Powder Guaranteed

Door MartijnSchell op 23 november 2012 · 20

De droge zomer is voorbij. Onze gedachten gaan, zoals elk najaar, naar de komende verse sneeuw die hopelijk in grote hoeveelheden gaat vallen terwijl wetenschappers op dit moment hun hoofd breken over de verzamelde data van 2012. Hoe desastreus was deze zomer voor de noordpool, de airconditioner voor planeet aarde? Een Canadese krant kopte op 20 september jongstleden; ARTIC ICE COVER HAS REACHED ANOTHER NADIR, MELTING TO ITS LOWEST POINT IN RECENT HISTORY. Met andere woorden: stuk zee-ijs ter grootte van Alberta (660.000 km2) compleet verdwenen. Wacht even, dat is drie keer zo groot als de oppervlakte van de Alpen! Een nogal tegenstrijdig, maar verrassend positief bericht komt even later van de grootste krant van wakker Nederland en schrijft op 14 oktober: AARDE WARMT NIET MEER OP. Van al die verschillende berichtgevingen raak ik in de war. Hebben wij nu wel of geen invloed op de sneeuwgrens met onze C02 uitstoot van bijvoorbeeld de auto, skiliften of pistebully? Zo valt er bijna 1 meter verse sneeuw in 48 uur, dan spreken we weer over een warmte record. Zouden we als nuchtere freerider niet gewoon onze eigen conclusies moeten trekken wat we zelf zien in de Alpen?

Do ist die Schee!

Piste Up...

De dertigplusser onder ons die in zijn jeugd in elke krokusvakantie nog kon skiën op de laaggelegen Tiroolse almen ziet hier nu meer dan vroeger de krokussen in de groene velden staan. We zijn het inmiddels ook gewend dat we nu verder omhoog rijden of dat we vooral geen garantie hebben om die mooie dalafdaling te doen. Toevoer van warmere lucht betekend in de Alpen meer neerslag. Begrijpen we dan goed dat het gedurende de winter vooral meer sneeuwt op grote hoogte en vooral regent in het dal? Omdat de verse sneeuw naast de pistes veel te snel verspoort, beloofd het adagium 'Earn your Turn' voor mij als berggids een gouden tijd aan te breken! Zelf, op eigen kracht extra meters omhoog klimmen om de goddelijke lichte poeder te kunnen bereiken is de droom voor de toekomst. Het onbegrensde terrein wat vroeger alleen toegankelijk was voor de toerskiër wordt nu ontdekt door de freerider die er steeds meer voor over heeft om stukken te willen lopen naar de onaangetaste poeder. Maar hoe kijkt de grote wintersportfabriek hier tegenaan want 'een vliegende kraai vindt altijd wat'! Ook hun schoorsteen moet blijven roken nietwaar? De lokale politiek is er misschien helemaal niet zo moeilijk van te overtuigen dat een nieuwe hypergondel naar plekken waar de sneeuw blijft liggen zo gebouwd is. Er wordt flink geïnvesteerd in meer en meer kanonnengeweld. De Zwitsers zijn als altijd even vindingrijk en pakken tegenwoordig hun gletsjers in of bedekken in de meest hooggelegen skigebieden de sneeuw zelfs met een folie zodat er nog wat overblijft na de zinderende hitte van de zomer. Wie in juli of augustus wel eens op deze hoogte geweest is, weet dat het gewoon regent op 3000 meter. Maar waar gaat het heen. Is regen dan ook een keuze?

Veel KM piste trekt veel volk. Foto: wintersporters.nl

Save the Pow!

Als professional ben ik net zo goed afhankelijk van de sneeuw en besef me dat het de realiteit is dat de druk op de flanken van de bergen steeds groter wordt. Toch zie ik talloze mogelijkheden om berg- en wintersport nu en in de toekomst zodanig te beoefenen dat er genoeg uitdagingen en plezier voor iedereen gewaarborgd blijft en dat we tegelijkertijd de kwetsbare bergwereld minder hoeven te belasten. Misschien moeten we zelf de handschoen oppakken en iets minder van een groot skigebied verlangen. De wintersportfabriek hoeft ons dan ook niet schaak te zetten met meer geprepareerd terrein op hoogte want zij denken terecht: hoe meer pistes, hoe meer gasten! Met stoppen en optrekken van de auto jagen we de kooldioxide, stikstofoxiden en fijnstof-emissie sterk op. Maar wie sluit zich überhaupt voor zijn plezier aan in de file op weg naar de skistations. Zou het helpen om niet meer op de zaterdag in de drukke februarimaand naar de Alpen te reizen? Als we over de consequentie nadenken en zodoende alleen gebruik maken van de faciliteiten die er voor ons persoonlijk echt toe doen dan zou dat al een kleine stap in een mogelijk goede richting zijn. De stelling van Morris: Poeder is een keuze blijft dan hopelijk ook voor een langere tijd gewaarborgd.

Jouw mening!

Wat vind jij? In hoeverre moeten gebieden maar groter en groter worden? Waar ligt de balans tussen economie en ecologie?

note: De Canadees Thomas Chalmers heeft uitgezocht wat het effect is van de emissie van verschillende wintersportfaciliteiten in Canada. In de Alpen zijn de cijfers anders. Hier wordt veel minder heli-gevlogen en juist meer gebruik gemaakt van liften.

_Canada:

gCO2 emissie per verticale meter: toerskiër 0,4 - pistenbully (snowcat) 3,2 - stoeltjeslift 5,7 - heli 10,4

kgCO2 emissie per dag: toerskiër 0,6 - pistenbully (snowcat) 14,6 - stoeltjeslift 56,8 - heli 62,2_

Reacties

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 november 2012 · 13:42
    Lekker stuk Martijn. Met pijn in mijn ogen heb ik gezien hoe kleine gebieden het niet meer redden in het geweld tussen de groten. Voor een mooie poederdag heb je vaak niet meer nodig dan een mooie pak poeder, een lift, de bereidheid om wat meters te lopen en een paar goede vrienden. Gek genoeg ligt van deze 4 eisen er maar 1 op het bordje van een skigebied. En een beetje gebied heeft tenminste 1 lift.

Red de kleine gebieden.. rijd meer secrets.
    Of praat ik nu Bullshit?
    May the powder be with you.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 23 november 2012 · 14:37
    @Martijn goed stukje! Zijn de genoemde emissiewaarden per persoon of een totaal?

Indien per persoon, dan is het leuk te zien wat de gemaakt hoogtemeters per transportmiddel per dag zouden moeten zijn:
    Toerskiër 1500 m
    Pistenbully/snowcat: 4563 m
    Stoeltjeslift: 9965 m
    Heli: 5981 m

Hieruit kun je onder andere concluderen:
    Om als poederfanaat - die met de lift omhoog gaat - een eigen bijdrage te leveren zou je dus ook kunnen kiezen voor het beter selecteren van (minder) liften en het selecteren van betere afdalingen.

Als de liften toch allemaal moeten draaien op een dag dat een gebied open is, lijkt het mij een geval van "hoe minder liften, hoe minder schadelijk".

Wij als wintersportend publiek willen nog maar al te graag naar hét grootste gebied toe. Als wij iets minder hiernaar zouden verlangen, en als gebieden niet naar alle bergtoppen een lift zouden willen bouwen, dan zijn we in ieder geval een beetje op weg in de goede richting volgens mij.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 23 november 2012 · 14:37
    Sinds ik meer freeride dan naar de grote gebieden ga ben ik een groot van van de "one lift wonders" geworden! Grote gebieden zijn leuk als je alleen op de piste blijft, en zelfs dan: Beter iedere dag een ander klein gebiedje dan een week lang een betonpaleis in Frankrijk...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • kanski
    Elite
    kanski op 23 november 2012 · 14:47
    Hey gouwe gids 😉 ! @Morris mijn idee! De uitvalsbasis blijft Nendaz in 4 Vallées maar ik ben van plan dit jaar veel meer de kleine stations hier in de omgeving aan te doen. Inderdaad moeten we secret spots meer delen en er voor zorgen dat deze gebieden ook in de toekomst bestaansrecht houden. Het enige is wel dat we daar dan weer een beetje voor moeten rijden, maar wel in een volgepakte auto...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 november 2012 · 15:15
    Goed stuk Martijn!
    Grote Vragen, die vaak makkelijk aan de kant worden geschoven omdat ze te confronterend zijn, en we de oplossingen nog best één dagje uit kunnen stellen. "Als we nou morgen beginnen met de wereld te verbeteren, kunnen we vandaag nog lekker zorgeloos genieten..."

De grootste verandering die gemaakt moet worden zit in ons hoofd; het idee van 'business as usual' moet omgebouwd worden in iets waar we vele jaren mee vooruit kunnen. En volgens mij leert de geschiedenis dat een cultuuromslag in gang gezet moet worden door een kleine maar progressieve minderheid.

Wat mij betreft zijn 'wij' die groep, de 'net-iets-meer-toegewijde-bergsporters' (freeriders, gidsen, klimmers, toerskiers, etc), tegen wie de 'wintersportmassa' (soms) opkijkt.

Laten we daarom doen wat Morris zegt, zet de stoelverwarming in je Doppelmayer uit, steun de kleine gebieden, en zoek uit wat 'de groten' doen aan duurzaamheid. Met massaprodukte komt ook een grotere verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie..

Les Gets claimt geloof ik CO2 en hydrologisch neutraal te draaien; een druppel op de gloeiende plaat maar het feit dat ze ermee pronken is het eerste teken van een cultuuromslag die we moeten omarmen...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 november 2012 · 15:44
    Het is toch donker buiten, dus het is een prima dagbesteding om eens wat verdere info te zoeken:

Overzicht voor de Alpen (Engels):
    http://www.skiclub.co.uk/skiclub/skiresorts/greenresorts/overview.aspx...

Overizcht West-Coast US:
    http://www.skiareacitizens.com/index.php?nav=how_we_grade...

Al deze lijstjes zijn op basis van surveys. Zijn er nog mensen die een afstuderporjectproject zoeken oid? Het zou toch schitterend zijn om eens wat global en local environmental impacts van skiresorts na te meten, op een rijtje te zetten...
  • Juulski2
    Advanced
    Juulski2 op 23 november 2012 · 16:21
    Check ook zeker even de site van Mountain Riders Alliance, ik ontmoette Jamie de CEO afgelopen winter in Alaska. Zijn idee maakte indruk:

"The mission of Mountain Rider’s Alliance is to develop values-based, environmentally-friendly, rider-centric mountain playgrounds that encourage minimal carbon footprint business practices as well as alternative energy creation, while making a positive impact in the local community."

Voorlopig zijn ze nog alleen actief in Noord-Amerika en Argentinie, maar ik vind het een top initiatief!!

Check voor meer info http://www.mountainridersalliance.com/
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 november 2012 · 17:16
    Sterk! Misschien toch maar een forumtopic openen waar we dit soort initiatieven in kaart kunnen brengen, en/of misschien iets bijdragen met de community die we hier zelf hebben...

In frankrijk zit ook een mountain-riders club, die, behalve kinderachtige graphics, een hele uitgebreide classificatie van Alpenresorts geven..http://www.mountain-riders.org/

'duurzaam' is het nieuwe 'all-inclusive' 😃.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 23 november 2012 · 17:37
    Wat voor impact heeft het op onze aarde als door toenemende welvaart men massaal de wintersport op gaat pakken in landen als China en India. Bekijk grafiek rechtsboven op http://en.wikipedia.org/wiki/World_population. dan zie je dat we in 2100 ergens tussen de 6 en 20 miljard gaan uitkomen.

Het inititatief http://www.mountainridersalliance.com/ is inderdaad een goede ontwikkeling. Het heeft el een hele lange weg te gaan. In het filmpje hebben ze het onder andere over geen Real Estate te plaatsen in lokale skigebiedjes. Dat betekent dat ze dus iedere dag met hun grote trucks en SUV het gebied moeten binnerijden? dus iets klopt hier iets niet.

Hier lokaal is al jaren een discussie over bouw nieuw resort. Zie http://jumboglacierresort.com/news/. 30 november aanstaande is er weer een rechtzaak. De tegenstanders van een nieuw resort nemen de Alpen als voorbeeld hoe het niet moet: te volgebouwd, spaar de natuur nu het nog kan.
    And Also The Trees
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 23 november 2012 · 21:17
    Goed stuk!
    Ik ga ook liever voor de kleine gebieden. Minder poederstress schappelijke prijzen en vaak kleine of geen wachtrijen. Mooie voorbeelden zijn San Bernardino en La Grave. Waarbij La Grave een speciale is met maar 2 liften en eigenlijk geen piste maar O wat hebben we daar mooie afdalingen gedaan.
    De gemiddelde wintersporter is gewoon verwend maar dat zie je in de denk ik in de hele maatschappij, het moet allemaal groter, mooier, nieuwer en meer. Ik ben de laatste die zal zeggen dat ik de stoeltjeslift met kapje niet fijn vind maar die stoelverwarming vind ik echt overdreven.

Klein maar fijn!
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 24 november 2012 · 11:13
    Dag Erwin, Bedankt! Dat heb je heel goed uitgerekend en klopt als een bus zo.
    Gebieden opzoeken die een effectief 'groen' liftsysteem hebben waar vanuit je veel keuze in de afdalingen hebt zouden de voorkeur moeten genieten. Eigenlijk zou het zo moeten zijn; Alles boven de 3000 meter nog maar 1 toplift. Je kunt zeggen wat je wilt van het overvolle Chamonix bijvoorbeeld maar met de topgondel naar de Grands Montets hebben ze dat wel begrepen. Of is dat onbedoeld toeval?
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 24 november 2012 · 15:35
    In Zwitserland ontstaan ook leuke intiatiefen die meer te maken hebben met verantwoord berggebruik. Bioskieur is er bijvoorbeeld zo een http://www.bioskieur.com/
    Het is een groep Zwitsers die met de trein gaat skiën en als ze wel een auto nodig hebben rijden ze op gas. Gelijkertijd skieën ze ook nog eens erg leuk!

Vroeger ging ik zelf ook vaak met de trein op wintersport. Wel zo relaxed. Enige nadeel is dat de prijs ondertussen wel echt veel hoger is dan die van een auto. Tevens ben je op locatie wat minder mobiel. Maar wie heeft veel mobiliteit nodig als je met wat vellen mooie plekken kan opzoeken. Ik moet maar weer eens wat vaker met de trein...

Wepowderaars streven vaak naar vers gevallen poeder. Dat is zeker mooi, maar een kleine zoektocht op de berg met juiste oriëntatie levert vaak net zoveel poeder op!

Zoals Martijn al start en enkele anderen opperen, laten we proberen het skiën te verduurzamen, en wat mooie poederkansen te behouden voor de toekomst!
    Vliegen doet geen pijn...
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 25 november 2012 · 21:52
    Road trippen is prachtig. Maar soms vraag ik me idd met het oog op milieu belasting van berggebieden wel af waarom je elke dag weer kilometers naar een ander resort zou rijden om net die paar centimeters meer vers te scoren. Met stijgvellen en de juiste attitude, en niet altijd toegeven aan het rupsjenooitgenoeg dilemma valt er ook super veel lol te beleven ipv weer gestresst die auto in te duiken en er weer een tank benzine doorheen te blazen.
    http://verticaldissidents.net
  • Jurgen
    Advanced
    Jurgen op 26 november 2012 · 13:53
    Ik heb in het verleden het geluk gehad een aantal keer met Ptor Spricenieks te mogen skiën. Los van de waanzinnige lijnen die hij skiet (en waar ik zelfs niet aan denk om hem te volgen) en de onvoorstelbare verhalen van first ascents en descents, is Ptor een bevlogen en geëngageerd man. Ik herinner me pittige discussies (en veel drank) waarin de 'global warming' aan bod kwam.
    Dit is een artikel van zijn hand (voor wie veel leestijd heeft).

http://www.biglines.com/articles/rise-conscious-skier-part-2-global-wa...
  • Jurgen
    Advanced
    Jurgen op 26 november 2012 · 13:54
    Sorry, hier deel één van het verhaal.

http://www.biglines.com/blogs/rise-conscious-skier
  • The_O
    Tourist
    The_O op 27 november 2012 · 19:21
    Jurgen, bedankt voor bovenstaande link. In de 5-6 regel noemt Spricenieks USA een "Nazi controlled state". Zover ik weet hebben ook de Amerikanen ons bevrijd van de nazi's in de 2e wereld oorlog. Over de praktijken van naz'is destijds nog maar te zwijgen. Hoe serieus moet ik iemand nemen die zulke radicale uitspraken doet. Zo zet je een toon die velen afschrikt en maak je toch dezelfde fout als je tegenstanders. Zal een poging rest van betoog + links te lezen.
    And Also The Trees
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 27 november 2012 · 19:28
    Hier een van de filmpjes van Bioskieur, met ook hun awareness offensief. Ze worden wel door Verbier gesponsord zo te zien, maar het kan nooit kwaad dit soort filmpjes.
    Wat minder mooi is de plaat die ze lostrappen rond 3.00 als gevolg van een landing van een ijsklif.
    http://www.kwg.tv/go/?112eb1e
    Vliegen doet geen pijn...
  • Haas
    Expert
    Haas op 28 november 2012 · 09:48
    Prima discussie! Superbe geschreven stuk martijn! Die foto van do ist die schnee. Geniaal!
    Op dit moment gooi ik er ff een link naar een youtube filmpje tegenaan.
    Later een uitgebreide reactie. Dit verhaal krijgt nog een staartje vrees ik.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Haas
    Expert
    Haas op 28 november 2012 · 10:01
    Damn. ik lees net via nu.nl dat de zeespiegel 60% sneller stijgt dan verwacht...
    De VN ging uit van 2 mm per jaar en we zitten nu op 3,2 mm per jaar.

In Doha Qatar begon afgelopen maandag de 18e VN-klimaatconferentie vertegenwoordigers van 193 landen proberen weer afspraken te maken over het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen aldus nu.nl
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Jurgen
    Advanced
    Jurgen op 29 november 2012 · 14:11
    @ The O.
    Ptor heeft een behoorlijk radicale visie en mening over US Government, laat dat vooral duidelijk zijn. Hou dat ook in je achterhoofd wanneer je zijn blog leest. Neemt niet weg dat het boeiende literatuur blijft.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro