Telemarken - De 1e stapjes

Telemarken - De 1e stapjes

Hopelijk heb ik je laatst nieuwsgierig gemaakt voor telemarken. Nu dan even wat tips & tricks voor als je het deze winter wilt proberen. Telemark materiaal is maar op twee punten anders dan een normale ski setup. De schoenen kunnen buigen bij de bal van de voet. En de bindingen die dat mogelijk maken… Je oude setje ski’s hebben vanaf nu dus weer bestaansrecht. Huren kan ook in veel gebieden.

Terug bij af

Downer vond ik zelf dat je weer terug bij af bent. Weer schrapen op de blauwe piste. Al neem je het gevoel voor sneeuw, insnijden, hoe “werkt” een ski natuurlijk gewoon mee. Leren telemarken is ook mooi te combineren met een gezinsvakantie of met je piste vrienden. Lukt het even niet dan kan je ook heus parallel skiën. Als je maar niet teveel scheendruk geeft. ;) Als je goed kunt skiën en/of boarden heb je de slag snel genoeg te pakken. Lastig is alleen dat er in menig skigebied weinig voorbeelden rond skiën dus je zal het echt op moeten zoeken. Investeren in lessen is investeren in lol. Z’n geld dubbel en dwars waard. Huur lokaal een skileraar of start al in Nederland. In de aanloop van het seizoen is Mike van de Veen regelmatig in Snowworld Zoetermeer te vinden voor tips & trucks.

Festivals

Zelf ben ik ook erg tevreden over mijn cursus via [telemark-ski.com](http://www. telemark-ski.com). Nog steeds op mijn verlanglijstje staan de telemark festivals die ieder jaar door de Alpen heen worden gehouden. Onder andere in Livigno, Stubai, Bayrischzell en Kleinwalsertal.

Telemark Nederland

Kan je daar niet op wachten dan organiseert STN, Stichting Telemark Nederland, binnen de komende twee maanden twee mooie evenementen:

*zondag 21 oktober STN Telemark promotie dag in Zoetermeer Snowworld

*28 november tot 2 december 2012 hun winteropening Val Thorens

Het evenement in Snowworld hoor ik pas net van en ik kan online nog niet veel informatie vinden. Blok in ieder geval van 10u tot 16u je agenda.

Wat ik tot nu toe weet:

*Vier workshops om te proeven aan het telemark skiën

*Diverse merken laten hun nieuwste materiaal zien

*Een aantrekkelijke toegangsprijs inclusief materiaal en instructie

*wePowder zal ook aanwezig zijn

*Houd telemark.nl in de gaten voor meer informatie Voor de Val Thorens reis is nog plek, dus schrijf je snel in! Buiten dat het al super inspirerend is om te skiën met andere telemarkers zijn er ook techniek trainingen, test materiaal en veel gezelligheid. Tips in het Nederlands zijn ook veel waard, in plaats van knauerig schweizerdeutsch of “Frans-Engels”. Het zal niet de eerste keer zijn als dat weekend in de poeder valt. En geloof mij, als die eerste telemark poederbochten gedraaid zijn wil je niet meer terug!

Dit artikel is geschreven door Hans Berkenbosch. Telemarker in hart en nieren die met die losse hiel veel faceshots scoort.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
TeleaddictAuteur19 oktober 2012 · 10:56

voor de duidelijkheid: zondag aanstaande, de 21ste, dus een telemark promotie dag in Zoetermeer Snowworld. Materiaal testen en clinics. meer info via http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,4557.0.html

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
telemikeyAuteur19 oktober 2012 · 14:12

Hans de tele-profeet!

White room,Pillow lines,I rule
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!