Zomer in de bergen 2

Zomer in de bergen 2

Op een niet al te drukke dag in juni op de Oberwalderhütte heb ik een ochtend tijd om wat voor mezelf te doen. Ik heb mijn zinnen al langere tijd staan op de noordhelling van de Johannisberg, maar de huidige condities zijn niet erg gunstig en al helemaal niet als ik in mijn eentje op pad ga. Overal zijn er spontane lawines zichtbaar, 's nachts blijft het relatief warm en de helling daar loopt toch tegen de 50°. Het alternatief, de standaardroute naar beneden rijden, lijkt me eerlijk gezegd niet heel vet en het naar boven schuifelen op mijn splitboard geloof ik ook wel. De afgelopen twee dagen ben ik iedere dag al omhoog naar de hut gesplit, de laatste keer met nog ongeveer 11 kg brood extra in mijn rugtas. Tijd voor wat anders, ik wil dingen doen die ik anders niet doe: ik ga op pad met mijn snowboardschoenen, met stijgijzers, maar zónder mijn snowboard.

Het rondje: Oberwalderhütte (2973 m), afdalen en over de Wasserfallwinkelkees naar de Fuscherkarscharte (2841 m). Hiervandaan begint een IIe graads klim over de NW graat die eindigt bij de westgipfel (3252 m) van de Fuscherkarkopf. Daarvandaan de vlakke graat naar de echte top van de Fuscherkarkopf - met Gipfelkreuz - volgen. Pas op dat je niet wegwaait! Omdraaien en terug naar de westgipfel, waarvandaan je de zuidgraat naar de Gamsgrubenweg kan afdalen. Dit is een gemarkeerde bergwandeling en zeer zeker de moeite waard. Eenmaal op de Gamsgrubenweg (~2540 m) begint de standaardklim naar de Oberwalderhütte. Alles bij elkaar stijg je zo’n 1000 m. De NW graat is tevens goed af te zekeren met de vaste punten die er door Wolfgang en co. gemaakt zijn, zichtbaar in onderstaand filmpje:

Erwin

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur31 juli 2012 · 23:47

dat gopro-perspectief maakt het nog heftiger, cool blokje om hoor!

Elite
ErwinAuteur1 augustus 2012 · 11:57

Precies, dat zei ik dus ook tegen mijn ouders - het ziet er door die camera enger uit dan het is. De wind was vooral erg heftig en dat zie je dan weer niet.

Elite
kanskiAuteur2 augustus 2012 · 15:17

Doe je goed!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
robbertAuteur3 augustus 2012 · 13:10

Vet, lekker klimmen. Afdalen via de noord wand is te doen ;)

Gevorderd
koen_djfistelAuteur4 augustus 2012 · 09:26

te gek ; zou ik ook graag doen. Technisch vraagje : welke (snowboard)-crampons gebruik je ?

sbs roelz
Elite
ErwinAuteur22 augustus 2012 · 18:20

Ha Koen, ik gebruik de wijde versie van de G10 van Grivel. Niet voor extreem technisch terrein, maar ik kan er prima mee uit de voeten in 5jes in de rots en in 50-55 graden sneeuw. Ik geloof dat Robbert de G12 heeft, maar die is er alleen in normale en niet wijde versie.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!