PA#20 details

PA#20 details

voorlopig de laatste sneeuw
Huidige situatie


Ik ontving gister heel wat stoked mail, facebook posts, DM’s en status updates. Op veel plaatsten was het goed rijden. Maar ik kreeg ook feedback vanuit San Bernardino. Door het uitblijven van echte sneeuw vanuit het zuiden en de vaak snoeiharde noordfohn ontbrak het daar aan een base. Daarnaast was de nieuwe sneeuw er al weer verwaaid, waardoor San Bernardino de liften al gesloten heeft voor het seizoen. @Sten en @Ieism, dank voor de feedback. Die kan ik goed gebruiken in het verder verfijnen van m’n weermodel. Sorry dat jullie voor gesloten liften stonden, maar ik geloof dat er in Andermatt nog aardig gescoord is. En bij een volgend alert geef ik jullie natuurlijk graag een persoonlijk advies als dank.

Mocht je het ook eens niet treffen naar aanleiding van mijn voorspellingen, schroom dan niet om me dat te melden. Dan kunnen we er samen een beter weermodel van maken.
Korte termijn

Vandaag is het zoals aangekondigd uitgesproken zonnig, maar op de webcams van de noordalpen en de zuidalpen is de eerste hoge cirrus al te zien. Op de stormwatch is goed te zien hoe het front binnenkomt en op de webcams van Noorwegen sneeuwt het inmiddels. PA#20 is in effect. Het zal geen epic alert worden, maar voldoende voor wat faceshots.

Vanmiddag nadert het front de Alpen en vanavond al de eerste sneeuw in de Isere, Savoie, Haute Savoie, westelijk Wallis en het Berner Oberland. In de nacht van woensdag op donderdag breidt de sneeuw zich verder uit naar het oosten van de Noordalpen. Tot en met vrijdagochtend een klassieke nordweststau waarbij ik de meeste sneeuw verwacht in de Zwisterse Alpennoordkam, het Kleinwalsertal en Voralberg. Reken op 25-45 cm boven de 1500 meter. De rest van de noordalpen kan op 10-25 cm vers rekenen boven de 1500 meter.

Door een oprukkend hoog klaart het snel op vanuit het westen. Vrijdagochtend al zon in Frankrijk en het westen van Zwisterland. Mogelijk dat er dan nog wat hardnekkige bewolking in de dalen hangt, maar op de toppen dan al zin. In het oosten (ten oosten van St. Anton) blijft het op vrijdag nog lichtjes sneeuwen, maar ook daar volgt later de zon. Zaterdag wordt uitgesproken zonnig in de complete Alpen.> Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland & Isère & Savoie .Lange termijn

In de loop van de zondag zakt ten oosten van de Alpen een laag richting het zuiden. Dit laag zorgt op zondag en maandag in het uiterste oosten voor wat sneeuw (5-25 cm). Daarna volgt het lange wachten. Hogedruk nestelt zich boven de Alpen en Pyreneen en houdt stormen op afstand. Beter ben je er de komende dagen bij voor wat vers.Poeder Advies

Vrijdag first chair in het Berner Oberland, want daar valt de meeste sneeuw. In de middag ook opklaringen in Voralberg en het Kleinwalsertal. Zaterdag zou ik de kleine gebieden in Voralberg kiezen. Zondag big mountainlijnen in het westen van Tirol of je rijdt die richting het oosten en rijd zondagmiddag en maandag vers in Salzburgerland en Steiermark.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
brtAuteur7 maart 2012 · 21:17

Ter info: ik heb nog 1 plek beschikbaar in de auto

Elite
kanskiAuteur7 maart 2012 · 21:22

Afgelopen dump PA#19 is aan “bas Valais” voorbij gegaan en ik heb er een zwaar hoofd in dat PA#20 hier iets van betekenis gaat achterlaten…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur7 maart 2012 · 21:43

Max 10 cm bij jullie. Je moet meer naar het noorden. Dump heeft te veel noord in zich en bijna geen west.

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur8 maart 2012 · 07:23

Op het moment op 1400m helemaal niks! En het lijkt ook niet te gaan vallen, ik schat een mooi waterig zonnetje en een beetje onder nul. Gelukkig vertrek ik morgen naar Davos.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
brtAuteur8 maart 2012 · 09:01

Andermatt ziet er al lekker uit: http://www.monopol-andermatt.ch/cam/webcam.jpg

Beginner
Alexx2Auteur8 maart 2012 · 13:29

DM @brt - ontvang je deze bericht dan?

Toerist
Bart1Auteur8 maart 2012 · 14:19

@Alex, je moet linksboven even naar je direct messages gaan. Van daar kun je dm @brt doen.

You ski? wePowder!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!