Freeriden in Ischgl?

Freeriden in Ischgl?

Ischgl staat vooral bekend als partybestemming. Het Ibiza van de Alpen wordt het ook wel genoemd. En daar is geen woord van overdreven, want vrijwel nergens is de après-ski zo groots en meeslepend als in dit dorp in het Oostenrijkse Paznauntal. Nou denk je misschien ‘boeiuh, want dat heeft toch niets met freeriden te maken?’ Klopt helemaal, maar Ischgl is voor freeriders heel interessant!

Projectlift

De filmpjes van Thijs hebben ons al laten zien wat het potentieel van Ischgl is. Mooie lijnen, treeruns en heel weinig poederstress. En Ischgl wordt met ingang van het seizoen 2013-2014 nog interessanter voor freeriders. Op de rechterkant van de pistekaart van Ischgl staat al jarenlang een projectlift. Afgelopen weekend was ik in Ischgl voor de seizoensopening en daar had ik een gesprek met Hannes Parth, de directeur van de Silvrettaseilbahn AG, de liftmaatschappij van Ischgl.

De nieuwe lift in Ischgl
De nieuwe lift in Ischgl

Gigantisch terrein

Hij vertelde dat na 21 jaar eindelijk toestemming is gegeven voor de bouw van de ‘Vesilbahn’ die naar de Piz Val Gronda gaat (niet te verwarren met het bekende Val Gronda in Disentis). Die Piz Val Gronda is 2811 meter hoog. Het wordt een cabinelift voor 150 personen, met een hoogteverschil van zo’n 500 meter. Het interessante is dat dit een lift wordt die Ischgl specifiek bouwt voor freeriders. Er komt straks waarschijnlijk maar één piste naar beneden. Maar de lift ontsluit een terrein dat even groot is als 1/3 van het totale huidige skigebied van Ischgl. Zoals je in het filmpje kunt zien is de wand onder de lift al zeer interessant, maar ook de achterkant ligt zeer mooi, meer mellow terrein. Je komt dan weer uit bij de Gampen-lift. Het terrein wordt verder ook gecontroleerd door op afstand bedienbare masten met explosieven, maar je blijft dus zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid.

Economie vs milieu

Er moet nog wel een horde genomen worden, namelijk de economische tak van het hele verhaal, maar de toestemming vanuit de milieuhoek is er. En daar hebben ze dus zo’n 21 jaar op gewacht. De verwachting is dat de economische horde geen problemen zal opleveren. Een nadeel heeft het ook, want het lijkt erop dat met de bouw van de lift het tourgebied van de Heidelbergerhütte wordt verkleind.

Freeridebestemming

Anyway, de lift wordt gebouwd en het ziet er veelbelovend uit. Het zou zomaar kunnen dat Ischgl ineens een hele serieuze freeridebestemming kan worden. Wel voor freeriders met een wat dikkere portemonnee, maar heb je die niet, dan kan je ook in buurdorpen Kappl en See terecht.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
HaagjeAuteur6 december 2012 · 12:18

Vet! Kan niks anders zeggen

Expert
HaasAuteur6 december 2012 · 13:27

Ik ben dus nog never nooit niet in Ischl geweest.
Wel heb ik, van een niet nader te noemen persoon, ‘jägerbombers’ leren drinken dus ik denk dat ik klaar ben voor Ischl. Vooral ook als er volgend seizoen mooi freeride terrein wordt ontsloten!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
snelle_henkieAuteur6 december 2012 · 13:52

Klinkt goed! Ischgl is prima aan te rijden. En er geen reden tot poederstress als er weinig vers is, want als je geen poeder kan scoren, ga je gewoon wat anders scoren, een biertje, of een Schneehase ;-)

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur6 december 2012 · 17:06

@Haas Jägerbombers, champagne en bier zijn in Ischgl zo ongeveer de heilige drie-eenheid ná het rijden. En aangezien we allebei nogal van de veiligheid zijn ;)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
AllartAuteur6 december 2012 · 17:15

En ik dat stuk afgelopen seizoen omhoog sjouwen!
Hij stond volgens mij al in het kaartje als “gepland”…
Maar dat zal dan al 21 jaar zo zijn ;)
Vraag me alleen af hoe snel het dan verspoord is…
Dat was nu in ieder geval niet aan de orde :D

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Beginner
HermenAuteur6 december 2012 · 17:29

een lift bijna alleen voor freeriders , waarom dan in vredesnaam een cabinelift en dan ook nog voor 150 man , zoeen vetrekt uit samnaun bij een hele grote parkeerplaats vanuit het dal omhoog om wachtrijen beneden te voorkomen en mensen snel en massaal boven op de berg te krijgen , heeft Hannes daar een goede reden voor gegeven ?

Gevorderd
ArjenproadminAuteur6 december 2012 · 18:26

Nope. Waarschijnlijk omdat het kan. En omdat je de vraag ook andersom kan stellen. Ik vind het niet erg, want betekent in ieder geval geen wachttijden. Er is in ieder geval bepaald dat dit het enige type lift is dat gebouwd mag worden (vanuit milieu overwegingen).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
coenAuteur6 december 2012 · 18:29

Op het eerste gezicht leuk, het is echter weer de zoveelste lift erbij…

Het gebied waar je beloont wordt voor een (korte)hike wordt zo weer kleiner.

Earn your turns...
Gevorderd
emistosAuteur6 december 2012 · 18:34

Dit plan was er al een tijdje, ze hadden geloof ik oorspronkelijk ook nog het idee het helemaal door te trekken richting het jamtal. Alleen wilde ze dat in Galtür liever niet hebben, op zich wel logisch als je ziet hoe rustig en mooi het jamtal is om te touren.

Elite
kanskiAuteur6 december 2012 · 18:54

Kan kan ook niks anders zeggen VET!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur6 december 2012 · 19:32

Hmm, da’s nou jammer. Einde van de Heidelberger huette. Mooie herinneringen daar. Kunnen ze nu ombouwen tot vreet en zuip schuur.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur6 december 2012 · 19:33

Plan lag er al tientallen jaren. En Coen, dit is niet een klein stukje hiken.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!