Winteroutlook I Zonnevlekken.

Winteroutlook I Zonnevlekken.

Een nieuwe winter, nieuwe kansen. Sinds mijn vorige update van 26 augustus hebben we 3 mooie dumps mogen noteren, waarvan de sneeuw eind augustus de mooiste beelden gaf. Opvallend was op 30 augustus het eerste lawinebericht van het seizoen 12-13. Nu ruim een maand later kunnen we vaststellen dat de gletsjers hun broodnodige basislaag hebben gekregen, maar dat de overige hellingen onder invloed van de nog immer warme zon nog maar weinig sneeuw vast hebben kunnen houden. Niets om over te panikeren overigens. De winter moet nog beginnen. Zoals beloofd de komende weken wat meer en minder wetenschappelijke parameters om naar de toekomstige winter te staren. Daarbij staan we stil bij El Nino/La Nina, de NAO-index, meteorologie van de koude grond, golfstromen etc… Net als ik zullen de komende maanden vele orakels hun seizoensvoorspellingen doen. Ik blijf down to earth, waarbij mijn uitgangspunt is, is het niet bewezen dan is het hoogst speculatief maar wel inspirerend. Iedere week presenteer ik daarbij een nieuw perspectief. In de States is men zowiezo druk aan het speculeren. Er dient zich een nieuw El Nino-jaar aan en in de States zijn de effecten daarvan normaal gesproken goed te merken. Bij ons in Europa zijn de bewezen effecten daarentegen minimaal, maar daarover volgende week meer. We beginnen deze week met de zon. Vervloekt in het voorjaar als onze poeder verdampt. Ondertussen zal op momenten dat de winter dreigt toe te slaan zoals gewoonlijk er een update op deze site en in het forumtopic volg winter 12-13 volgen.

[b]Zonnevlekken en winter 12-13[/b]

Eerst maar eens een citaat:

This year everyone from the farmers, to the scientists, to the lady at the grocery store are claiming this winter is going to be a big one. I am all for optimism. I like to find the best forecast I can find and go off that. No one really knows what the weather is doing outside of 48 but there is nothing wrong with dreaming.

Bovenstaande uitspraak staat als een huis. Nog steeds is de 48 uur marker voor weersvoorspellingen een lastige, maar iedereen heeft recht om te dromen. Vandaag starten we met de zonnevlekken. Maar voordat we dat doen een snelle update van de sneeuw op dit moment en de verwachting de komende week.

[b]Actuele status[/b]

Zoals vermeld hebben we 3 mooie dumps mogen verwerken die de bijna blauwe gletsjers weer wit laten kijken, maar dat de rest van de Alpen nog helemaal niet wit zijn. Iets wat redelijk gebruikelijk is voor de tijd van het jaar. De komende week zal daar in hoofdlijnen niet veel aan wijzigen. Een zuidwestelijke jetstream zorgt voor een temperatuur rond het langjaarlijkse gemiddelde, waarbij het later in de week met name in de westalpen en de Piemonte tot fikse neerslag kan komen. Dit soort zware fronten hebben de neiging om vanwege orografische effecten lokaal sterk af te koelen waardoor het boven de 2800 meter tot sneeuw kan leiden. De ligging van de berg en de trekrichting van het front zijn daarbij bepalend. Voorlopig dus veel neerslag in het westen en de Piemonte en bij aanvang een Föhn in de noordalpen. Op de hoogste toppen wat extra (natte) sneeuw, maar verder niets bijzonders. De modellen na 1 oktober schieten nog alle kanten op, maar mocht daar duidelijkheid over ontstaan dan kom ik weer in de lucht. Zo niet, dan zijn wij aan de achterkant (te) druk bezig met wat vernieuwingen.

[b]Zonnevlekken, de speculaties[/b]

Zonnevlekken zijn donkere vlekken op het oppervlak van de zon. Op de site van wikipedia staat een mooie foto van een zon met vlekken welke redelijk overeenkomt met de huidige situatie. Op Spaceweather kun je iedere dag even het aantal zonnevlekken checken. Toen 4 winters terug het aantal zonnevlekken nihil was ontstonden er interessante speculaties. Want juist op die momenten dat de zon geen vlekken vertoont is zij het minst krachtig. Het wonderlijke was dat dit minimum al in 2007 was gestart en maar bleef voortduren. Voer voor speculanten, orakels en wetenschappers. Zo zeer zelfs dat een aantal al het begrip de nieuwe kleine ijstijd in de mond naam, welke zo rond 2012-2015 van start zou moeten gaan. Nu anno 2012 is daar weinig van te merken. Kolder dus? De speculaties waren helemaal niet zo vree,d, want in de periode 1645-1715 waren de winters in Europa buitengewoon streng als gevolg een minder krachtige zon (ook wel het Maunderminimum). Maar inmiddels zijn de zonnevlekken weer helemaal terug en horen we niets meer van deze theorie. Sterker nog, de speculaties gaan nu een hele andere kant op en in 2009 verschenen al de eerste speculaties die erop wezen dat we een veel te warme tijd tegemoet zouden gaan. Het kan verkeren.Goed, terug naar komende winter. Zijn zonnevlekken iets om rekening mee te houden de komende maanden? Nee, de bewezen invloed van het gebrek aan zonnevlekken op onze hoeveelheden poeder komende winter is nihil. Het gebrek aan zonnevlekken zou van kleine invloed kunnen zijn op de strengheid van de winter. Dat zegt niets over de hoeveelheid poeder. Volgende week meer over El Nino en La Nina. Dat gaat een hele interessante worden.

Wat zeg jij? Gaan we een El Nino winter tegemoet? En zo ja, gaan we daar iets van merken?

Stay Stoked, uw weerzegger Morris

meteomorris

Reacties

Elite
ErwinAuteur24 september 2012 · 22:36

Fijn te lezen - keep up the good work! :)

Beginner
SaintUsugeAuteur25 september 2012 · 11:03

Mijn ouwe heer zegt altijd dat als er veel eikels aan de bomen zitten, het een strenge winter wordt. Het punt is dat hij ieder jaar zegt dat er veel eikels aan de bomen zitten dus verheug ik mij altijd op een strenge winter.

Expert
meteomorrisAuteur25 september 2012 · 14:37

@Saint Usuge… die eikels komen ook nog aan bod ;P

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur25 september 2012 · 23:43

zonnevlek, eikel, genepi !!

koen is cryink from to be happi !!!

sbs roelz
Beginner
FreekAuteur27 september 2012 · 11:31

Ben zeer benieuwd naar het volgende uitgebreide weerbericht o.b.v. de eikeltheorie :-)

Gevorderd
FonzieAuteur27 mei 2013 · 12:14

@Morris. En is het al tijd voor een re-cap? Of zitten we nog ‘te’ in de winter?

Hadden de zonnevlekken mogelijk invloed op deze winter?

Never a last run..
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!