Lawinegevaar naar GROOT!

Lawinegevaar naar GROOT!
Bereid je goed voor!
Bereid je goed voor!

Met de massieve sneeuwval die nu plaats heeft in de zuidalpen stijgt het lawinegevaar rap. Voor het zuiden van Zwitserland is deze al opgehoogd naar GROOT. In Tessin is al tot 50 cm gevallen en ook vanuit de Franse zuidalpen en de Piemonte komen meldingen door tussen de 50-90 cm. En dan hebben we nog 7 uur te gaan tot het einde van de dag.

Helaas zijn de updates van de lawineberichten per land wisselend en dus niet geheel actueel. Opvallend genoeg kwam de SLF vanmiddag al met een update van hun lawinebericht waarmee ze direct de nieuwe opzet van hun site lanceerden. Dat was weliswaar nog niet zo gepland, maar dit poederalert is zo immens dat ze er alles aan gedaan hebben om live te gaan. Strekking van het verhaal. Lawinegevaar gaat naar GROOT in en ten zuiden van de Alpenhoofdkam.

Het complete bericht vind je hier. Maar ik waarschuw je alvast. Op je smartphone (in mijn geval iPhone 5) is de site er niet beter op geworden. Details van de regio’s zijn klikbaar, maar opent hij niet op mijn iPhone, zodat ik of gedwongen wordt de app te downloaden, danwel naar wePowder te gaan. Want wij zijn nu al het bestuderen hoe we de lokale lawineberichten het beste zo op maat mogelijk bij je kunnen aanbieden.

Technisch allemaal leuk gedaan, maar het is er voor de gebruiker onderweg niet makkelijker op geworden. Althans dat is mijn mening. Wat vind jij? Of werkt dit wel goed op Windows Phone, Android etc…?

Frankrijk en Italië

Ook Frankrijk update inmiddels dagelijks zijn lawineberichten en de volgende update wordt eind deze middag verwacht. Ook voor de Franse Zuidalpen verwacht ik dat het lawinegevaar inmiddels naar GROOT (4) gaat en wie weet zelfs tijdelijk even naar ZEER GROOT (5) met de sneeuw en wind die er nog komen gaat. De Italiaanse Piemonte heeft nog geen lawinebericht en onduidelijk is wanneer zij online komen. Maar ook daar geldt minimaal GROOT (4). Hetzelfde geldt voor Lombardia waar naar verwachting morgenmiddag het lawinebericht een update krijgt.

Flinke noordstorm op donderdag
Flinke noordstorm op donderdag

Triebschnee

De sneeuwval houdt in het zuiden in ieder geval tot en met donderdagochtend aan. Hierna volgt de koude sector, draait de wind naar noord en gaat het sneeuwen in de noordalpen. Houdt er rekening mee dat vanaf donderdag een stevige noordföhn ontstaat die veel triebschnee zal doen ontstaan in de zuidalpen.

Tegen die tijd houdt het op met sneeuwen en zal het lawinegevaar in het zuiden terugzakken naar 3 omdat het sneeuwdek niet verder groeit en langzaam kan gaan zetten. Denk dan niet dat het gevaar voor jou minder is! Juist omdat het 3 is heb je gevoelsmatig het idee dat er meer kan, zijn er daarnaast meer liften open, klaart het op waardoor je boven de boomgrens zicht hebt en juist daar zullen de grootste verzamelingen triebschnee liggen. Zeker op grote hoogte is het koud gebleven en kan de gevaarlijke laag rijp die is waargenomen nog steeds de zwakke laag vormen. Deze laag is met het blote oog niet te zien! Pas je routes hier op aan en blijf aan de veilige kant! Geen kennis van lawines en off-piste? Huur dan een berg-, ski- of snowboardgids!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur27 november 2012 · 16:11

Heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Grote dumps zijn op zich gunstig, door het grote gewicht verloopt het zettingsprocess sneller. Maar die rijp lagen zijn zorgwekkend, want erg resistent, vooral als het koud blijft. En met een noordfohn en al die verse pof ga je inderdaad heel veel triebschnee krijgen.

Ik blijf het allemaal met veel belangstelling volgen en bedankt nog eens voor alle berichten Morris.

Expert
meteomorrisAuteur27 november 2012 · 17:34

Uit lawinebericht Hautes Alpes:

ESTIMATION DES CHUTES DE NEIGE RECENTES :
Les chutes de neige sont toujours en cours au-dessus de 1300/1500 m environ. Depuis lundi, elles ont déjà déposé au-dessus de 2200/2400 m : 70/100 cm sur le Dévoluy et le Champsaur, 40/60 cm sur le Pelvoux et le Thabor, 20/30 cm sur le Queyras et l’Embrunais/Parpaillon.

Le ciel reste bouché en montagne et les précipitations vont persister jusqu’à mercredi soir sur les massifs frontaliers tandis qu’elles vont devenir intermittentes plus à l’ouest dans la journée de mercredi. La limite pluie/neige se situe vers 1300/1600 m et les quantités de fraîche encore attendues sont de l’ordre de 40/60 cm au-dessus de 2000 m.

powfinder.com
Expert
RogieradminAuteur27 november 2012 · 18:17

Het is te merken dat ze bij Meteo France nog geen informatie hebben uit de skigebieden. Op veel plekken is meer gevallen dan de aangegeven hoeveelheden. Rondom Pelvoux (vallei Vallouise) reken op 80-100 rond de 2300. En het zou me niets verbazen als er bijna hetzelfde bijvalt. Het gaat nog steeds behoorlijk tekeer hier.

Foto van vandaag (stok stond op 130 cm)

http://cdn.wintersporters.nl/weblog/1/9662.jpg?width=640

Expert
ijsbeerAuteur27 november 2012 · 18:55

de SLF site opent op mijn Iphone5 wel maar je moet niet op de popup klikken maar weer op de regio waar je de details van wilt zien. niet erg intuitief zou ik zo zeggen.

gelukkig werkt de app wel goed.

Expert
ThijsKennisAuteur27 november 2012 · 19:24

@rogier Dat soort foto’s moeten ze gewoon verbieden Roger!!! Mijn God wat een sneeuw! Oppassen geblazen!

Pow!
Expert
BSSKI.chAuteur27 november 2012 · 19:38

Ik zie deze dump als absolute NO-GO ! Mensen wacht de boel gewoon nog even af… give nature some time to prepare for us. En stuur eens zo’n Dik Fett Pak Sneeuw naar mij ! :)

Expert
BSSKI.chAuteur27 november 2012 · 19:39

Gewoon gemeen Rogier…

Expert
meteomorrisAuteur27 november 2012 · 19:53

@Berber… Klopt… bij jullie in Kaprun is het een absolute NO GO. Ideaal weer om je haar te fohnen ;) Zelfs in Snowworld ligt meer sneeuw.

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur27 november 2012 · 21:50

Grrrrrrrrr… jajaja wacht maar :P

Beginner
PKAuteur27 november 2012 · 22:56

Reionaal bericht slf is aanzienlijk beknopter geworden. ‘Details’ geeft aanzienlijk minder info dan de oude regionale berichten. Maar dat is misschien tijdelijk?
Detail als pop-up krijgen maar dan vervolgens weer op het gebied moeten klikken is niet heel logisch.
In de app werkt dat logischer.
(Hier op een 4S)
Eerste indruk; het is er niet duidelijker op geworden.

Mooie dump, tricky situatie.
@ All: Stay save.

Let it snow, let it snow, let it snow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!