De winter is nog niet over

De winter is nog niet over

Een druistige week
Huidige situatie


Afgelopen weekend bracht meer sneeuw dan de kaarten deden vermoeden. In mijn voorspelling had ik daar al rekening mee gehouden. ‘Zaterdag passeert een koufront vanuit het noorden. Omdat deze de aanwezige warme vochtige lucht gaat wegdrukken verwacht ik dat deze koude lucht vooral in de Zwitserse Alpennoordkam en de Oostenrijke hoofdkam voor veel sneeuw gaat zorgen.’ En dat gebeurde ook met lokaal tot 0 cm vers en dikke faceshots. Maandag bracht de bleubird dag en vandaag is het alweer warm. Voorjaar poeder is snelle poeder. Het zijn niet zozeer de concurrenten op de berg die het je moeilijk maken, het zijn de snel wisselende sneeuwomstandigheden waardoor je last-minute moet beslissen wel of niet te gaan. De komende week gaat veel van zulke momenten brengen.
Korte termijn

Bekijk dit kaartje maar eens. De winter is nog niet voorbij (in het hooggebergte)

Een actief lage drukgebied met de naam Klara beweegt zicht vanuit het zuidwesten richting de Alpen. Ten westen van Klara zakt koude lucht uit het noorden af richting het zuiden. Ten oosten hiervan onstaat een zuidwestelijke stroming die 1. veel sneeuw gaat brengen in de zuidalpen en 2. in beginsel voor fohn en warm weer gaat zorgen in Oostenrijk.

Vanmiddag al de eerste sneeuw en regen in de Franse Zuidalpen. Rond de Mt. Viso en de Ecrins kunnen tot en met woensdagmiddag enorme hoeveelheden sneeuw naar beneden komen waarbij 50 cm boven de 2500 meter eerder regel dan uitzondering wordt. De sneeuwgrens ligt aanvankelijk rond de 2000 meter maar kan ik neerslagrijke gebieden en dan vooral inneralpien richting de 1500 lokaal zelfs 1000 meter dalen. In de nacht van dinsdag op woensdag verplaatst het zwaartepunt van de neerslag zich richting de zuidalpen. Tussen de Piz Bernina en de dolomieten dan de meeste neerslag. Reken tot en met donderdagochten ook hier op 50 cm vers boven de 2500 meter en een sneeuwgrens die daalt van 1800 richting de 1400 meter. Lokaal zelfs nog veel lager.

Beste dagen de komende week: woensdag in en rond de bomen van de Franse Zuidalpen, de zuidalpen en het zuiden van het Zwitserse Graubunden en het Oostenrijkse Tirol/Voralberg. Mogelijk dat het 's middags al opklaart in la Grave en omgeving. Donderdag kans op zon en dus first chair in de where to go gebieden. In de middag al weer sneeuw en regen in de Franse Zuidalpen.> Regio’s: Poederregio’s: Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Isère & Savoie , Alpes du Sud, Piemonte Nord, Ticino, Lombardia & Engadin & Dolomiti, Ost-Tirol & Kärnten.Lange termijn

Vrijdag eenzelfde scenario. Wederom nadert een laag vanuit het zuidwesten met sneeuw in zuidwest en zuid. In het weekend beweegt dit laag zich richting het oosten om een noord(west)elijke stroming op gang te brengen met sneeuw in de noordalpen. Later deze week een exact weekendadvies. De ervaring leert een zogenaamd Genua-laag gedurende de komende dagen nogal eens sneller, danwel langzamer wil bewegen dan de weermodellen nu zeggen, waardoor het te tricky is om nu al exacte uitspraken te doen waarheen te gaan.> Lange termijn: Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Woensdag in en rond de bomen van de Franse Zuidalpen, de zuidalpen en het zuiden van het Zwitserse Graubunden en het Oostenrijkse Tirol/Voralberg. Mogelijk dat het 's middags al opklaart in la Grave en omgeving. Donderdag kans op zon en dus first chair in de where to go gebieden. In de middag al weer sneeuw en regen in de Franse Zuidalpen.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur10 april 2012 · 16:42

Oei! Dat ziet er goed uit! :D

Hamvraag: Wat doet de temperatuur in het weekend lijkt me?

Gevorderd
BohdieAuteur10 april 2012 · 17:22

Zeg Morris, kun je je gebruik van het woord ‘druistig’ enigszins temperen? :-) Of volgt na de ene druistige week, gewoon weer een druistige week? LOL By the way, effe concreet: wat is je mening over de betrouwbaarheid van Bergfex.ch. Wij waren er door in Engelberg terecht gekomen, voordat jij Engelberg noemde… En vielen met ons neus in de poedersneeuw en idd meer dan verwacht. Zie mijn facebookpagina, groet, Angela Wiggers

Beginner
edvantijenAuteur10 april 2012 · 17:46

@Morris…wil ik dat lezen mijn geheime parel op #1??

haha veel plezier aan iedereen die nog gaat!!

Summer Sucks!
Gevorderd
LeonieproAuteur10 april 2012 · 18:24

Het is hier begonnen met sneeuwen… eh, ja daar kun je de humor wel van inzien aangezien de boel hier een week eerder gaat sluiten, lees komende zondag. Maaaar daarentegen wordt er het nodige verwacht een 30 tot 50 cm en gok ik dat we morgen enkel de sneeuw hoeven te delen met de overige seizoeniers…

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Elite
kanskiAuteur10 april 2012 · 19:51

Il Neige a 1400m! Het sneeuwt hier op 1400m nu. Net overgegaan van regen in sneeuw. Als dat zo doorgaat hebben we misschien echt nog iets morgen…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
$andokanAuteur10 april 2012 · 19:56

Morris, aankomend weekend een go voor Diavolezza en of Corvatsch?

2 Rad 4 Mum & Dad!
Beginner
InfernusAuteur10 april 2012 · 21:23

@kanski was jij er niet al klaar mee? ;)

Gevorderd
dejongarnoAuteur10 april 2012 · 21:35

Een laatste weekend “knallen als ze vallen @legrandmassif” ???!

Gevorderd
alexsvwAuteur12 april 2012 · 18:21

Hooggebergte here we come!

Walking down a mountain is a waste of gravity
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!