International Freeski Filmfestival 2012

International Freeski Filmfestival 2012

Pssstttttt! Het Freeride Film Festival komt eraan: samen met andere poederfanaten ski- en boardfilms kijken op een gigantisch scherm kijken en joelen en klappen bij mooie segmenten. Wat is er nou leuker dan dat? Ok, zelf rijden misschien… Maar ik kan jullie vertellen, dit is toch wel the next best thing en ik kan het weten. Eind september heb ik meer dan 15 ski films bekeken vanuit een luie bioscoopstoel met gratis popcorn tijdens IF3, het International Freeski Film Festival. Elk najaar wordt dit filmfestival gehouden in Montreal, Innsbruck en Annecy. Voor mij was het extra leuk om terug te zijn in Annecy, de prachtige stad aan het smaragdgroene meer, waar ik al mijn jeugdvakanties heb doorgebracht. Hier deelde mijn Franse oma haar liefde voor de bergen met mij en ik maakte mijn eerste voorzichtige bochtjes in La Clusaz en Le Grand Bornand.

IF3

Op IF3 kun je meer dan alleen ski films kijken, je kunt er ook pro’s zoals Tanner en Cody ontmoeten, je uitleven op een van de vele party’s, of op je gemakje door de “gear tent” struinen, waar de nieuwste ski’s, gadgets en outerwear van het seizoen worden gepresenteerd. Naast de grote Noord-Amerikaanse films (MSP, TGR, PBP) kun je veel kleinschalige producties uit de Alpen te bewonderen. Voor mij persoonlijk kwamen er iets te veel urban en park segmenten voorbij, ik zal nooit een rail sliden of een dubble cork springen. Geef mij maar poeder en big mountain segmenten. “Dream Factory” van TGR was by far de vetste film. Waarschijnlijk ben ik niet helemaal objectief, aangezien ik afgelopen seizoen ook 3 weken in Alaska geskied heb… It brings back memories zullen we maar zeggen, maar oordeel vooral zelf!

TGR – Dream Factory

Een film die opviel was Turbulent Flow, gemaakt door de Noorse boys van Chaoz Productions. De goede muziek en prachtige shots maken zelfs de zoveelste rail interessant. Hier zag ik het mooiste segment van heel IF3: Ane Enderud, voormalig FWT winnares, beklim een couloir in de Lyngen Alps. Op de top moet ze twee uur in de ijzige wind wachten (op het juiste licht om te kunnen filmen) voor ze in mag droppen. De kou en het wachten lijkt haar niet te deren als ze vol gas het couloir in duikt en af streept, een chick met ballen!

Turbulent Flow trailer - Chaoz

Nog een paar lekkere trailers:

Na het zien van de Franse film Pour Vour Servir kan ik IJsland ook toevoegen aan mijn wish list van droombestemmingen, naast La Grave, Japan en Meadow Creek, B.C. We: A collections of Individuals van Poorboyz was natuurlijk ook erg fijn.

We Poorboyz Graag had ik ook Few Words, het tweejarige filmproject van Candide Thovex op groot scherm bekeken, maar die was toen helaas nog niet uit. Helaas werd MSP’s Superheroes of Stoke werd vertoond toen ik nog braaf op kantoor zat, maar gelukkig krijg ik 30 november een herkansing tijdens het FFF. Can’t wait and see you there! Sfeerimpressie IF3

from MSP Films on Vimeo.

Juulski
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!