Het wordt warmer

Het wordt warmer

Noordhellingen en bossen voor poeder
Huidige situatie


Aan alle goede dingen komt een eind. Na een trip van 18 dagen door Canada zit ik nu op Calgary te wachten op de Blue Bird die me thuis gaat brengen. Het was een fantatstische trip. De 32000 heli-assisted hoogtemeters met CMH in Revelstoke zal ik nooit meer vergeten. Dit waren de beste poederdagen ooit. Zo goed dat we met CMH Benelux aan het praten zijn over een speciale wePowder trip die volgende winter plaats zal gaan vinden.

Na Revelstoke bezocht ik weer wat nieuwe gebieden in Alberta en de Powder Highway. Wonderlijk genoeg kwamen we iedere dag mensen tegen die we kennen via wePowder. Zo reden we als afsluiter nog met Silvester Bosch. Tegenwoordig Skipatroller in Fernie. Al deze ervaringen gaan we bundelen in een ‘How to find powder in Canada Essentials’ die volgende winter zal verschijnen. Als geen ander land in de wereld biedt Canada mogelijkheden om poeder te scoren. Heli, cat, snowmobile, via de resorts of door zelf naar boven te hiken. Alles is er mogelijk en het terrein eindeloos. Mits je de weg kent.

Ondertussen heb ik dagelijks de ontwikkelingen in Europa gevolgd. De kou van de afgelopen weken, de recente sneeuwval en het ongeluk van Friso. Ik was geschokt door het ongeluk, maar nog meer door een veelvoud aan reacties die ik gelezen heb. Het is pijnlijk om van een afstand te ervaren hoe een deel van het kleine Nederland op dergelijke momenten (ver)oordeelt, analyseert en debateert. Het is opvallend hoeveel experts Nederland op zulke momenten kent en nog opvallender hoe ze over elkaar heen buitelen. Het is pijnlijk om te zien hoe sommige organisaties die in al die jaren niets aan safety hebben gedaan zich opeens opwerpen als de redder van de natie. Het is schrijnend om te zien hoe veel fouten er in de berichtgeving van de (kwaliteits) media staan.

Het is niet aan ons om te veroordelen en mee te gaan in deze stroom van berichten. Op zulke momenten is gepaste stilte en emphatie op zijn plaats. Het leren volgt in een latere fase. Laten we nu vooral denken aan de mensen om hem heen en ze het allerbeste wensen. Ik ben erg blij met de reacties die ik kreeg van jullie op mijn schrijven. Hier op wePowder, de Powfinder app, via Facebook, Twitter, mijn mail en via sms. Het onderstreept nog eens dat wij freeriders veel verstandiger zijn dan de buitenwereld wil geloven. Dat is me veel meer waard dan welke analyse ook. Dank!
Korte termijn

Poederalert#17 brengt sneeuw. Op de stormwatch zie je het front met sneeuw boven de Alpen. Vooral vandaag (zondag) en maandag verse sneeuw in de Noordalpen en de dolomieten. Reken op 10-20 cm vers. In de hohe Teauern lokaal 40 cm vers. Vanaf dinsdag wordt het rap warmer en zien we in ieder geval tot en met donderdag de zon. Door een oprukkend hoog wordt de koude lucht verder weggedrukt en sneeuwfronten op afstand gehouden. Door de hoedruk zullen de nachten helder en koud zijn. Overdag gaan de temperaturen rap omhoog en stijgt het nulgradenniveau richting de 2000 meter. Op schaduwrijke noordhellingen en in dichte bossen zal de poeder fluffy blijven. Op zuidhellingen zullen de eerste lawines zichtbaar worden door de opwarming.

Sneeuw zien we de komende dagen alleen nog maar in Noorwegen en ook daar stijgt het nulgradenniveau zodat het zoeken wordt.> Poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Piemonte & Aosta, Dolomiti, Ost-Tirol & Kärnten & Norge.Lange termijn

Komend weekend gaan kou en sneeuw een poging doen om weer tot de Alpen te geraken. Dat zal dan waarschijnlijk vanaf zondag zijn. Meer details later deze week.Poeder Advies

Maandag: treeruns en opklaringen

Dinsdag: bluebird, vakantiewarriors en verse sneeuw betekent powderstress. Kies voor de familiegebieden voor stressloze poeder.

Woensdag: hiken voor de big moutain lijnen> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!