SORRY... no clinics today!

SORRY... no clinics today!

Hallo WePowderaars staan jullie al weer in de startblokken voor het komende poeder alert? Roelaano en Steven zitten al bijna weer in de auto neem ik aan! Ik ben vandaag weer geland in Nendaz komende van de Oostenrijkse Alpen afgelopen week. Als wat er hier nu uit de lucht valt in regen morgen sneeuw is ! NOU…. dan belooft het wat! Hier nog even een update van afgelopen week en het geteste materiaal. SNEEUWKONTAKT Afgelopen week was de week van mijn eerste sneeuwkontakt. Niet zoals ik aangaf in mijn vorige blog op de Stubaiergletsjer maar een week later op de Tiefenbachgletsjer van Sölden. Stubai ging niet door vanwege te weing inschrijvingen. Helaas… maar blijkbaar is de crisis in belgië ook voelbaar.

foto: Daan Hullegie

FGHS Het eerste echte sneeuwkontakt dit jaar was dus afgelopen week tijdens het FGHS WinterEvent ‘12. De FGHS is de brancheorganisatie van sportleveranciers. Tijdens deze dagen geven de importeurs van de verschillende ski- en snowboardmerken de verkopers van de wintersportspeciaalzaken de kans om het materiaal te komen testen op de Tiefenbachgletsjer van Sölden. Deze keer was echter een primeur aangezien voor het eerst de deelnemende wintersportspeciaalzaken ook klanten mochten uitnodigen om deel te nemen aan het ski- en snowboardtestevenement. Ik was daar aanwezig als teamrider van Liberty/Lange. Tijdens deze dagen helpen de teamriders de importeurs met het geven van de juiste informatie aan de verkopers van de speciaalzaken en het geven van skiclinics. Het is een erg leuk evenement en een weerzien van collega skiërs/vrienden. Het is ook een soort van gemeenschappelijke seizoensopening en met de condities van afgelopen week helemaal een feesje!

foto: Daan Hullegie (best knap aangezien ie zelf op de foto staat!)

MATERIAAL : SCHOENEN Afgelopen jaar mocht ik al skiën op de TX130 schoen van Lange. Dit is de nieuwe freeride/all-mountain schoen met volledig rubberenzool en ski/loop funktie. Het is de zelfde leest als de blauwe World Cup schoen van Lange. De flexindex is 130 dus vrij stug, maar ze zijn er ook met een zachter flexindex. Verkrijgbaar met een leest van 97mm en 100mm. Om het geheel nog stugger te maken gebruik ik de TX met een raceliner (binnenschoen). Voor mij is de ‘toer’ binnenschoen echt te soepel. Deze gebruik ik bij het maken van lange toeren. Met een foamliner lijkt ie me helemaal top! De TX130 is een tikkeltje soepeler dan de World Cup 130 schoen, maar we weten allemaal dat de flex index een beetje natte vinger werk is. Naast de XT heb ik ook nog een paar World Cup 130 schoenen voor het hardere werk op de piste of tussen de palen. Beide schoenen heb ik regelmatig afgewisseld. Dat is een stuk prettiger voor de voeten.

SKI’S Afgelopen seizoen heb ik superveel plezier gehad met mijn ski’s! De Liberty Genome’s hebben samen met de Liberty Double Helix de meeste uren en kilometers gedraaid. Daarna de Dynastar Speed Course Ti op de piste en dan de Dynastar Big Dump. De laatste heeft ondanks zijn omvang toch de neiging om wat te duiken in de diepe poeder. Misschien moeten ze die uitrusten met een fatsoenlijke rocker tip! Dit is echter niet meer nodig aangezien die al uit het assortiment gehaald is!

De nieuwe Dynastar Cham lijn is wel vet apart en met name de Cham 127 vind ik super surfie skiën! Je moet er echt wel even aan wennen en het is echt anders skiën dan normaal, veel speelser en daarom denk ik dat je met deze bak op steile poederhellingen met terrain features helemaal uit je dak gaat! Van zijn kleine broertje de Cham 107 was ik minder onder de indruk tijdens de skitest van Verse Sneeuw, maar dit had waarschijnlijk te maken met de korte lengte van de testski. Ook van de Dynastar Outland serie ben ik zeer onder de indruk en dan met name van de Outland 87! Wat een vette cross over ski is dat! Ontzettend lekker op de piste en geweldig daar buiten. Een top all-mountain ski en een ware opvolger van de Legend lijn.

foto: Daan Hullegie

De mensen die ik op de Liberty’s heb laten skiën waren allen zeer te spreken over de ski’s. En ook een aantal dames waren zeer te spreken over de Liberty Double Helix. De Dynastar Speed Course Ti is een geweldige piste ski. Lekker soepel in alle soorten bochten en toch heel stabiel ook op hoge snelheid. En zelfs naast de piste is de Speed Course Ti niet onverdienstelijk!

Tijdens de Verse Sneeuw skitest heb ik de Liberty Helix geskied maar die was in eerste instantie veel te scherp. Nadat we de ski over de totale lengte wat hadden afgebot vond men hem beter skiën. Hij is veel stugger als de Double Helix maar minder breed en neigt meer naar lange lijnen. Een ski waar je meer energie in moet stoppen om hem de baas te blijven dan als bij de Double Helix. Ook waren alle testers zeer te spreken over de Liberty Morphic! Dit is de freestyle backcountry ski in de Liberty lijn.

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst gewerkt met de ABS pisteur backpack met dank aan MK skiservice. De SHRED helm en goggles zijn van geweldige kwaliteit en zo ook de handmade hats van QieQie ! Hierbij wil ik wederom al mijn sponsoren bedanken voor hun materiaal bijdrage! “Keep on living the dream“ Per Brands MK skiservice QieQie handmade hats

kanski

Reacties

Gevorderd
robAuteur11 november 2012 · 09:01

Zo te zien ben je weer helemaal in de mood geraakt voor het komende seizoen ! Lekkerrrr. Volgende week zit ik ook in Kaprun. Ispowder test weekend. Ik heb er zin an !!!

Gevorderd
ArjenproadminAuteur11 november 2012 · 15:33

Lekker weer terug op het honk San! Dat het maar een mooi seizoen mag worden!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
OpaproAuteur19 november 2012 · 17:27

Vooruitstrevend evenement hoor daar in Sölden, Zelfs de Lange TX 130 in de test. Daar hebben de meeste mensen nog nooit van gehoord! ;)
(flauwe modus OFF)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!