Live uit Val Tho

Live uit Val Tho

De winter is los! Momenteel zit ik in Val Thorens voor het geven van wat skilessen. Aanvankelijk leek het er vorige week op dat het ook in Val Thorens vol zou gaan dumpen maar helaas heeft de megadump van vorige week dit gebied een beetje gemist en ligt er slecht een magere basis van ongeveer 50 cm. Dat mocht de pret afgelopen vrijdag echter niet drukken. Door een pak vers, bluebird en overkokende stoke wilde ik het ondanks de slechte basis er toch op wagen.

Omdat ik eerst de hele dag les moest geven had ik rustig de tijd om wat mogelijkheden te verkennen. Er reden opvallend veel freeriders met abs’jes en dikke planken rond. Dat moest toch betekenen dat er wat goeds te vinden zou zijn. Na lang tubben had ik een lijntje onder een lift gevonden die goed uit de wind had gelegen. Er stonden nog geen sporen in en dat zou mijn lijn worden.

Het was een beetje onhandig dat ik pas na de dump echt aangekomen was. Ik had daardoor geen idee waar wel al een redelijke basis lag en waar niet. Na mijn lessen had ik een uur de tijd om de lijn nog eens goed te bekijken. De basis leek solide en ik zag geen grote stenen uitsteken. Op de weg naar boven in de gondel zat er een locale leraar tegenover me. Nieuwsgierig naar mijn materiaal raakte we aan de praat. Nadat ik hem mijn lijn had aangewezen waarschuwde hij me voor de slechte basis. Ik kon beter naar de andere kant van het gebied gaan omdat daar de basis veel beter was. “Shit… verkeerd gegokt” dacht ik, maar het was ondertussen al te laat om nog naar de andere kant van het gebied te strepen.

Bovenaan aangekomen was het dus twijfelen… De poeder was super licht en ik zag nog steeds weinig uitsteken. Maar juist omdat de sneeuw zo licht was was de kans op het raken van een steen nog groter. Tja… Wat nu?.. Na een minuut of 5 twijfelen besloot ik toch te gaan. De lijn die ik zelf had uitgekozen lag sowiso vol met sneeuw maar alleen de weg er naartoe was waar ik me zorgen over maakte. Na de eerste 5 bochten had ik al gelijk 2 stenen tepakken. Nou moet ik zeggen dat ik er al gelijk vol voor was gegaan dus ik ging verder op lichte voetjes. Het tempo laag en de uitstekende stenen ontwijkend kwam ik na een steen of 4 geraakt te hebben aan bij mijn lijn.

Nu kon het gas erop. Stoked als een (zelf invullen) begon ik aan mijn lijn. Diepe hele lichte poeder lachte me tegemoet. Steeds harder ging het, tot op het punt dat ik het in mijn gezicht kreeg. Precies na de eerste faceshot raakte ik VOL een steen. Nog net kon ik hem houden, waarna ik even stopte om bij te komen van de schrik. Vanaf toen was het gedaan met het zelfvertrouwen. Zo voorzichtig mogelijk probeerde ik de piste te bereiken zonder verder nog wat te raken. Bij de piste aangekomen kon ik weer rustig aandoen en de schade opnemen. 10 stenen en een flinke haal in mijn ski. Gelukkig zijn al mijn kanten nog wel heel. Toch mocht al dit geklooi de pret niet drukken, de eerste poeder is geskied en ik kan niet wachter tot er meer komt!

De afgelopen 2 dagen heb ik dus niet meer off-piste geskied. Sinds 9 uur vanochtend sneeuwt het echter al af en aan. Soms hard, soms wat minder, maar het blijft maar gaan. Ondertussen ligt er ongeveer 20cm vers, en het is nog altijd niet gestopt met sneeuwen. Morgen ben ik de hele dag vrij dus ik heb het gat in mijn ski (provisorisch met lucifers en p-tex bij gebrek aan een aansteker) gerepareerd en mijn ABS, pieper en GoPro liggen klaar. Hopelijk trekt het zicht wat bij, maar ik heb er een hard hoofd in.

In ieder geval verwacht ik morgen de eerste echter poederdag! Ik kan niet wachten en jullie kunnen dinsdag een update verwachten. Stay stoked!!!

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2012 · 08:22

Heb je die lijn op je eentje gereden, of trek ik nou verkeerde conclusies?

Toerist
AnoniemAuteur3 december 2012 · 08:45

Foto’s van je skies ? :)

Expert
BSSKI.chAuteur3 december 2012 · 13:14

Sorry maar hier kan ik persoonlijk niet zo Stoked van worden… Ik zit me al sinds weken te ergeren aan alleen rijdende mensen die de Triebschnee opzoeken terwijl er nog NIX ligt ! Het lijkt allemaal zo mooi maar naast het Destroyen van je skies, worden anderen verleid om ook de domheid aan te gaan zich evt. zwaar te blesseren…
‘‘Er reden opvallend veel freeriders met abs’jes en dikke planken rond. Dat moest toch betekenen dat er wat goeds te vinden zou zijn.’’ Eenvoudig een domme conclusie…
Ik hoop dat je er zelf nog een keer over nadenkt. (De beslissing niet offpiste te gaan de dagen na deze line is het verstandigste wat ik uit je verhaal lees)
Nogmaals sorry maar dit is precies hoe het niet moet en waar ik me rot aan erger als ik op de berg om me heen kijk!

Gevorderd
ReneAuteur3 december 2012 · 13:14

Had graag deze ervaring juist op beeld willen zien, maar kijk uit naar de volgende in ieder geval.

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Gevorderd
outdoorjoyAuteur3 december 2012 · 14:23

Houd je ons op de hoogte over de evolutie in Val Tho? Wij komen er heel binnenkort ook aan…

Expert
HaasAuteur3 december 2012 · 16:08

Tja ik ben geneigd het met berber eens te zijn…
Aan de andere kant begrijp ik de stoke ook wel.
Niet zo handig lijkt het me om een collega ski leraar om advies te vragen om het vervolgens in de wind te slaan. Mocht er iets gebeuren zal i.i.g. hij denken / zeggen: ’ wat een pannekoek, ik zei ‘m het nog’.
Daarnaast kun je je ook afvragen waarom al die jongens met abs-jes en brede poederbakken dat lijntje nog niet hebben geskied, zeker als ie vanuit de lift te zien is.

Er is echter niets ernstigs gebeurd dus je kunt weer verder maar Liever niet alleen.
Keep on riding but ride with brains!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
ThijsKennisAuteur4 december 2012 · 06:42

Ik kan me eerlijk gezegd ook alleen maar bij je aansluiten Berber, hoewel je het wel groter maakt dan het is. Een verkeerde inschatting is niet handig maar zolang je er erna naar handelt is er weer wat bij geleerd:)

Pow!
Expert
ThijsKennisAuteur4 december 2012 · 07:36

@mediahaas

Ik heb het nog even terug gelezen en in mn artikel lijkt het nu inderdaad net alsof die leraar mij afrade om de afdaling te nemen. Hij zei echter dat er betere afdalingen te vinden waren aan de andere kant van het gebied, niet dat de afdaling die ik in mijn gedachte had niet verstandig was. Hij wensde me juist veel plezier.

Als een local zegt dat je iets beter niet kunt doen ga ik het niet toch wel doen. Dat zou inderdaad een waardige actie voor het grote pannekoeken forum zijn.

Pow!
Expert
BSSKI.chAuteur4 december 2012 · 10:33

Ik ben blij dat je wat hebt bijgeleerd, ik heb ook moeten leren. Waar ik over struikel is dat deze verkeerde inschatting gewoon van ‘vorne hinein’ niet nodig was, omdat het overduidelijk is dat er nog vele vele sharks en andere gevaren lauweren. Onnodig gevaar is teveel gevaar. Ik vind je motivatie natuurlijk super en hoop dat je ook vele Fette afdalingen gaat krijgen in de a.s. maanden. Rock & Roll with brains :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!