20-22 maart vrijhouden? (PA#21)

20-22 maart vrijhouden? (PA#21)

Wilde speculaties…
Huidige situatie


Gister werd ik door een wePowderaar geattendeerd op deze foto. Hij vond dat de Nederlande Ski Vereniging hier zo het verkeerde voorbeeld geeft en was benieuwd of jullie dit ook zo zien. Maar wat doet de NskiV hier fout? O ja, netjes werd het lawinebericht van die dag naar me toegestuurd. Dat vind vind je hier. De foto is op 27 februari genomen in Zauchensee.

Dan kreeg ik de vraag om de komende weken vaker te verwijzen naar de regels die vanaf nu voor je powderchase gelden. Dat zal ik doen. Het is maart, het wordt warmer en dus vraagt dat om meer flexibiliteit en een andere focus. Lees de regels nog even hier.

Aan de andere kant zijn maart en april bijzonder mooie maanden. De big mountain lijnen liggen er perfect bij. Er valt nog regelmatig een pak sneeuw in het midden en hooggebergte en het zijn de maanden om te gaan touren en die couloirs te strepen die al een tijdje op je lijst staan. Maart is de tijd van dit soort plaatjes en Thijs drukte het gister mooi uit ‘Geen sneeuw in het dal. Bomen zonder sneeuw erop, sneeuwlijn en dan awesome powpow!!! Heel mooi, die foto vat in 1 klap maart samen…’
Korte termijn

Vandaag klaart het rap op in het oosten van Oostenrijk en begint de lente. Het hoog Gulliver zorgt voor de aanvoer van sub-tropische lucht en dat gaan we de komende week merken. Het nulgradenniveau klimt de komende dagen naar 3000 meter en hoger en het sneeuwdek op vele zuidhellingen is al tot een hoogte van 2600 meter in de Alpen en 3000 meter in de Pyreneen volledig doorweekt. De komende dagen zal het aantal (grote) natte sneeuwlawines dan ook sterk toenemen op hellingen tussen zuidoost naar west.

Wil je snel van het laatste vers profiteren dan moet je of richting de hoog alpine gebieden in het oosten van Oostenrijk. Gister kreeg ik nog een sms-je van Weski dat het lekker rijden is in Krippenstein. Maar wees er snel bij, want het wordt warm de komende week en dan resten enkel de noordhellingen die er overigens fantastisch bij liggen.> Regio’s:Salzburgerland & Steiermark.Lange termijn

En voorlopig blijft het lente. De Alpen en Pyreneen blijven in ieder geval tot en met komend weekend onder invloed van sub tropische lucht. Gelukkig zijn de nachten helder en koud, waardoor het sneeuwdek kan uitstralen. Maar de dagen zullen zonnig en warm zijn. Enkel op hooggelegen noordhellingen of dichte bossen op noordhellingen blijft het overdag koud genoeg om de sneeuw vers te houden. Er is een kans dat net voor komend weekend een koufront het westen van Noorwegen bereikt zodat daar komend weekend poeder gereden kan worden.

En op de kaarten tekent zich al dagen een laag af ten westen van Ierland. Grote vraag de komende dagen; Gaat dit laag PA#21 naar de Alpen brengen? Volgens de laatste output lukt het dit laag om tussen 19 en 21 maart de Alpen te bereken. Het even wat koeler te maken en voor vers te zorgen. Allemaal nog hoogst onzeker, maar het kan geen kwaad om de periode 20-22 maart in je agenda te blokken voor een snele hit and run.> Lange termijn: Alps.Poeder Advies

Dinsdag in de hooggelegen gebieden van het Salzburgerland. Daarna geldt… hiken, noordhellingen, hooggelegen en houd met je hikeplannen rekening met de natte sneeuwlawines die op zuidhellingen gaan ontstaan.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur13 März 2012 · 09:44

Wat er fout is aan die foto? Ik kan alleen constateren dat hij geen complete 3-eenheid draagt. Verder kan ik niet veel opmaken uit die foto… stijl niet stijl etc. Iemand een andere mening?

Beginner
FreekAuteur13 März 2012 · 10:01

ik denk dat je met je 3-eenheid het antwoord al gegeven hebt ;-) tel daar dit bij op : “Eine Schneebrettauslösung ist in diesen Bereichen schon durch einen einzelnen Wintersportler möglich.” en het plaatje is al klaar toch?

Toerist
jriphAuteur13 März 2012 · 10:14

uuhm hij ziet er erg profi uit met veel stickers dus ik denk dat hij wel weet wat hij doet. En hij heeft nog vorsprung durch technik ook…

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Beginner
FreekAuteur13 März 2012 · 10:22

wahahaha +1

Beginner
BazzAuteur13 März 2012 · 10:52

Wilde speculaties? I hoop vooral dat je gelijk gaat krijgen ;-)

Toerist
maatuhAuteur13 März 2012 · 10:56

Zou toch wat zijn als ik volgende week nog wat vers naar beneden mag zien komen in Tignes…

Toerist
AnoniemAuteur13 März 2012 · 11:27

Interessante discussie. Wepowder postte op 1 februari dit zo te zien door Line betaalde filmpje van Will Wesson die zonder 3 eenheid door de diepe pow aan het razen was. Ik vroeg me toen iets vergelijkbaars af. Hebben de professionele organisaties en de skimerken hierin een voorbeeldfunctie? Ja lijkt me maar hoever moet dat gaan? http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RTWU-Rldnac#!

Gevorderd
Willem2kAuteur13 März 2012 · 13:36

Ok, aandacht voor veiligheid is goed maar gaan we nu echt op alle slakken zout leggen?
\

Ja, in reclame en film parts wordt regelmatig zonder rugzak en dus zonder schep en sonde gereden. Is dat anders dan dat rails en monster kickers in films bij voorkeur zonder helm genomen worden? Het gaat hier om de plaatjes en niet om een correcte weergave van de werkelijkheid.
\

Als je op ‘volwassen’ (freeridende) leeftijd nog niet door hebt dat wat je in de film en in reclame ziet niet altijd ‘echt’ is heb je denk ik sowieso een probleem. Als je nog niet volwassen bent zijn het wat mij betreft je ouders en niet de film producenten die hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
\

Tot zo ver mijn 2 cent

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
dejongarnoAuteur13 März 2012 · 18:09

Das mooi; dat zijn precies de dagen dat we boardgids Serge hebben geboekt voor een dagje freeriden tijdens de Snowtrip in FlaineI ik zeg; laat maar vallen!!

Gevorderd
BohdieAuteur13 März 2012 · 18:52

@grandmassifrider: ken je Serge al? Als ie goed bevalt, wil je dan zijn achternaam met me delen?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur13 März 2012 · 19:41

@morris : ge ze te laat met uwe spring ; hahaha, wat lees ik hier … Zjust terug van 5 dagen old-skool 1 gebied. Zon, Zon zon & de laatste dag nog ne vette couloir gereden ; tisvanda !!!

sbs roelz
Toerist
AnoniemAuteur13 März 2012 · 20:06

genoteerd!

Gevorderd
dejongarnoAuteur13 März 2012 · 22:47

@bohdie; als ik je ergens mee van dienst kan zijn, laat maar weten. Stuur ff een PM of een mailtje?! Help en adviseer je met alle plezier mbt een goeie gids in Grand Massif

Beginner
polingAuteur14 März 2012 · 09:02

@bohdie: Serge Cornillat

Gevorderd
BohdieAuteur14 März 2012 · 09:22

@grandmassifrider & poling: thks guys! Waarschijnlijk dit seizoen geen uitstapjes meer, maar ik zal het onthouden! Super!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!