Worden we hier slimmer van of niet?

Worden we hier slimmer van of niet?

Het zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn dat de afgelopen tijd het thema “Lawineveiligheid” een veel besproken iets is.Overal op verschillende forums,tv programma’s en in magazines wordt je vol gegooid met informatie en meningen.
Na een tijdje te hebben gewacht en erover te hebben nagedacht heb ik toch besloten om er iets over te schrijven.

Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er met onze prins Friso is gebeurd en ik wens zijn familie onwijs veel sterkte de aankomende maanden en jaren.
Ik heb zelf ook mensen die ik goed kende verloren doordat ze in lawines zijn omgekomen.
Dit blijft je nog lang bij en elke keer als ik in de Alpen onderweg ben word ik eraan herinnerd…

Doordat het thema “Lawineveiligheid” de laatste tijd zo veel besproken wordt door de media vraag ik me af of mensen er nou daadwerkelijk wijzer van worden.
Op sommige zenders zaten er gelukkig goede mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn.
Zo zag ik Maarten en Rolf van Snow Safety Center regelmatig voorbij komen.
Helaas zag ik ook een aantal keer zogenaamde “experts” zitten die helemaal niks zinnigs te melden hadden.
Ik ben dan eigenlijk van mening: Zeg gewoon niks als je er niet zeker van bent!!!
Maar goed………wie ben ik eigenlijk?

Zoals sommige van jullie weten heb ik een eigen snowboard reisorganisatie waar ik verschillende soorten snowboardtrips aanbiedt.
Afgelopen winter waren onze freeridereizen het meest in trek.
Tijdens deze reizen leren wij onze gasten bewuster te gaan freeriden.
Naast het beter leren snowboarden leren ze o.a. met lawinepiepers te zoeken,kijken waar het gevaarlijk is,sneeuwkunde,etc…
Natuurlijk is dit een goed teken,maar aan de andere kant gaan bij mij dan de alarmbellen rinkelen.
Freeriden wordt de afgelopen jaren steeds populairder.

Steeds meer mensen willen van de gezekerde pistes af om een uitdaging aan te gaan.
Veel van mijn gasten freeriden en touren al jaren,maar hebben bijv. nog nooit gehoord van een lawinepieper!!!
Snap jij dit? Ik namelijk niet………

Na een week met mij te hebben geboard hoor ik vaak:
“Damm Guido,wat zijn wij de afgelopen jaren eigenlijk dom en levensgevaarlijk bezig geweest!!!”
Natuurlijk ben ik dan ontzettend blij dat ze dit inzien en vanaf nu veel bewuster bezig zijn.
Maar ik zeg dan nog wel altijd:
“Jullie zijn nu een week met mij op pad geweest en jullie hebben een KLEINE inwijding gehad in lawineveiligheid,maar denk aub niet dat je nu veilig kan freeriden”.
De meeste van onze gasten zijn dan ook zo slim om het jaar daarna weer met ons mee te gaan om nog meer know-how op te doen.

Sommige van jullie zullen misschien net zo als ik een opleiding of een cursus gedaan.
Wees dan even eerlijk en vind je nou zelf dat je dan genoeg weet???
Toen ik al mijn opleidingen had afgerond wist ik absoluut meer dan voorheen,maar ik heb mijn echte know-how opgedaan door met andere freeriders te gaan rijden en over van alles en nog wat te bespreken.

Een cursus of een opleiding volgen helpt absoluut en ik raad het dan ook iedereen aan om er 1 te doen,maar er is maar 1 manier om echte know-how op te doen en dat is te gaan freeriden.
Des te meer je freeride,des te meer je leert.Ga op pad met ervaren freeriders en sla op wat je ziet,voelt of hoort!!!

Ik merk het alweer………
Effe terug naar waarom ik dit stukje schrijf!!

Afgelopen tijd wordt ik suf gebeld door mensen die vragen hebben over ABS en lawinepiepers.
Er zijn in de afgelopen maand volgens mij nog nooit zoveel rugzakken met abs verkocht en piepers als nu.
TOP……TOP….TOP,maar……………………

Ik ben nu alleen bang dat mensen nu gaan freeriden met de illusie dat hun niks meer kan overkomen.
Heb toch een airbag en pieper bij me???
Gelukkig weet ik van bepaalde shops waar deze artikelen verkocht worden men ook erbij verteld dat dit maar slechts een deel van je veiligheid is.Zij promoten dan ook absoluut het volgen van een cursus of het boeken van een freeride vakantie.

Ik hou mijn hart al vast voor volgend seizoen.
Zou me niks verbazen als er volgend jaar meer ongelukken gaan gebeuren als in de afgelopen jaren.
Hoop het natuurlijk niet,maar ik ben van mening dat de meeste mensen niet wijzer zijn geworden van wat er de afgelopen tijd is besproken……………………………

Ride HARD,but also ride SAFE……….

iSports4all

Reacties

Beginner
MTVAuteur20 maart 2012 · 12:56

@ Guido ik denk dat mensen wel degelijk wijzer zijn geworden. Voor alle commotie was er vrijwel geen publieke aandacht voor sneeuwveiligheid en gingen mensen buiten de piste. Dat laatste zullen mensen nog steeds doen, maar een ongeluk zal niet méér mensen aanzetten tot off piste skiën. Wel gaan meer mensen nu in ieder geval off piste in de (imperfecte) wetenschap dat ze iets gevaarlijks doen. En nu in ieder geval met pieper (/3 eenheid) in plaats van zonder…

Toerist
AnoniemAuteur20 maart 2012 · 13:10

@MTV , mensen zijn inderdaad wel wijzer geworden wat betreft hoe gevaarlijk het nou eigenlijk is.

Hoop alleen niet dat men gaat denken doordat ze een ABS en pieper hebben ze veilig kunnen gaan freeriden!

Twee weken geleden had ik een gast tijdens één van mijn reizen. Deze persoon was van plan om volgend jaar met een aantal vrienden dikke touren te gaan maken.

Hij boekte bij mij een freeridereis en dacht dat hij daarna wel genoeg know-how had om veilig te kunnen gaan freeriden.

Hij had op tv gezien wat er allemaal voor nodig was.

Lawinepieper,sonde,schep en rugzak.

Hij had dus echt het idee gekregen dat hij na het volgen van 1 WEEK genoeg wist!!!

Natuurlijk super dat hij heeft besloten om een week te boeken waarbij hij meer leerde,maar heb hem wel GOED duidelijk gemaakt dat ik het hem absoluut afraad om nu al dikke tours te gaan maken!!

Dit zijn dus de dingen waar ik bang voor ben!!!

Gelukkig zijn er ook mensen die slim zijn en vanaf nu stukken voorzichtiger zijn!

Toerist
AnoniemAuteur20 maart 2012 · 13:53

Mensen zijn net als schapen. Als er 1 over de dam is…
\

Vanuit de lift zie je tientallen mensen zich buiten de piste begeven. Als je dat ziet dan wil je ook. De poeder roept nml ook diegene zonder kennis van lawines. Zijn we niet allemaal zo begonnen?
\

Deze mensen zijn niet dom of niet slim, ze zijn gewoon onwetend. Zij gaan waar jij bent gegaan omdat ze denken dat als jij het kan, zij het ook wel kunnen.

Dankzij alle media aandacht rondom het ongeluk van Prins Friso zullen er wel meer mensen weten dat er toch iets meer bij komt kijken. Er zullen vast ook mensen zijn die denken dat een rugzak van 700 euro de oplossing is. Onwetenden zul je altijd blijven houden.
\

Misschien is dat wel iets wat wij moeten meenemen in onze afweging om een bepaalde helling wel of niet te doen: in het zicht vd lift? grote kans op achter volgende schapen? Dan NO GO.

Gevorderd
basvennikAuteur21 maart 2012 · 14:14

Goed stuk Guido.
\

Ik kan me helemaal vinden in de stelling dat je ervaring moet opdoen met hetgeen wat je hebt geleerd.

Maar daar zie ik dan ook wel drempel, namelijk de aansluiting vinden bij ervaren mensen.
\

Om mijzelf als voorbeeld te nemen. Ambitie om toch wat uitdaging in “het wintersporten” te krijgen.

Dit seizoen dan ook Lawine 1 theorie en praktijk gedaan omdat ik op die manier contacten (mensen die me uitdagen) hoop op te doen. Daarnaast natuurlijk ook een vereiste om uberhaupt aan te slutien bij (een groep) mensen.
\

Start is gemaakt, en het smaakt naar meer! Volgend seizoen zorgen dat de techniek beter is en Lawine II theorie en praktijk doen.

Meer contacten en hopen op wat korte tripjes met ervaren mensen.
\

Maar de garantie dat ik met meer ervaren mensen ga is er natuurlijk niet. En juist de groep ervaren mensen zullen binnen hun groep de ervarenheid ook hoog willen houden (factor mens). Begrijpelijk.
\

Een georganiseerde freeride trip heb ik (nog) niet gedaan. Misschien volgend seizoen wel…

Maar leent daar de organisatie/groepsdynamiek zich wel voor om die ervaring “te ervaren/ontwikkelen”?

Misschien 2x praktijk snowsafety doen ;)
\

In elk geval volgend seizoen, met de opgedane ervaring en met het “Friso-effect”, opnieuw vooerbereid op pad.

Elite
ErwinAuteur21 maart 2012 · 20:12

@bas: we hebben wel eens vaker onervaren mensen meegenomen offpiste in een behoorlijk ervaren groep. Meestal was het er maar eentje en diegene ging helemaal uit zijn dak. Geweldig voor mij, en ik denk ook voor de andere meer ervaren rijders, om zo iemand zo te zien genieten. Een kwestie van de goeie groep vinden en zorgen dat deze groep de onervaren rijder/rijdster goed aan kan sturen. Volgens mij is iedereen die onervaren rijder geweest.
\

Techniek van het (offpiste) boarden kun je ook al een heel eind op de piste leren. Helemaal verrot gereden terrein is trouwens ook heel goed voor je techniek, maar dat wist je al. ;) Niets is zo makkelijk als poeder rijden als je het eenmaal doorhebt.
\

Ervaring kun je ook opdoen door ver onder de limieten te blijven - dan maar te kiezen voor wat slechtere sneeuw - veel meters te maken en tegelijkertijd je offpiste-snowboardgevoel te ontwikkelen.
\

Kun je hier wat mee? Ennuh, geef jezelf gewoon lekker de tijd en geniet ervan! :)

Gevorderd
basvennikAuteur22 maart 2012 · 13:09

Ik maak me niet zozeer zorgen over ervaring qua snowboard. Want inderdaad daar zijn genoeg mogelijkheden om je (zelfstandig) buiten offpiste te ontwikkelen.



\

Het gaat juist om de ervaringen opdoen om te ‘weten’ wanneer je veilig bezig bent. Maar denk ook dat dat een stuk ontwikkeling is die je zelf moet nastreven.
\

Een community als wePowder is dan een mooi middel. En wellicht sommige georganiseerde reizen (Lawine II sowieso). Maar bv een gids huren met een groepje lijkt mij dan weer minder geschikt?
\


\

Maar genieten staat inderdaad voorop en een onderdeel daarvan is ook gewoon vrienden/contacten maken :)

Toerist
AnoniemAuteur22 maart 2012 · 13:50

Zoals @Erwin al zegt zijn wij al vaker op pad geweest met onervaren mensen. Dit is bij mijn reizen meestal het geval!

Iedereen van ons is ooit begonnen. Als je dus riders kent die meer ervaring hebben en je wilt graag meer leren vraag dan gewoon of je mee kan!

Er zijn natuurlijk een aantal belangrijke zaken die van groot belang zijn tijdens freeriden.

1 daarvan is inderdaad de juiste techniek beheersen.

Dit kan je natuurlijk gewoon op de pistes leren.
\

Kan me nog goed herrineren dat ik onderweg was met een groep mensen en dat één persoon op een gegeven moment zei:

“Toen ik vorig jaar aan het freeriden was met een gids hoorde ik de gids zeggen dat de helling gevaarlijk was en dat we vlak moesten rijden. Maar wat is in godsnaam vlak rijden?”

Dit bedoelen wij dus met de juiste techniek aanleren!

Kan je allemaal op de pistes doen.

Helaas maar waar heb ik niet altijd een meter powder liggen tijdens mijn reizen.

Freeriden is nou eenmaal niet altijd even mooi en makkelijk.Ook al zijn de omstandigheden niet altijd goed,elke meter die je rijd is weer een meter bijgeleerd en meer ervaring!

Gevorderd
NielsAuteur24 maart 2012 · 21:41

@ Bas: Het safetykader dat je bij SSC01 leert geeft je juist de mogelijkheid om zelfstandig op pad te gaan en te leren. Dit is een ‘eenvoudig’ model waarmee onervaren mensen zelf keuzes kunnen maken maar waarbij het risico zo laag mogelijk blijft. Ervaren rijders zoals bv Guido of Erwin gebruiken een model waarvoor meer kennis en ervaring nodig is. De ingewikkeldere modellen bieden vaak meer mogelijkheden in routekeuze maar fouten kunnen ook grotere gevolgen hebben.

Afhankelijk van de factor mens gebruik ik de methode van SSC01 nog heel vaak. Daarmee scoor ik prima poeder, maak ik leuke tours en doe ik ervaring op.
\

Met ervaren mensen op pad gaan is één manier, maar inderdaad niet altijd mogelijk/wenselijk. Maar er zijn meerdere wegen naar de poeder, zolang je bewust bezig bent en de juiste informatie op je eigen niveau toepast.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!