De plannen

De plannen

Waar begin je met het eerste blog van het seizoen als dat seizoen is begonnen met een groot verlies? Alles en iedereen stond in de startblokken, maar begon vervolgens met een dubbele valse start aan dit seizoen.

Inspiratie

Steven is een enorme bron van inspiratie. Ik ken maar weinig mensen die op een dergelijke manier, zijn of haar dromen achterna gaat en dat is iets waar iedereen nog wat van kan leren. De manier waarop heel wePowder met dit verlies is omgegaan is vind ik heel bijzonder. wePowder is niet een forum voor individuen, wePowder doet zijn naam als Freeski Community eer aan. Door goede tijden, met diepe poeder, highfives, faceshots en stoke, maar ook door zware tijden waar er even geen plek is voor alles wat onze passie drijft. De manier waarop iedereen mee leeft is prachtig en ik hoop dat Else, de kinderen, Roel, Guy en alle familie en vrienden de steun net zo intens hebben ontvangen als de community het heeft gepoogd te geven.

Ik betrap mezelf erop dat ik alles wat ik doe dat met freeriden te maken heeft met Steven in het achterhoofd doe. Het is dubbel om na deze periode toch weer verder te gaan met het voorbereiden van het komende seizoen. Maar hoewel de inspiratie die Steven voor mij is nooit minder zal worden en met de tijd niet zal vervagen, gaat de tijd ondertussen wel gewoon door. De winter laat zich steeds meer zien en de liften beginnen langzaam met draaien. Na een week pauze te hebben genomen wordt het voor mij nu tijd om het plannen voort te zetten, want over acht dagen gaat mijn seizoen beginnen.

Locatie

Dit seizoen gaat mijn winter en compleet anders uit zien. Het is ondertussen vier jaar geleden dat ik voor het eerst voor een seizoen in de sneeuw stond en er is in die tijd enorm veel veranderd. Vier jaar vliegt voorbij maar is ondertussen een lange tijd. Met meer dan 500 dagen in de sneeuw in vier jaar heb ik niets te klagen gehad. Ik heb me kunnen ontwikkelen zoals ik wilde maar met 21 jaar heb ik nog voldoende tijd om nog meer progressie te boeken. Om dat te kunnen doen ga ik dit jaar minder les geven. In totaal ga ik vijf hoogseizoenweken les geven, en verder zelf freeriden. Ik heb samen met wePowderaars Tim, Wouter en Joep in See een appartement gevonden. See is een kleiner dorpje in de Silvretta Arena, dicht bij Ischgl. Met een Tiroler Snow Card gaan we zoveel mogelijk door heel Tirol de sneeuw achterna. Dat betekend dat we 86 gebieden tot onze beschikking hebben waar we ons dus goed uit kunnen leven .

Ambities

Aan het begin van elk seizoen stel ik mezelf altijd een aantal doelen die ik wil verwezenlijken. Dit jaar wil ik vooral meer gaan touren om ook terrein te gaan bereiken waar ik normaal alleen maar naar kon kijken. Daarnaast staan er wat serieuzere lijnen en couloirs op de planning, wil ik wat steilere klims gaan doen en wil ik mee gaan doen aan een Freeride World Tour Qualifier in Kappl. Het stond al langer op de planning om aan een dergelijk event mee te doen en ik heb dit jaar besloten om het ook echt een keer te proberen. Daarover later meer!

Een van de geplande hikes.

Gear

Omdat ik dit seizoen toch wel erg sterk toe was aan nieuw materiaal ben ik gaan zoeken naar een geschikt paar ski’s die ook goed bij mijn wensen paste. SnowCountry.eu heeft mij hierin ondersteund. Ik was op zoek naar een vrij stijve ski die vooral bij het chargen van lijnen en het springen van cliffs wat meer zekerheid te bieden had dan mijn oude ski. Na lang zoeken kwam ik uit bij de K2 SideSeth. De opvolger van de K2 Obsethed met een veel stijvere tail en minder rocker. Omdat het bij mij vooral om het afdalen gaat, maar ik wel een binding nodig heb waarmee ik kan hiken, heb ik op de K2 SideSeth een Salomon Guardian binding gezet. Een wat mij betreft ideale setup voor het serieuze werk.

De K2 Sideseth is echter voor speelse treeruns net wat stijf en serieus en ik ben juist een enorm fan van PacMan style treeruns.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een ski met meer speelsheid die in de buurt van de oude(model 08/09) Obsethed uit kwam. Omdat ik over K2 als merk erg te spreken ben heb ik eerst gekeken wat die verder nog voor mogelijkheden hadden en ben uit gekomen op een K2 Pettitor. Een ski waar je niet zo gek veel van hoort maar die, zeker nu ik ze in mijn handen hebben gehad, meer aandacht verdient. Komend seizoen kunnen jullie een aantal uitgebreide reviews verwachten van de ski’s maar ook van de Guardian Binding en een nieuwe Goggle van Scott die ik dit jaar ga uitproberen. Ik heb nogal een joekel van een neus en heb met goggles vaak last met het dichtdrukken van mijn neus. Scott heeft nu met de Off-Grid Goggle een bril gemaakt waarbij je de omsluiting om de neus kunt verstellen dus daar ben ik erg benieuwd naar. Dat zou betekenen dat ik nu met een dikke dump eindelijk niet meer met een mond vol sneeuw hoef te skiën omdat ik wél gewoon door mijn neus geen adem kan halen, hehe :D

Stoke

Boven alles ga ik dit jaar natuurlijk weer flink aan de slag met GoPro filmpjes en het delen van de stoke! Mijn Youtube chanel gaat weer flink aangevuld worden met content. Het mag misschien lijken dat de stoke er een stuk minder in zit dan de jaren ervoor maar niets is minder waar. Ik ben net zo, als niet meer gemotiveerd dan de jaren ervoor, maar vind enige ingetogenheid op dit moment op zijn plek.

Wanneer iemand suggesties heeft voor het volgende seizoen hoor ik het erg graag. Heb je zin om samen een paar dagen te gaan rijden of heb je vragen over gebieden in de Silvretta arena, twijfel dan niet en stuur me een Pb’tje via het nieuwe berichten systeem op de site!

Voor de winter begint wil ik SnowCountry, wePowder, Sicksticks ontzettend bedanken voor de ondersteuning deze winter. Zonder jullie was de winter in deze vorm niet mogelijk geweest.

Ik heb er heel veel zin in en kijk met een positieve blik naar de winter die gaat komen. Komende winter zal ik met Steven rijden en dat geeft me een geruststellend gevoel.

Ride safe and stay stoked

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur22 november 2012 · 13:17

Thijs,
je hebt jezelf enkele mooie doelen vooropgesteld! Veel succes met de invulling en de voorbereidingen ervan. Ik ben wel benieuwd naar je reviews en vooral naar die van de goggles. Kan je me op weg zetten met het vermelden van het type goggle?
thx

knowledge is powder
Gevorderd
EchoAuteur22 november 2012 · 13:19

Go for it!! Charge…

Do or do not, there is no try (Yoda)
Beginner
MarcDAuteur22 november 2012 · 13:24

Vet! Succes met het halen van je doelen…

Beginner
Geert-JanAuteur22 november 2012 · 13:29

vet man! veel succes!

Expert
ThijsKennisAuteur22 november 2012 · 14:19

@3zel,

Bedankt! Het is de Scott Off-Grid goggle. Zit een soort afstel systeem op waarmee je de pasvorm links en rechts van de neus kunt vestellen. Ben benieuwd hoe dat in de sneeuw gaat uitpakken

Pow!
Gevorderd
RensAuteur22 november 2012 · 15:21

Goed bezig gast, geniet ervan!

Gevorderd
DioAuteur22 november 2012 · 18:08

Het was goed je te zien Thijs, afgelopen dinsdag. Ik zal me zeker melden als de weekendwarrior roadtripjes richting A gaan.

Here’s to Progress, Having Fun and Being Safe!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Elite
kanskiAuteur22 november 2012 · 18:38

Lekker man! Volle bak erin nu; GAAAAAAAAANNNNN!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur22 november 2012 · 20:11

Keurig! Ik zit om de hoek dus zal zeker een keertje bij jullie komen kijken! :)

FUCK YEAH I AM FREE
Beginner
PKAuteur22 november 2012 · 20:59

Enjoy !

Let it snow, let it snow, let it snow
Toerist
JaapvRAuteur22 november 2012 · 22:47

Props! Rij met je hart, hoofd, en met ons! Roep maar als de boel daar begint te smelten en je naar Noorwegen onderweg bent :).

Gevorderd
AryenAuteur23 november 2012 · 11:30

Klinkt goed allemaal. Heel veel succes dit seizoen. En als de gelegenheid zich voordoet, kom ik graag een keer langs. Had ik het met Joep ook al over. Leuk dat jullie een mooie stek gevonden hebben.

Expert
ThijsKennisAuteur24 november 2012 · 10:11

@Dio, Was inderdaad goed je te zien. Laat maar weten als je in de buurt bent, het moet er toch echt eindelijk een keer van komen nu!

@Emmer, hehe dat appartement was nog een hoop gestres maar we zijn eruit gekomen! ;D Nog maar even en het gaat los!

Pow!
Toerist
AnoniemAuteur24 november 2012 · 10:58

Dag Thijs,

Mooi vooruitzicht. Ik kan je het Kaunertal aanbevelen. Ik ben daar een keer richting de Weissee spitze gegaan en afgedaald naar het Gepatch. Met bus weer terug naar stoeltjeslift.
Jammer genoeg woon ik veel te ver weg van dat kleine juweeltje.

Goede keuze die K2.

Expert
ThijsKennisAuteur24 november 2012 · 12:05

Hee Martijn,

Bedankt! Kaunertal ligt maar 40km van ons appartement vandaan dus ik ga eens even een kaart van het Kaunertal bestellen! Super bedankt voor de tip! Mocht je toch perongeluk in de buurt zijn, laat het dan maar weten!

Pow!
Expert
ThijsKennisAuteur24 november 2012 · 12:08

Ik zie nu op Bergfex dat het een flinke gletscher is. Ik ga er eens goed voor zitten om te kijken of ik het zelfstandig kan plannen of dat ik een gids huur. Bedankt!

Pow!
Elite
lesalpesAuteur24 november 2012 · 19:18

Een variant op wat Martijn zegt naar Gepatsch kan je volgens mij ook vanaf een slepertje maken, en dan raak je amper gletsjer aan. Via de Weissseespitze wel 'n stuk mooier. En je daalt wat meer noord geëxponeerd af in plaats van oost. Dus de sneeuw blijft er langer koud, door gletsjer en expositie. Meestal wel pas vanaf eind februari aan te raden, anders koud, windig, weinig/minder sneeuw, …

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!