Matig begin Alpen, maar er komt sneeuw aan

Matig begin Alpen, maar er komt sneeuw aan
Brengt Poederalert (PA#5) dit naar de zuidalpen?
Brengt Poederalert (PA#5) dit naar de zuidalpen?

Actueel

In grote delen van Noord-Amerika en Scandinavie is de winter goed begonnen. In de Alpen en de Pyreneeën is het beeld wisselend. Allereerst Noord-Amerika, waar ze een zeer goede start van de winter kennen.

Sneeuwdek Noord Amerika
Sneeuwdek Noord Amerika

In grote delen van het Canadese British Columbia ligt al 100 tot 150 cm. Weliswaar meestal boven de 1600 meter en wordt het sneeuwdek rap dunner wanneer je lager komt, maar de start is exceptioneel. Lake Louise, Sunshine en Whistler zijn al geopend. Hetzelfde geldt voor Utah en de hogere pieken van Wyoming en Californie. Gister werd daar nog heupdiepe poeder gereden boven de 7500 ft. In state Washington openden Mt. Baker, Crystal Mountain en Stevens Pass voor het eerst deze winter de liften. Het sneeuwdek is beneden nog dun, maar boven op de toppen bijzonder dik en het blijft er de komende dagen sneeuwen. Een goede start en dus een fijne basislaag als we in januari weer in de heli stappen in Revelstoke. En jij kunt een plekje winnen.

In Scandinavie is het beeld wisselend vanwege de wat warmere stormen die de laatste tijd voorbij zijn getrokken. Enerzijds zie je in het laagland geen sneeuw. Ook op die plekken waar normaal gesproken sneeuw zou liggen. Aan de andere kant ligt er op de hogere toppen tot 3 keer de sneeuwhoeveelheid die gebruikelijk is voor de tijd van het jaar. Om die reden is het voornamelijk redelijk rijden ten oosten van de hoofdkam en is een gebied als Hemsedal dit weekend gewoon open. Verwacht geen dikke poeder, maar genoeg voor de eerste runs.

Sneeuwdek Noorwegen afgezet tegen de normale hoeveelheden
Sneeuwdek Noorwegen afgezet tegen de normale hoeveelheden

De Pyreneeën kennen een bijzonder slechte start. Je vindt er bijna geen sneeuw van betekenis en de komende 5 dagen valt daar geen sneeuw bij. Nu zijn de Pyreneeën altijd een late starter, maar normaal ligt er in deze periode al sneeuw in het hooggebergte. Een bergketen waar je voorlopig nog niet naar toe hoeft dus.

De Alpen

Dan onze geliefde Alpen. Het beeld is er wisselend en dat is mede te danken aan de aanvoerrichting van de stormen. Werden we al vroeg in de herfst verrast met sneeuw uit het noorden, de laatste 2 stormen brachten sneeuw uit het zuiden. En dat zorgt zoals gebruikelijk aan het begin van het seizoen voor een wisselend beeld. De meeste lawinediensten zijn voorzichtig aan het opstarten en in Frankrijk en Zwitserland verschijnen al periodiek de eerste bulletins. Houd er rekening mee dat de verschillen per dal zo vroeg in het seizoen immens kunnen zijn en de dataverzameling van de lawinediensten nog niet zo rijk als later in de winter. Daarnaast is het sneeuwdek op veel plekken nog relatief dun, de samenstelling wisselend, de zwakke lagen liggen vaak niet zo diep, is de bekende 2e sneeuwval een belangrijke veroorzaker van de eerste lawines en liggen rotsen niet diep.

Het beeld is dus wisselend en voor de meeste sneeuw moet je naar de zuidkant van de Alpen of de gletsjers in de Alpenhoofdkam. Onderstaand een kaart van Zwitserland.

Sneeuwhoogte Zwitserland op 2500 meter hoogte.
Sneeuwhoogte Zwitserland op 2500 meter hoogte.

Helaas bestaan er voor de complete Alpen niet van dergelijke kaarten. En dus geef ik je uitgeschreven een beeld van de huidige situatie. De meeste sneeuw vind je op dit moment op de grens tussen Italie en Frankrijk. Met name in de Italiaanse Piemonte ligt veel sneeuw. Maar ook Franse gebieden hebben voldoende sneeuw om te openen. Zo is Montgenevre al open met een solide basislaag op de noordhellingen. Val Thorens en Tignes zijn dit weekend ook open. Voldoende om de benen te strekken, maar poeder van betekenis zul je er niet vinden. En dat geldt opt dit moment voor de complete Alpen. De gebieden in de Alpenhoofdkam hebben voldoende sneeuw om de pistes te openen, maar exceptioneel? Nee!

Korte termijn

En daar komt de komende dagen nog geen verandering in. Weliswaar passeert vandaag een zwak front aan de zuidkant van de Alpen, maar meer dan 2-10 cm zal dit niet opleveren. Een hoog boven Europa houdt de echte stormen op afstand en daar komt pas vanaf dinsdag verandering in.

Lange termijn

Vanaf dinsdag ligt de straalstroom pal boven de Alpen en markeert daarmee de grens tussen koude lucht in het noordwesten en warme lucht in het zuidoosten. En wanneer de straalstroom pal boven de Alpen ligt, dan betekent dat vuurwerk. De combinatie van koude lucht, warme vochtige lucht boven de middellandse zee, een in kracht toenemende straalstroom en orografie staat normaal garant voor vuurwerk.

Omdat we het hebben over een situatie die pas over een kleine week plaatsvindt is het nog gissen hoe het stormpad exact gaat lopen. Voorlopig ga ik uit van het volgende globale scenario. Rond dinsdag draait de stroming duurzaam naar zuidwest in de Alpen. Een actief laag via de Britse Eilanden af richting de golf van Genua. Vanwege de zuidelijke aanvoerrichting dan immens veel sneeuw in de Franse zuidalpen en de gebieden ten zuiden van de Alpenhoofdkam. Omdat het front relatief warm is en de vochtige lucht rijkelijk aanwezig zal de neerslag tot aan de gletsjers in de Alpenhoofdkam komen. Niet veel later stroomt de koude lucht binnen. De noordelijke nazwieper vogt en brengt sneeuw in de Franse noordalpen en Voralberg en Graubunden. Let wel dit is een scenario. De komende dagen gaan we dat verder aanscherpen.

Poederadvies

Hold your horses. Er komt sneeuw aan, maar nu is het nog niet de moeite. Beter ben je er zondag bij als ik een lezing geef in Zoetermeer over poeder vinden en veilig rijden.

Stay stoked… Ride with Steven.

meteomorris

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur22 november 2012 · 14:44

Thanks!

Die ‘meer dan 300% van het langjaarlijks gemiddelde’ voor Tromsø geeft hier het volgende beeld:

Het heeft (twee weken geleden) een week lang prachtig gesneeuwd, zodat we een weekend lang lekker op de grashellingen hebben gereden. 20-30 cm vers.
Sindsdien dooi. Dikke dooi, natte drek. Kale plekken of blauw ijs. Misschien nog net te skien in de beschutte, koude dalen, maar voor de rest is het wachten op de volgende dump. Die wel op een mooi koude ondergrond valt…

Toerist
JaapvRAuteur22 november 2012 · 14:45

(en aangezien die dump nu dus lang op zich laat wachten, en ik zojuist mijn laatste presentatie heb gehouden, vind ik dat ‘niet ok’. en gelukkig hebben we daar tegenwoordig een knop voor! Leve de nieuwe site!)

Expert
meteomorrisAuteur22 november 2012 · 14:51

@JaapvR Thanks. Vanaf welk moment wordt het helemaal donker bij jullie?

powfinder.com
Gevorderd
telemikeyAuteur23 november 2012 · 21:49

Goed te zien dat alles weer op gang komt. Als ik zo vrij mag zijn hier… Ik zou ‘de alps’ bovenaan zetten. Dat zal voorlopig toch het gros van je lezers interesseren lijkt me. Mij interesseert US iig niet en het irriteert me dat het boven de alpen staat.

Verder ziet het er allemaal rete sjiek uit! Chapeau.

White room,Pillow lines,I rule
Toerist
JaapvRAuteur24 november 2012 · 19:19

‘helemaal donker’ is een beetje een definitiekwesite. De laatste dagen gaat het hard:

Morgen is de eerste dag dat de zon niet meer volledig boven de horizon uitkomt, en na 27 november laat ie ook geen klein puntje meer zien.

Op dit moment is het nog redelijk licht tussen 1100 en 1300. Met een beetje planning prima om te skien (zie het als late middagschemering in de Alpen rond kerst), hoewel volgens de legende de trollen tevoorschijn komen tijdens dit ‘blauwe uur’.

Eind januari komt het licht weer terug, maar het hoogseizoen (dik sneeuwdek, lange dagen, iets warmere zon voor een goeie springsnowcycle) liggen volgens de locals in maart/april…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!