Het zit er weer op....

Het zit er weer op....

Hallo freeriding community,

De winter zit er weer bijna op en de zomer staat voor de deur. Hier en daar kan op grote hoogte nog lekker geskied worden. De Dutch Week in Val Thorens lijkt weer een groot succes te zijn geweest en ik zie veel berichtjes voorbij komen uit Noorwegen.De laatste week hier in Valais werd gekenmerkt door heftige föhnstormen. Zo erg dat een dak van een cabane is afgewaaid en dat de Patrouille de Glaciers (Zermatt-Verbier) werd afgelast.

[b]Tragisch ongeval[/b]
Woensdag 25 april heeft hier nog een tragisch ongeval plaatsgevonden op de Gentianes. Een bekende lokale freerider Paulo Bruchez van de VBR crew overleed nadat een lawine hem greep en over een 140m hoge clifband naar beneden stortte. In zijn val slaagde hij er nog in zijn airbag te trekken om vervolgens 400m lager in de lawine tot stilstand te komen…. reeds overleden aan inwendig trauma.

De dag ervoor was het nog erg rustig op de berg en zelfs met weinig zicht heb ik heerlijke lijnen geskied in kniediepe poeder. Het was wel oppassen geblazen met de stufe 3 die was ontstaan. Een goeie laag puf van een aantal dagen met veel wind neergelegd op een opgevroren onderlaag.

[b]25 april[/b]
Toen brak woensdag de 25ste aan! Dit was een beetje rare dag, een blue bird out of the…. na dagen van weinig zicht en storm. Heel val de Bagnes was omhoog gekomen en dat was voelbaar. Respect is dan plots ver te zoeken. Hele groepen skiën achter elkaar aan en droppen in zonder boe of bah, nog geen bonjour … gewoon niks. De een wil nog groter dan de ander, of er nou mogelijk gevaar in schuilt of niet, dat deed er niet meer toe op deze bewuste dag. Lijnen en couloirs stelen is eerder regel dan uitzondering. Zelfs twee oud Powder Extreme collega’s komen lachend beneden en vertellen dat ze net een couloir gestolen hebben via een side cut. Ik zeg ze cynisch dat zij dat mogen, want ‘zij zijn tenslotte van de Verbier zijde.’ Ze hebben ‘m door en met name zij is niet blij met mijn opmerking. “Er is toch genoeg voor iedereen“, bitcht ze me toe ! Waarop ik antwoord, “dus waarom stelen“ ? No reply…

Ik was extra op mijn hoede deze dag met mijn twee gasten en heb geprobeerd weg te blijven bij de grote hordes freeriders. Na een check op de backside van de top van Mont Fort besluit ik het niet te doen… het voelt niet goed. Ze zijn niet teleurgesteld en vertrouwen volledig op mijn oordeel. Na een aantal diepe poeder-afdalingen begonnen de benen van mijn gasten aardig in het rood te lopen en tegen tweeën na een heerlijke poederafdaling over de Chassoures met z’n drieën besloten we het voor gezien te houden.

[b]Reddingsheli[/b]
Toen ik om kwart over drie in de auto van Siviez terug naar Nendaz reed, scheurde er een heli op extreem lage hoogte, full speed over mij heen richting Gentianes. Gelijk ging het door mijn hoofd LAWINE ! “iemand heeft er eentje gechoped“ dacht ik. Zo zeggen ze dat hier. En ja hoor… kwart over vier word ik gebeld door mijn zwager Stephane (chef securité), hij vraagt waar ik uithang ! Ik vertel hem dat ik net weer in Nendaz gearriveerd ben, ‘gelukkig’ luidt zijn antwoord, waarop hij me ‘het verhaal’ van Paulo verteld. Hij was als tweede ter plekke.

De cabine daarvoor had Paulo met zijn maatje de te rijden lijn bekeken en besproken, hoorde we achteraf van de cabine conducteur. Een lijn die zelden tot nooit geskied wordt vanwege een cliffband van 40°+. Paulo was een erg goeie freerider die ook mee gedaan heeft aan de Nendaz Freeride en andere contests. Een jongen met passie voor zijn sport. Een rider die normaal gesproken met dit soort faces geen enkel probleem heeft. Maar op de een of andere manier zat een ongeluk opgesloten in deze dag. De stoke was te groot ! Waarschijnlijk had hij op een gewone helling de lawine gewoon uit geskied maar die dag was het een fatale “Todgeiler dreier“. Paul heeft veel mooie lijnen achter gelaten op het i-net. Hier twee van zijn filmpjes.

Ik denk dat ik namens alle freeriders spreek als ik zeg, “Paulo, ride in peace“.

[b]SSC en testen[/b]
De weken daarvoor waren gevuld met onder andere een week voor het SSC in Klosters/Davos. Dat was weer een top week met de eerste zeer geslaagde Nederlandse Alpinekurs tegelijkertijd. Daarna nog wat freeride weken in 4 Vallées en een week in Ischgl, het domein van een mede blogger. Ik heb hier ook met Thijs Kennis gemaakt. Deze week was voor de skitest van Wintersporters.nl voorheen Verse Sneeuw magazine. Hierover kan ik nu natuurlijk nog niet uitwijden, maar goeie sneeuw hadden we wel en blijkbaar ben ik ook niet vies van champagne ! Tot zover de afgelopen winter en nu….

Enjoy summer and remember ;

life can suddenly be very short so inhale every moment and keep on living the dream,
live to ride !

Sander Kan

kanski

Reacties

Beginner
InfernusAuteur3 mei 2012 · 00:09

Goed gesproken. Wanneer ben je in NL?

Expert
robbieAuteur3 mei 2012 · 10:53

Mooi verhaal Sander!

Gevorderd
ArjenproadminAuteur3 mei 2012 · 10:55

En zo is het!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
bpomerantz2Auteur3 mei 2012 · 14:07

Mooie woorden… !!

Elite
kanskiAuteur3 mei 2012 · 15:50

@Wouter: ben reeds in NL en wel in DB en vanavond achter de bar bij café m’n Tante!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
alexsvwAuteur3 mei 2012 · 18:59

Het was een mooi seizoen en Ik heb vooral genoten van de dagen dat ik met je op pad was. Enjoy the summer!

Walking down a mountain is a waste of gravity
Expert
meteomorrisAuteur3 mei 2012 · 19:41

Mooie woorden Sander!

Als ik in de buurt ven van DB kom ik een biertje doen.

powfinder.com
Gevorderd
MarcoAuteur3 mei 2012 · 19:46

Bedankt voor je blogs deze winter. Goed geschreven vond ik. En welkom terug in NL.

Toerist
AnoniemAuteur6 mei 2012 · 20:43

Mooi geschreven San. Paulo was de grootste glimlach van het dorp. Het afscheid viel iedereen zwaar, maar was tevens heel bijzonder. Hij zal altijd met zijn glimlach herinnert worden!
\

‘Some people live too short, but did Enjoy it more than others!’

Toerist
AnoniemAuteur6 mei 2012 · 22:00

Dank voor de fantastische winter Sander waarbij we menig dagje samen hebben mogen doorbrengen. Het weekeinde van 17 dec zal ik nooit vergeten en gaat voor mij de boeken in als mooiste poederdag ever. Thanks to you buddy! Stilstaan bij de zware momenten en doorgaan met van het leven te genieten.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!