Piepers, electronica en magnetische knopen

Piepers, electronica en magnetische knopen

In iedere gebruiksaanwijzing van een pieper staat dat je nooit een mobiele telefoon in de buurt van je pieper moet bewaren. In veel gebruiksaanwijzingen staat zelfs dat je de mobiel moet uitschakelen. Veel freeriders vinden dat, begrijpelijk, overdreven. Daarom een aantal verhalen waarom het misschien toch zo gek niet is.

Bij de [url=http://www.snowsafety.nl/Lawine\_III.html]lawine III[/url] cursus van het Snow Safety Center hielden we een verhaal over piepers, reddingen e.d. In de zaal stonden diverse mobieltjes aan en enkele laptops. Ik liep al kletsend rond met een pieper in ontvangststand en opeens ontving ik spontaan een duidelijk signaal: pieper op afstand 18. Dat signaal wilde ook niet zomaar meer weg. Pas na een meter of 3 a 4 verdween het weer. Kennelijk was de wirwar aan elektrische apparaten in de zaal genoeg om een [i]spooksignaal[/i] te genereren. Nu zul je zelden slachtoffers zoeken in een ruimte met zoveel elektronische ruis, maar het geeft wel aan dat piepers er wel degelijk gevoelig voor zijn. Vol goede moed maakte ik de presentatie af en we gingen aan de slag met ons onvolprezen [i]transceiver-trainingboard[/i]. Dat hadden we enkele weken daarvoor in dezelfde zaal ook al gebruikt, op dezelfde plek. Met veel succes. Het lag een meter of 10 verwijderd van de (inmiddels veelal uitgeschakelde) laptops. Veel ontvangende piepers van deelnemers bleken er dit keer echter niets van te bakken. Van de 3 voorgeprogrameerde signalen, ontvingen ze er met pijn en moeite eentje. Soms niets. De dichtstbijzijnde elektronische apparaten stonden ongeveer 3 meter verderop (ijskasten) en die hadden de voorgaande cursus geen problemen veroorzaakt. Piepers die eenmaal de kluts kwijt waren geraakt bleven daar ook last van houden.

Vlak daarna (toeval bestaat niet!) kreeg ik van Bert Jan Beneker een interessant verhaal. Daarin vertelde het hoofd van de reddingsdienst van [url=http://www.wepowder.nl/playgrounds/resort/27]St. Anton[/url] dat ze ontdekt hadden dat hun portofoons de piepers in de war brachten. En wel op vele mogelijke manieren: de apparaten werden van [i]aan[/i] spontaan op [i]uit[/i] gezet, of ze gingen spontaan van [i]zenden[/i] op [i]ontvangen[/i] over! Dat zijn geen grappen en is een groot probleem. De reactie van de fabrikant liet niet lang op zich wachten en maakt het probleem niet kleiner.

[img]http://farm4.staticflickr.com/3262/3231300658\_b19da94cb4\_z.jpg?zz=1[/img]

Piepers (alle merken!) beschikken over magnetische schakelaars. Een andere magneet (bijvoorbeeld van de luidspreker van een portofoon, maar ook van een mobiel) kan de schakelaars daarom [i]omzetten[/i]. Vandaar het effect van [i]ON[/i] naar [i]OFF[/i] of van [i]Zenden[/i] naar [i]Ontvangen[/i] bij de reddingsdienst in [url=http://www.wepowder.nl/playgrounds/resort/27]St. Anton[/url]. Maar er blijkt meer aan de hand te zijn. Piepers beschikken over zogenaamde ferriet antennes (ook analoge piepers). Die zijn hypergevoelig, omdat het vinden van een piepersignaal veel moeilijker is dan het vinden van een gewoon radiosignaal. Deze antennes kunnen voor langere tijd (tot een kwartier) ernstig van slag raken wanneer ze in de buurt zijn geweest van een magnetisch veld. Als in: ze doen hun werk niet meer! Dit verklaart wellicht waarom we eenmaal verwarde piepers, niet meer aan het werk kregen bij ons [i]transceiver-training board[/i].

Dit alles is ook heel interessant voor mensen die moderne jassen hebben met magnetische knopen. Fabrikanten van piepers waarschuwen hier nadrukkelijk voor! Of eigenlijk tegen. Een pieper verdraagt helaas geen jas met magnetische knopen! En verder is de situatie rond portofoons en mobiels duidelijk: NOOIT in de buurt van een pieper (minstens 50 centimeter afstand voor mobiels). Wat betreft die mobiel is dat natuurlijk geen punt: hij kan gewoon uit, want wie wil er nou gestoord worden tijdens een vette poederrun?

[i]Dit is een bewerkte versie van het artikel dat op 28 januari 2009 is verschenen[/i]

[quote]Rolf Westerhof is één van de initiatiefnemers van het [url=http://www.snowsafety.nl]Snow Safety Center[/url]. Hij reed al poeder toen het begrip freeriden nog niet bestond en geldt als dé autoriteit in de Benelux op het gebied van snow safety.[/quote]

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur28 februari 2012 · 11:02

Fijn om hier een wat inhoudelijker stuk over te lezen, maar wat ik me nog steeds afvraag: Als die antennes zo hyper gevoelig zijn dat je geen magneten in je kleding mag hebben, waarom ziet dan bv. ARVA er geen bezwaar in gebruik te maken van een (vrij forse) magneet als aan/uit switch? Je zou toch zeggen dat daar dan een andere oplossing voor gekozen zou worden?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
IngmarAuteur4 maart 2012 · 20:05

Volgens mij is de meeste electronica ongevoelig voor magneetvelden, maar zijn het vooral veranderlijke magneetvelden die voor problemen kunnen zorgen. M.a.w. een magneetschakelaar als aan/uit switch zal tijdens gebruik niet voor een veranderlijk magneetveld zorgen en daarmee geen invloed uitoefenen. Bewegende magneetknoopjes of speakers van een portafoon daarintegen wel. De magneetschakelaars worden vermoedelijk toegepast omdat zo eenvoudiger vocht kan worden buitengesloten.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!