Zomerski in Stryn

Zomerski in Stryn

Freeriden in de zomer? Kan dat? Kan je begin juni dikke big mountain lijnen rijden? Kan je de hele nacht buiten après skien in de zon? Ja, dat kan in Stryn, aan de Noorse westkust bij de Geiranger fjord. En ja, je kan ook nog een hele vette afdaling maken die recht deze wereldberoemde fjord in lijkt te lopen. Klinkt mooi toch? Dat is het ook.

Stryn is een bijzondere plek en heeft al jaren een speciale betekenis voor Scandinavische skiers. Iedere zomer komen honderden Noren, Zweden en Finnen hierheen voor de bijzondere zomerskisfeer, voor het gave terrein, en voor de legendarische camping onderaan de berg, waar iederen kampeert, slacklinet en bier drinkt in de middernachtzon. Eigenlijk is het een soort strandvakantie op ski’s! Perfect dus. Geen zand tussen je tenen, dronken engelsen of Friet van Piet en ik voel me ook duidelijk lekkerder bij nul graden dan bij 35.

[b]Camp[/b]
Afgelopen zomer ging ik naar Stryn met Fred Syversen’s freeride camp (Fred is natuurlijk bekend van de hoogste cliffdrop ooit) en kreeg een paar dagen les van gasten die hun sporen verdiend hebben in de freeride wereld en echt hard doorrijden, zoals Karsten Gefle en Espen Fadnes (bekend uit Seven Sunny Days). Op het camp leer je, naast een betere basistechniek, harder en soepeler te rijden in het terrein. Daarnaast oefen je lijnen te spotten, te bestuderen en dan te rijden. Het camp was supergoed geregeld, zo kon je bijvoorbeeld gratis alle Whitedot ski’s gebruiken en ’s avonds was er uitgebreide videoanalyse en prijs-/gadgetuitreiking. Daarnaast is het natuurlijk een erg leuke manier om een groep nieuwe skimaten te leren kennen. Ik kan het iedereen aanraden!

Aanstormend freeride talent Bergljot Støer. Trainen op “Korte Baksiden”:

Robbie test een paar nieuwe Whitedots op onze zelfgebouwde slopestyle BC course:

[b]Terrein[/b]
Stryn is een klein gebiedje met slechts twee liften, maar het terrein eromheen is super. Je ziet dan ook veel dikke ski’s en vooral heel veel goede skiers. Het mooiste freeride terrein bereik je met wat traverseren of korte hikes vanuit de ligt. De runs zijn vrij kort, maar je kan het zo heftig maken als je wilt. De bekende afdaling ”Manfallet” (”De Mannenval”) heet niet voor niets zo; hij is nogal steil en heeft een paar huizenhoge cliffs middenin. En Korte Bakside (”Korte Achterkant”. Niet echt lastig hè, dat noors?) is één groot big mountain speelparadijs. Op deze tricky, convexe helling wordt ook de Stryn freeride competition gehouden. Het terrein nodigt echt uit om creatieve lijntjes te rijden en eindeloos te spelen. Er zijn overal kleine en grote cliffs en met een kwartiertje scheppen kan je zelf ook heel makkelijk kickers bouwen om over allerlei rotsen heen te springen en je eigen freeride slopestyle run te maken!

[b]Touren[/b]
Rond Stryn liggen ook ontelbare mogelijkheden voor skitours. Eén van de legendarische afdalingen bij Stryn is Dalsnibba. Deze berg heeft een weg naar de top en je kan er aan de achterkant vanaf, zonder ook maar een meter te hoeven lopen. Dat klonk natuurlijk als muziek in onze luie oren. Nadat we door een stuk of duizend japanners op de gevoelige plaat waren vastgelegd, schaatsten we langs de touringscars en doken het couloir in voor 1500 gratis hoogtemeters naar de Geiranger fjord. Langs donderende watervallen skieden we vol gas de zomer in en onder de brandende zon namen we afscheid van een hele mooie lange winter.

De afdaling van Dalsnibba:

Dalsnibba:

[b]Info[/b]
Stryn bereik je het makkelijkste vanuit Ålesund of Bergen. Maar ook vanuit Oslo is er een prima (bus)verbinding. Kamperen doe je traditiegetrouw op de Folven camping, zie www.folven.no
Het gebied is open van het laatste weekend in mei, tot eind juni.

Voor info over Stryn Sommerski en freeride camps:
www.stryn.no/sommerski

Lekker hiken in de zon. Sindre voorop, naar “Mannfallet”:

Espen op “Mannfallet”:

Hier ligt Stryn:

Espen Fadnes in Seven Sunny Days:

Karsten Gefle:

Fred Syversen’s cliff drop:

robbie

Reacties

Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 mei 2012 · 21:00

Lekker hoor Robbie!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
RoelaanoAuteur14 mei 2012 · 22:11

Ga je zelf nog heen dit jaar?

Expert
robbieAuteur15 mei 2012 · 10:18

weet ik nog niet. hoop het wel, misschien begin juni.

Gevorderd
skiesterAuteur15 mei 2012 · 18:02

Tja op die mooie groene ski’s is het altijd mooi skien…! Ik krijg er meteen weer zin in!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
JanG131Auteur15 mei 2012 · 19:46

Super bericht!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!