagochtend gemiddeld op 20-50 cm vers en tot 80 cm in de gebieden waar het het hardst gaat sneeuwen. Dinsdagochtend volgt er nog een aanscherping van de where to go gebieden.> poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol & Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden.Lange termijn

Na vrijdag komen de Alpen onder invloed van hogedruk. Verse poeder en zon kortom. Vrijdag wordt daarmee een hele mooie dag in de noordalpen. In het oosten dan de allerlaatste vlokken, maar ook daar klaart het snel op. Na het weekend lijkt opnieuw een lagedrukgebied voor sneeuw in de noordalpen te willen gaan zorgen. Dit zou dan poederalert#17 alweer zijn. Hoewel de modellen het hier nog niet over eens zijn.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Woensdag treeruns met poeder in de noordalpen.

Donderdag first chair in de gebieden waar de zon er door komt.

Vrijdag de familiegebieden waar weinig poeder wordt gereden.

Een aanscherping van de where to go gebieden volgt in de nacht van maandag op dinsdag.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
PK2Auteur13 februari 2012 · 08:49

Mooi! stap over 5 minuten in de auto om einde van de middag aan te sluiten bij mijn poedermaten Michiel B en Gijs H. 3 dagen met Michiel Engelsman op stap en 1 vrijdag ‘solo’ met z’n 3en. Meiringen is uitvalbasis dus we kunnen overal heen. STOKED

Gevorderd
powderdudeAuteur13 februari 2012 · 10:59

Sankt Anton next week ;-) looking good!

Enjoy :-))
Gevorderd
pauldobAuteur13 februari 2012 · 12:37

Klinkt mooi: weekend bluebird en verse poeder. Nu nog gebiedjes zonder poederstress en eventuele tourmogelijkheden!!

Vrijdag weg

Gevorderd
micheldommelAuteur13 februari 2012 · 13:46

We gaan duimen voor PA 17! wie doet er mee?

Gevorderd
BobvanitersonAuteur13 februari 2012 · 23:18

Oh dit gaat helemaal goed komen, aanstaande donderdagochtend vertek ik met mijn skimaatje voor de ultieme poeder roadtrip, in een klein vw campertje voor 10 dagen.
\

Alles is geregeld, slaapzakken tot -30, proviand, nieuwe snowpulse, net zelfs mijn gecko skins op maat gesneden, erg mooi spul!
\

We zullen een paar WP stickers op de camper plakken, Als je 's avonds een busje ziet staan op een parkeerterrein onder de lift, loop even binnen voor een praatje…

Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2012 · 23:51

@bobvaniterson Enjoy! Schroom niet om me via DM’s of via statusupdastes (@morris) om tips te vragen!

powfinder.com
Gevorderd
BobvanitersonAuteur14 februari 2012 · 21:50

@ Morris. Tips zijn altijd welkom! We vertrekken Donderdag, vrijdag wordt dus de eerste dag skien. Aangezien het vakantie is gaat onze interesse uit naar niet te groot en familiegebied. Verder zijn we erg flexibel, willen we het liefst elke dag ergens anders skien en is kilometers maken geen issue.

Gevorderd
BobvanitersonAuteur14 februari 2012 · 21:52

kilometers op de snelweg wel te verstaan, skiend uiteraard ook niet… ;)

Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2012 · 23:08

@Bobvaniterson Check ff de wepowder gids op familiegebieden… Daar staat het familiegebied icoontje bij. Dat helpt je wel op gang denk ik.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!