Compacte Reddingstakel

Compacte Reddingstakel

Bij het Alpine Rescue Center van Air Zermatt speelt het idee van een all in one reddingstakel al lang door de hoofden van een aantal mensen. Ik kan me nog herinneren dat ergens in 2006 de chef van de reddingsdienst me een zelfgeknutseld apparaat liet zien waarbij dunne touwtjes uit de zeilwereld om katrolletjes waren gewikkeld. Hiermee was een slachtoffer die in een gletsjerspleet was gevallen binnen no time omhoog gehezen. Hoewel het nut zonder twijfel aanwezig was, bleek het krijgen van een patent en veiligheidskeurmerk nog zes jaren te duren. Maar nu, daar is ie dan! Mammut presenteert de RescYou. Vermoedelijk begin 2013 verkrijgbaar.

admin

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur12 september 2012 · 12:34

Dat werd tijd, na jarenlang éénrichtingsverkeers hebben die bergbewoners ook en keer iets aan zeelui, ipv andersom :).

Gevorderd
AryenAuteur12 september 2012 · 20:21

Ik had hem al gezien, ik geloof in de hoogtelijn. Lijkt me wel een zinnige investering als je gletsjers wilt oversteken. Duidelijk filmpje ook.

Heb je er misschien ook al mee gewerkt, Menno?

Toerist
MennoBoermansAuteur13 september 2012 · 07:07

Met het prototype (uit 2006) heb ik gewerkt. Super! Op het Pieperfest is overigens het “nieuwe” model aanwezig.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Elite
ErwinAuteur13 september 2012 · 16:57

Ziet er goed en erg eenvoudig te bedienen uit. Ben benieuwd naar het gewicht en met welke touwdiameters hij compatible is.

Gevorderd
coenAuteur15 september 2012 · 23:05

Was 'm ook in de hoogtelijn tegengekomen idd en daarna wat gaan googelen. Geinig ding! Twijfel alleen of veel mensen dit gaan gebruiken, gewicht en onhandige omvang doen mij iig twijfelen of ik zo’n ding aan m’n gordel zou willen hebben hangen…

Earn your turns...
Gevorderd
3zelAuteur10 oktober 2012 · 11:33

super,
\

lijkt me heel handig.

Bij monumentenwacht (belgie) bouwen we zelf een takel met allerhande wielletjes om collega uit zijn touw te heisen en aan je eigen touwen bij te hangen. Iemand idd een idee over het gewicht?

knowledge is powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!