Telemarken - Het gevoel

Telemarken - Het gevoel

Het vrije gevoel van een poederbocht maakt ons allemaal gelukkig. Het dansen tussen de bomen, het strepen van een helling, een dikke cutback met dito spray, relaxt surfen tussen alles wat het terrein je biedt, pillows, couloirs, mooie open hangen. Ieder genietend op zijn eigen manier. En waarom die poeder niet op telemark ski’s te lijf gaan? De typisch Nederlandse vraag is dan: ”wat is het voordeel van zo’n klapski?” Tuurlijk zijn die er maar die wegen niet op tegen de nadelen. Maar gaat poeder rijden niet om jou ideale gevoel? Als je maar lol hebt! (of anderen om jou als jij weer eens op je plaat ligt ;) )

Losse hak

Die losse hak, daar zit t verschil. Het afwikkelen van je voet rond de bal van je voet tijdens een bocht. Je staat dus heel losjes op je ski’s, wat je een onwijs vrij en speels gevoel geeft. In mooie lichte poeder op een steile hang lijkt het net alsof je door de lucht loopt. Het ritme van het wisselen van voorste voet (een beweging die sterker is dan bij alpien skiën) in combinatie met de opbouwende druk van een (poeder)bocht. Het gewichtsloze moment terwijl je je achterste ski naar voren duwt om met je volgende ferme bocht er weer een lekkere spray uit te knallen. Stiekem bijna net zo lekker als een cutback met snowboarden. En omdat je lager zit de spray die lekker in je bakkes spuit… …Sorry, ik begin wat te zwijmelen. Moet snel weer snel winter worden denk ik. Maar die losse hak is nog handig ook. Als je ff naar de lift moet skaten of moet stappen tijdens een traverse is die flexibiliteit super relaxt. Toeren vereist ook geen ander materiaal, naast stijgvellen uiteraard.

Toch wel zwaar

Tuurlijk, elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik zal de laatste zijn die toegeeft dat het ook heel zwaar kan zijn. Net wat harder werken, zeker tussen de bomen, minder controle en die bovenbeenspieren… Word je al moe van het zien van een telemarker? Misschien moet je 't dan niet eens proberen. Bij je eerste bochten is het een verkrampte zoektocht naar balans en controle. “Hoe krijg ik de druk op de voorkant van de ski zonder dat ik voorover val?” Maar als je de techniek eenmaal meester bent, je je eerste (poeder)bocht gedraaid hebt, dan wil je nooit meer terug. Enthousiast en wil je deze winter wel een poging wagen? Binnenkort snel wat meer tips voor de volgende stap(pen).

Powderwhore - Flakes

Dit artikel is geschreven door Hans Berkenbosch. Telemarker in hart en nieren die met die losse hiel veel faceshots scoort.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Elite
ErwinAuteur15 oktober 2012 · 12:17

Prima dat zwijmelen - klinkt erg goed dat gevoel!

Elite
kanskiAuteur15 oktober 2012 · 12:26

Lekkere beelden! Gozer kan het wel…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
AryenAuteur15 oktober 2012 · 13:21

Leuk stukje, Hans.

Aanstaande zondag Telemarkdag in Snowworld Zoetermeer. Gratis een keertje proberen (wel toegang van, ik meen een 10’tje). Ik denk dat ik wel even ga ‘kijken’. Ging Mikey daar geen 'poeder’clinics geven?

Gevorderd
TeleaddictAuteur15 oktober 2012 · 13:45

yep, ik ben erbij as zondag. In het volgende artikeltje noem ik het ook. Poeder clinics in Snowworld :) geloof dat Mike alleen nog met z’n hand zit. We zullen zien.

http://verticaldissidents.net
Elite
ErwinAuteur15 oktober 2012 · 17:05

Nou weet ik niet of het weekend handig is voor poederclinics in Snowworld. Doordeweeks ligt er namelijk regelmatig een dikke bult pof halverwege de baan. Zakte er vorige week maandag nog 20 cm in weg. In het weekend is de pof meestal weer weggeveegd. ;)

Expert
semmelAuteur15 oktober 2012 · 21:01

dit brengt weer gedachten boven of ik nou voor een toursetje moet sparen of een telemark setje…

Respect the Mountains..!
Beginner
IngmarAuteur15 oktober 2012 · 22:39

Vraag tien telemarkers waarom telemarken zo leuk is en je krijgt tien verschillende antwoorden. Voor mij heeft het er mee te maken dat je beter moet luisteren naar je ski’s en dat dat tot een intensere beleving leidt.

De moeilijkheid en zwaarte is relatief aan hoe en wat andere skiers doen. Voor mij zijn het aantal hoogtemeters op een dag nooit maatgevend geweest voor de kwaliteit van wat je meemaakt.

Gevorderd
DioAuteur15 oktober 2012 · 22:40

Arrrr, patser: " Ik zal de laatste zijn die toegeeft dat het ook heel zwaar kan zijn."
\

Je bent ook zo’n effing Powerhouse hè.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
DioAuteur15 oktober 2012 · 22:43

Euhhh, sorry zie nu pas dat het de woorden van Teleaddict zijn. Sorry Ar! En Hans: ook jíj bent een effing PowerHouse!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Toerist
DJvikingAuteur17 oktober 2012 · 21:13

Schitterende beelden, maar bestaan er reeds dito beelden met Nederlandse telemarkers???

Gevorderd
TeleaddictAuteur18 oktober 2012 · 09:23

@DJviking: niet dat ik weet. Ben altijd wel benieuwd naar het NL niveau maar er zijn redelijk veel “verborgen” telemarkers.

@Dio: LOL, moest m de term “effing” ff opzoeken. Moet zeggen dat m’n benen er nu nog niet echt klaar voor zijn… blessure leed houdt me op de bank…

@Ingmar: true…

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
telemikeyAuteur18 oktober 2012 · 13:29

Hey, raar! Dit artikel heb ik helemaal gemist… Lekker geschreven Hans! En het is ook zo’n overheerlijk gevoel. @Emmer: ik ben er bij maar ga zeker niet skien (zit net in de revalidatie van een operatie aan mn hand. @DJviking: beeldmateriaal van NL telemarkers is mij niet zo bekend (klinkt als een uitdaging… probleem is meestal dat als het goed is ik niet te veel tijd kwijt wil zijn aan beeldmateriaal vergaren). Qua niveau denk ik dat teleaddict (vwb skien) aardig in de buurt komt, alleen is het hucken bij hem nog wat beperkter :-P Maar er zijn er nog wel een paar hier in NL die een aardig potje telemarken! Mocht je interesse hebben: eind jan/ begin februari waarschijnlijk weer het WePowder tele-weekeind…

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
telemikeyAuteur18 oktober 2012 · 13:35

Overigens zijn de redenen om voor tele te kiezen (op #1 na, in willekeurige volgorde): 1. het vrije gevoel (in poeder alsof je door lucht loopt) & de natuurlijke beweging 2. de uitdaging (extra vrijheidsgraad om op je plaat te gaan), 3. afzetten tegen het massale, 4. it’s a reason to suck, 5. tele-chicks hebben de mooiste benen/ billen, 6. ik vind een goede telemarker inspirerender dan een goede skier (soort stoerheidsfactor oid), 7. etc

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
TeleaddictAuteur18 oktober 2012 · 16:25

:$ thanks Mike, maar zo zie ik t zelf nog niet… Maar ik kijk altijd teveel naar wat ik nog wil/niet kan en niet naar wat ik al kan. Dat hucken staat wel op m’n to-do list. Al zat ik (nog) niet aan deze hoogtes te denken. ;)

http://verticaldissidents.net
Toerist
DJvikingAuteur22 oktober 2012 · 18:10

oké: hucken? Effing?? Ik ben al een tijdje weg uit NL, maar 2 nieuwe woorden in één paragraaf. Wat betekenen die woorden? Ik begrijp dat hucken een TM-term is, maar géén idee wat!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!