Op weg naar 150-200 cm vers?

Op weg naar 150-200 cm vers?
Ruik je de sneeuw al?
Ruik je de sneeuw al?

Storm Gabriele gaan we niet snel vergeten. Via het kanaal gaat ze vandaag op weg richting de Middellandse zee. Het moment dat de straalstroom vanuit het westen langzaam opschuift naar het oosten. Ofwel de warme lucht van de afgelopen dagen gaat verdrongen worden door de koude lucht die ten westen van Gabriele naar het zuiden stroomt. Eenmaal de Rhone-vallei gepasseerd diept ze uit tot een Genua-laag van rond de 990 hPa. Een storm met consequenties.

Storm Gabriele op weg naar 150-200 cm vers?
Storm Gabriele op weg naar 150-200 cm vers?

Gister stond ik tijdens mijn lezing in het kader van de kNOw Boundaries tour nog stil bij fohn en stau. En vandaag zien we een extreem voorbeeld daar van. In de Franse zuidalpen (klik voor een overzicht van deze regio en de belangrijkste gebieden), de Italiaanse Piemonte en Aosta (klik voor een overzicht van deze regio en de belangrijkste gebieden), de noordelijke Piemonte, Tessin, Lomarbdia en Engadin (klik voor een overzicht van deze regio en de belangrijkste gebieden), maar ook het zuiden van Wallis (klik voor een overzicht van deze regio en de belangrijkste gebieden) komt het tot veel neerslag. In en ten zuiden van de alpenhoofdkam verwacht ik alleen tot en met dinsdagavond al tot een meter vers, waarbij de sneeuwgrens tussen de 1200 en 1600 meter schommelt. In de meest neerslagrijke gebieden en smalle dalen duikt deze hier zelfs nog onder.

Van Zuidfohn naar Noordfohn
Van Zuidfohn naar Noordfohn

Na woensdag

Woensdag intensiveert Gabriele nogmaals aan de zuidkant, waarna er ruimte ontstaat voor koude lucht vanuit het noordwesten. Het moment dat het koufront binnentreed en het stevig gaat sneeuwen in de Franse Noordalpen en het noordwesten van Zwisterland. Vanaf woensdag op donderdag zal dit gebeuren. De sneeuw breidt zich dan uit tot en met Voralberg en het westen van Tirol. Wat er na donderdag gebuert is nog niet helemaal zeker.

Wel zijn er wat hoofdlijnen te vinden. Allereerst zal door de naar noord draaiend wind er een noordfohn opsteken in de zuialpen, Het houdt dan op met sneeuwen, terwijl de wind een spelbreker kan worden. De vers gevallen sneeuw zal worden weggeblazen van de toppen en er kan veel triebschnee ontstaan. In de noordalpen valt dan relatief koude sneeuw op een in het algemeen dun of niet existent sneeuwdek. Met name in Steiermark, het Salzburgerland en het oosten van Tirol lig met uitzondering van de gletsjers nog geen sneeuw van betekenis. Deze regio kun je alvast skippen dus.

Eerste advies

Er zijn nog maar heel weinig gebieden open en die gebieden die open zijn liggen hoog en kennen geen bomen. Niet ideaal tijdens de immense dump de komende dagen omdat je nul zicht hebt. Daarnaast is het sneeuwdek met name in de noordalpen, waaronder de Franse Noordalpen nog dun. Het sneeuwdek is daardoor nog steeds te dun en je hebt zo een rots te pakken. Opties vanaf woensdag zijn Sulden am Ortler, hoewel ook daar de liften die toegang bieden tot de bomen nog dicht zijn. Ook Livigno is open met ook daar bomen.

Maar vanaf komend weekend wordt het interessanter. Vooral ook omdat het koud blijft er heel wat gebieden met bomen open gaan. Te denken valt aan Montgenevre, Bosco-Gurin, San Domenico, Monte Rosa en Sestriere. Allemaal gebieden met bomen en een solide basis. Stel dat de zon door komt, dan zijn Zermatt (let op voor de gletsjerspleten!), Andermatt, Verbier, Zinal, Corvatsch en Corviglia en de gletsjers in Tirol ((let op voor de gletsjerspleten!) een goede optie. Weliswaar hebben ook veel laaggelegen gebieden in Oostenrijk hun opening voor komend weekend gepland staan. Maar daar ligt nul basis. Die zou ik skippen.

Aanscherping

Woensdagochtend volgt een aanscherping op mijn advies omdat we dan een beeld hebben van de sterkte van de opstekende noordföhn en de details voor de dagen erna. Bestudeer de komende dagen ook alvast goed de lawineberichten van de verschillende gebieden!! En stem daar je acties op af. Vooral de wind gaat veel triebschnee opbouwen in het hoog- en middelgebergte.

Zowiezo kun je dit alvast meenemen in je plannen voor de komende dagen. In de Queyras, Cerces en de Ecrins zijn afgelopen dagen verschillende lawines losgetrapt zonder ernstige gevolgen. De onderlaag van de aankomende sneeuw is zeer zwak. Laten we hopen dat de eerste neerslag als regen valt . Ook ligt er in noordhellingen vanaf 2000 meter sneeuw zonder enige cohesie. Houd rekening met zeer gevaarlijke condities de komende dagen!

Gaat het weer zo diep worden?
Gaat het weer zo diep worden?
meteomorris

Reacties

Gevorderd
NielsAuteur26 november 2012 · 08:48

Misschien moet je de categorie zwart toevoegen aan de snowmaps ;)?

Gevorderd
coenAuteur26 november 2012 · 10:17

Ahhhh damn wat had ik hier graag bij willen zijn! Iedereen die wel standby is, go get some! And feed back the stoke:)

Earn your turns...
Beginner
CaelinnAuteur26 november 2012 · 10:23

Ziet er lekker uit! Have fun voor wie kan gaan!

Met oud en nieuw naar Gerlos, hopen dat de volgende dump daar een mooie basis gaat leggen.

Elite
kanskiAuteur26 november 2012 · 10:32

And stay safe out there! Ride with Steven…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
Guy.Auteur26 november 2012 · 13:06

@kanski; En dat is precis wat ik ga doen, zaterdag first chair voor Steven…

Beginner
mhilbertsAuteur26 november 2012 · 13:28

Zo, vluchtje geboekt naar Milaan op Donderdag. Maar eens kijken hoe de zaken er woensdag voor staan. Genoeg opties op 2 uur rijden lijkt me.

Beginner
wimdesAuteur26 november 2012 · 13:40

san domenico: “we will comunicate the right opening date next week”

Toerist
JaapvRAuteur26 november 2012 · 13:43

Deze laat ik nog ff schieten, maar vanaf 18dec sta ik paraat, keep it coming en geniet ervan!

Ondertussen beetje aan het bijlezen over die ‘gefahrenmusters’ waar Morris het laatst over had. Typisch gevalletje ‘tweede dump’ dit (ookal is het nr 4, veel sneeuw zonder basislaag, of op een dunne linke laag in het hooggebergte), toch?

Expert
meteomorrisAuteur26 november 2012 · 13:57

@JaapvR… Exact!!

powfinder.com
Expert
ijsbeerAuteur26 november 2012 · 14:59

mmm dat Bosco Gurin ziet er tof uit :):) Nu alleen nog maar ff 4,5 dag werken…

Gevorderd
AryenAuteur26 november 2012 · 15:29

Dan zet ik mijn kaarten op Livigno of Sulden voor donderdag en vrijdag :)

Beginner
PowdermidgetAuteur26 november 2012 · 15:35

@mhilberts. Ik heb stoel 24C. 2100 Schiphol donderdag! Yes. Nog effe huurauto boeken.

Gevorderd
Haas™Auteur26 november 2012 · 16:54

Dit weekend in Davos/Klosters, hopen op veel poeder.

Rex Monte - Amor Nix
Toerist
AnoniemAuteur26 november 2012 · 19:35

Ik heb heel veel oppervlakterijp gezien. Precies wat Morris zegt; laat het eerst maar wat gaan regenen en dan overgaan in sneeuw om niet te veel poppen aan het dansen te hebben straks. Op dit moment motregent het in de Zuidalpen en ligt de nulgraden grens op 2200 meter.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur26 november 2012 · 19:44

oei, scheisse …

sbs roelz
Gevorderd
powderdudeAuteur26 november 2012 · 21:07

Startklaarrrr :-)))

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur27 november 2012 · 08:59

Ik ben al eens in Alpe Devoro geweest. Mooi terrein. Zeker bij een dump. Gebied was vroeger alleen in de weekenden open. Ik weet niet hoe dat nu zit.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur27 november 2012 · 09:02

Doe in ieder geval voorzichtig allemaal, maar heel veel plezier. Ik wou dat ik kon…

Bosco Gurin was zeg maar de huisberg toen ik in Locarno woonde dus dat ken ik wel een beetje. Het is klein, maar ook voordat de liften daar open waren hebben we er veel lol gehad.
Met een vast groepje uit Locarno huurden we dan sneeuwschoenen, vulden de thermos flessen met iets waar je warm en vrolijk van werd, en dan lekker door de sneeuw stappen.

Ik weet niet of er al iets open is zo vroeg in het seizoen, het is al een heel klein dorp dus neem boterhammen mee:)

Het ligt volgens mij niet heel hoog, dus als de sneeuwgrens niet onder de 1500 gaat heeft het weinig zin denk ik.

Het is met de auto heel goed te doen denk ik, ook als er een pak sneeuw valt want het is maar een uurtje van Locarno en je rijdt heel lang door het dal.
En je gaat toch door de Gotthardtunnel dus dan zou ik Airolo ook meteen even checken op de heenweg.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur27 november 2012 · 11:24

Thanks…

powfinder.com
Beginner
wimdesAuteur27 november 2012 · 22:00

alpe devero niet open dit weekend, misschien het volgende
bosco gurin wel, maar volgens webcams lag ter hoogte van dorp nog niks 2 dagen terug - boven was het wel al volledig wit

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!