San Bernardino blijft deze winter gesloten

San Bernardino blijft deze winter gesloten
De gesloten liften van San Bernardino
De gesloten liften van San Bernardino

De liften in San Bernardino in het Zwitserse kanton Graubünden gaan dit winterseizoen niet open. En dat is behoorlijk zonde. Want het is het zoveelste kleine skigebied dat het helaas niet heeft gered. De reden? ‘Because of the financial situation and the lifts need a new operation licence.’. Mmm, waar hebben we dat eerder gehoord? Oh ja, bij Super St. Bernard ging het om precies dezelfde reden…

Schitterende treeruns

San Bernardino ligt aan de voet van de San Bernardinopas en de gelijknamige tunnel is de voertaal Italiaans, het eten Italiaans en het dagritme Italiaans. Het is er nooit druk. En blijkbaar was het er té rustig. We hebben mooie dagen beleefd in het sprookjesbos van San Bernardino. Prachtige treeruns die uitkomen op een cat-track die je weer terug naar de lift brengt.

Het sprookjesbos van San Bernardino
Het sprookjesbos van San Bernardino

Save the secrets

Na Super St. Bernard, Oberwald en een seizoen Airolo, is San Bernardino het volgende gebied dat helaas niet meer open gaat. En dat sterkt ons alleen maar in onze gedachte om meer in kleine gebieden te rijden. Soms horen we wel eens: ‘Geven jullie al die geheimtips weg? Dan wordt het daar alleen maar drukker!’. Nou, laten we hopen dat het ook daadwerkelijk drukker wordt. En dan nog. San Bernardino had nooit een Verbier geworden. Maar het is wel juist in die kleine dorpen waar de kern van het freeriden ligt. Waar het gewoon nog om het skiën en snowboarden zelf gaat, zonder al te veel commerciële opsmuk. En waar je absolute topdagen kunt beleven zonder al te veel poederstress. Voor San Bernardino komt het te laat, maar ‘Save the Secrets’! Doe jij met ons mee?

Morris zet 'm even tegen het wandje...in San Bernardino
Morris zet 'm even tegen het wandje…in San Bernardino
Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur28 november 2012 · 21:56

:( gatver, net als super st. bernard. Ik haat dit! Ook hier om een operation licence, rare ontwikkeling daar in Zwitserland. Daarmee spelen ze de grote kanonnen alleen maar in de kaart en wordt het aanbod langzaamaan minder en minder waardoor je nog eerder naar de grote gebieden moet. Daar baal ik van!

Dit jaar maar zo veel mogelijk kleine gebieden aan doen! (Als die tenminste open zijn)

Inderdaad: Save the secrets!

Gevorderd
Sjoerd_Auteur28 november 2012 · 22:07

Jammer, jammer, jammer… en die staatsloterij laat mij ook steeds in de steek…

Gevorderd
vlokfeestAuteur28 november 2012 · 22:30

Maar hoe weet je van het bestaan van de one lift wonders? Mijn geografische kennis beperkt zich tot de gebieden vanaf 100 km. Heb de WePowder bijbel, zie er hier wel eens wat voorbij komen. Maar helaas soms ook op het moment dat ze gesloten worden. Kan je bij de “bestemmingen” op WePowder niet zorgen dat juiste deze gebieden beter vindbaar zijn?

Expert
meteomorrisAuteur28 november 2012 · 22:33

@josvanboxtel… Klik bij bestemmingen links in de zoekbalk op secrets en je krijgt een overzicht van al die gebieden die het bezoeken meer dan waard zijn. In de alpen zijn dat in ieder geval deze dus: http://wepowder.nl/playgrounds#filter:eyJtYWluUmVnaW9uIjpbIjEiXSwiYXJlYVR5cGUiOlsic2VjcmV0Il19

En we gaan nog eens goed kijken of er niet meer gebieden dit predikaat verdienen. Go for the secrets!!

powfinder.com
Gevorderd
vlokfeestAuteur28 november 2012 · 22:34

Aha “secrets” aanvinken bij de playgrounds doet al een hoop!

Gevorderd
ArjenproadminAuteur28 november 2012 · 22:34

@JosvBoxtel Zet maar eens een vinkje bij ‘secrets’ in het kopje ‘type gebied’ en the magic will happen :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
vlokfeestAuteur28 november 2012 · 22:41

Snelle reactie! Ooit gedacht aan een carrière bij een klantenservice? ;-) Je doet een rondje forum en het antwoord staat er al!

Gevorderd
joepchineesAuteur28 november 2012 · 23:03

kak, stond nog op de lijst

Toerist
TezeAuteur28 november 2012 · 23:15

Zonde!

Heb hier heel goede herinneringen aan toen ik door Morris een paar jaar geleden van Krippenstein naar San Bernardino geloodst werd. ( alternatief was Limone en dat vond ik nu net iets te ver vanuit Krippenstein). Herinner mij nog goed de smile op ons gezicht bij het uitkomen van de tunnel ( groen bij de ingang en volle bak poeier bij het buitenkomen)

2 goeie dagen gehad. Goeikope skipas, ni veel volk, behulpzame pistiers en liftmannekes, leuk terrein voor 1 A 2 dagen

Gevorderd
alexsvwAuteur29 november 2012 · 08:21

Nee wat zonde! Wat waren er hier leuke afdalingen te vinden. Dit seizoen maar meer secrets rijden.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
Willem2kAuteur29 november 2012 · 08:51

Zullen we dan maar beginnen door voor het kick-off weekend voor een secret spot te kiezen? Al moet er dan natuurlijk wel voldoende accommodatie beschikbaar zijn, da’s misschien lastig.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
JaapvRAuteur29 november 2012 · 10:43

Shit… In Scandinavie zou een gebied als dit tot de mega-gebieden behoren, en 2000km verderop verzuipen ze… Eeuwig zonde, een van mijn beste dagen ooit was in het sprookjesbos alhier…

Beginner
wimdesAuteur29 november 2012 · 11:36

toch verwonderlijk, in de weekends heb ik de parking altijd mooi vol weten staan, met autocars en al. Als de 3 keer dat ik er was representatief waren tenminste.

Niet zoals Oberwald waar op n bluebird sunday meer auto’s van liftpersoneel op de parking stonden dan andere. Daar wordt de lift nu afgebroken, maar als ik t goed begrepen heb onderhouden ze in de winter een wandelpad naar restaurant op de Hungerberg.
SuperMario bos dus zonder veel moeite te stappen?! dringend uitchecken! (na een paar m sneeuw)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!