Der Wildschutzführer

Door MartijnSchell op 7 december 2012 · 17

Davos, maart 2012. Wie is de poederkoning van de dag als het al lang niet gesneeuwd heeft? Welke gids vindt samen met zijn instructeur nog een onbekende, interessante helling en het liefst met hele stukken zonder sporen. Heerst er binnen het SnowSafety team soms rivaliteit? Nou ja, misschien een heel klein beetje dan!

Selfranga

Vanuit het idyllische Selfranga zijn we traditiegetrouw neergestreken voor de lawinekunde cursussen. Samen met mijn collega Haas begeleiden we een groep 'groene' freeriders en brengen ze met veel passie wegwijs op het hellend vlak! Voor mij en Haas is het een extra leuke uitdaging om deze dag weer eens een nieuw hoekje van het immense gebied van Davos te leren kennen. Zodoende gaan we 's middags naar de Jacobshorn. Haas zijn oog was die ochtend op een buitengewoon interessante helling gevallen, de Noordoostwand van de Bränabüel.

Lawine II

Het zicht is die middag niet top en ik ga daarom even vooruit om te checken hoe deze 'nieuwe' helling aanvoelt. De wind blaast op dat moment een gat in de lucht en ik kijk 900 meter lager neer op de kleine huisjes van In den Büelen. Ik beaam dat dit een interessante helling voor onze groep lawine II moet zijn, dat heeft Haas goed gezien. De groep staat geduldig aan de rand van de piste te wachten waar ik hen niet kan niet zien. Ik steek daarom mijn ski's in de sneeuw en klim 30 meter terug maar dat valt alles behalve mee. Tot over mijn knieën zag ik weg. Even terugklimmen door deze diepe poeder kost meteen enorm veel energie….

Safety spot

Als de hele groep even later op een mooie safetyspot, bovenaan de helling staat, moeten ze voor zichzelf analyseren of het gaat. Hoe steil is de helling en past het met het lawinebulletin? De groep is wat onzeker en er ontstaat onmiddellijk de gebruikelijke dynamica. Snel en vloeiend wordt de beslissing in goede banen geleid.

- Spreken we over correcte sneeuwomstandigheden voor deze afdaling? Check!

- Zijn er voldoende overzichtspunten en uitwijkmogelijkheden voor de steilste stukken? Check!

- Zit elk individu binnen de mental comfort zone? check!

- Zien we nog iets over het hoofd? Nee, mooi dan gaan we maar.

Intacte wand

De complete wand is na dagen van zonnig weer nog volledig intact gebleven, deze sneeuw is bijna goddelijk. Toch voelt

deze helling niet als de jackpot. Wat zien we hier over het hoofd want hoe bestaat het in vredesnaam dat deze mooie helling niet verspoord is in een druk gebied als Davos? Plotseling roept iemand uit de groep, 'Kijk daar beneden, allemaal gemzen in het bos'. We blijven op afstand wachten en kiezen ervoor om met een ruime bocht een andere geul te nemen om de dieren niet te storen. Eenmaal in het bos stikt het van de dierensporen, het klamme zweet ontstaat spontaan op mijn rug. Het zou toch niet dat we hier in een Wildruhezone geskied zijn? Ik vraag Haas naar zijn topografische kaart want die van mij, uitgegeven in 2001, had ik al gecheckt. Daar staat geen Wildruhezone voor deze helling ingetekend. Ook de recenter uitgegeven Swisstopo van Haas wijst dat uit maar toch…we vertrouwen het voor geen cent. De Zwitsers zien we ervoor aan dat ze hier nu net een prachtig nieuw biotoop voor de hoefdieren gecreëerd hebben. Vlak voor het bereiken van de dalbodem horen we een politiesirene. Zijn we nu zelf het bokje?

Een gems schiet niet op de vlucht als hij niet opgeschrikt wordt.
Een gems schiet niet op de vlucht als hij niet opgeschrikt wordt.

Zie de winter maar eens te overleven

Hoe zit dat nu eigenlijk met de zogenaamde zones, bestemd voor de rust van het wild? Vrijetijdsactiviteiten worden op steeds meer afgelegen plekken in de Alpen uitgeoefend. Dat heeft consequenties voor de dieren in het wild en met name in de winter. Voor de dieren die zich niet in de warmere regio's terugtrekken of een winterslaap houden, is de winter de zwaarste periode om te overleven. Eten is slechts sporadisch voorhanden en meestal niet bijzonder energierijk. De korte dagen bieden bovendien maar weinig gelegenheid om te grazen. De energie reserves voor het dier zijn dus snel uitgeput. Bovendien kost bij het voortbewegen door de diepe sneeuw veel kracht. Bij extreme koude (gemiddelde nacht temperatuur van -10 C. op 2000 meter hoogte) moeten de alpendieren de donkere wintermaanden zien te overbruggen. Spaarzaam omgaan met hun energie is dus van levensbelang. Worden deze dieren door ons opgeschrikt, dan heb je kans dat ze vluchten. Je kunt je voorstellen dat een verhoogd energieverlies en stress tot hun dood kan leiden. Een steenbok verliest al meer dan 30% van zijn lichaamsgewicht gedurende de lange winter. Bij het vluchten van een dier in de diepe sneeuw, verbruikt hij tot wel 60 maal meer energie dan dat hij op een sneeuwvrije alm loopt. Jaag je voor je plezier het dier ook nog eens op, dan betekend dat vrijwel zeker zijn dood!

Wildruhe

De dieren die uit de zogenaamde Wildruhe zone verstoord raken, moeten meer eten om hun energie weer op peil te krijgen. Daardoor vreten ze snel en gemakkelijk aan jonge bomen. Vooral jonge aanplant boven dorpen, die beschutting moet bieden tegen lawines, zijn voor de toekomstige veiligheid van belang dat ze tot stevige bomen kunnen groeien. Als de dieren hun rust behouden in de speciaal gewezen zones dan zullen ze ook niet snel naar de berghellingen met veel jonge aanplant trekken. Ook al is het kunstmatig bedacht, we moeten eerlijk zijn, er zit wel wat in!

Welke dieren leven in een Wildruhe zone?

- Koorhoen

- Berkhoen

- Ree

- Hert

- Steenbok

- Gems

en in mindere mate de sneeuwhaas en het sneeuwhoen want deze dieren kunnen zich toch wat gemakkelijker aanpassen aan de strenge winter.

Waar liggen de Wildruhezones?

Een structureel probleem is dat niet iedereen op de hoogte is van de bestaande Wildruhe zones. Soms kom je een afrastering naast een skiroute of piste tegen of zie je een bord aan de rand van een skigebied of bij de gondel staan. Maar pas op! Waar je niet mee bezig bent valt je ook niet op. Als je een bordje mist, een oude topografische kaart hebt of een zone recentelijk is aangepast dan heb je kans tegen de lamp te lopen. In Zwitserland of Oostenrijk is het niet ongebruikelijk dat de oplettende dorpsbewoner de politie belt en dan is het maar net de vraag hoe de pet van deze veldwachter staat. Met het excuus dat je niet op de hoogte bent van de Wildschutz wordt mogelijk niet geaccepteerd? Op de Swisstopo 1:50.000 schaal skikaarten staan de permanente zones ingetekend. Dit terrein is verboden om te betreden voor: sneeuwschoenwandelaars, langlaufers, freeriders, toerskiërs en mensen die sleeën in de periode van 01 december tot 30 april. Je mag overigens wel op officieel opengestelde skiroutes komen die door zo'n zone gaan maar ze beslist niet verlaten. We kunnen er dus rekening mee houden maar het wordt ons freeriders en toerskiërs ook niet heel gemakkelijk gemaakt. De Wildruhe zones worden namelijk zo af toe aangepast, verschoven of zones worden toegevoegd. Voor Zwitserland kun je dit probleem voor zijn om van te voren goed te kijken naar de zeer adequate website www.respektiere-deine-grenzen.ch Hier vind je een interactieve kaart waar je zeer nauwkeurig kunt zien waar de Wildschutz-zones liggen. Een andere informatieve website is www.wildruhezonen.ch

Berisping

Maar hoe goed moet onze portemonnee gevuld zijn als we op heterdaad betrapt worden? Voor het betreden van een Wildruhe zone loopt de boete in de deelstaat Voralberg op tot € 730,-. Ski je dan ook nog eens door een stuk met jonge aanplant (bomen tot drie meter hoogte) dan mag je nog eens € 150,- aftikken. In Zwitserland is de hoogte van de boete heel onduidelijk. Van een waarschuwing tot CHF 50,- in het heuvelachtige kanton St. Gallen tot mogelijk ? CHF 20.000,- in andere delen van Zwitserland. In Frankrijk zijn er zover ik weet wel beschermde zones maar of dat daar boetes worden uitgeschreven is mij niet bekend.

Maar laat het zover niet komen. Ook hier geldt, bereid je goed voor en wees op je hoede voor de rust van de dieren. Ongeacht of je nu een dier in- of buiten een Wildschutz zone ziet. Houd een ruime afstand en respecteer de grens.

Reacties

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 7 december 2012 · 07:04
    En de clou van het verhaal? Hadden ze je nu te stekken?
  • Japser
    Beginner
    Japser op 7 december 2012 · 08:44
    De clou? Respect the mountains natuurlijk en van een beetje cliffhanger zijn wij vrijskiërs toch niet bang 😉
  • stef
    Advanced
    stef op 7 december 2012 · 12:46
    Volgens wildruhezonen is de Steinberg variant in Engelberg alleen nog voor gemzen. Dat zou jammer zijn!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 7 december 2012 · 13:33
    Ik kreeg bij het lezen van het verhaal een beetje het gevoel als of Martijn Schell dit verhaal schreef als onderdeel van zijn straf van bureauhalt 😉 Maar ik begrijp wel dat hij dit schrijft ter informeren van de community!

Opa vertelde al een verhaal dat tijdens de lawine praktijk een van de groepen deze stunt had uitgehaald en je dus echt lokaal moet checken waar de Wildschutz zones in het huidige seizoen liggen. Maar nu weten we tenminste wie de verantwoordelijke van die groep was 😋
  • MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 7 december 2012 · 14:27
    @ffKnallen, Als je het kaartje goed bestudeerd en dat koppelt aan de afdaling richting In den Büelen dan weet je wie Opa in ieder geval niet bedoelde! J😃
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 7 december 2012 · 16:42
    goed stuk!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 7 december 2012 · 17:31
    Oj martijn... wat doe je nu...
    Ben zelf ook debet aan het verhaal...
    Was wel heel erg mooie sneeuw!
    Vliegen doet geen pijn...
  • Haas
    Expert
    Haas op 7 december 2012 · 17:36
    Jammer, jammer, jammer dat ik die foto's van die Polizisten van ze moest wissen. Die hadden goed gepast bij dit fantastische verhaal.
    Ik voel het zo; ik ben een bezoeker een passant een vriend van de berg waarop ik rij en klim. Daarom heb ik respect voor dieren, boompjes, (bomen groeien op hoogte soms tot factor 4 / 5 keer langzamer dan op zeeniveau) andere bergliefhebbers en pakken sneeuw die mogelijk de berg af komen donderen. Grappig is wel dat toen ik op de Rogerspass in BC (canada) bij de rangers informeerde naar wild / waldschutz zones, ze me vrij glazig aanstaarden. No such thing here sir...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 7 december 2012 · 19:11
    Goed stuk. Ik wist natuurlijk dat je de beesten niet moet storen maar eerlijk gezegd wist ik niet dat ze daarmee zoveel energie verspillen dat ze eraan dood kunnen gaan.
  • robbie
    Expert
    robbie op 7 december 2012 · 20:23
    Nee, op Rogers Pass krijg je gewoon een dikke mortiergranaat naar je kop geslingerd als je de Verboten Zone inskiet. Relaxte gasten!
  • kanski
    Elite
    kanski op 7 december 2012 · 21:51
    Haas... was ik hier ook niet bij? 😉

1 couloir te weinig naar skiërsrechts was het toch!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 7 december 2012 · 22:11
    Goed stuk!
    Fijn dat jullie hier aandacht aan besteden.
    Een compacte verrekijker zit standaard in mijn rugzak, lekker om even doorheen te turen tijdens het verzuringsproces in de beentjes😃
    Summer Sucks!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 7 december 2012 · 22:21
    Typisch dat een Nederlandse Haas opduikt in zo'n zone... Haasje de voorste 😉
    May the powder be with you.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 8 december 2012 · 11:22
    Sander, dat was de dag erna, waar we zgn. gewaarschuwd al gekeken hadden waar we wel en niet in mochten. Toen bleek toch dat ze het geheel hadden gewijzigd (dat bleek beneden).
    Vliegen doet geen pijn...
  • RonaldLouman
    Advanced
    RonaldLouman op 8 december 2012 · 13:11
    @Sipke, was idd wel een mooi stukje sneeuw.
    Goed verhaal Martijn. Dat van het energieverlies i.c.m. weinig voedsel heb ik me ook nooit echt gerealiseerd. Sindsdien let ik er beter op.
    Toch is het op de sites www.respektiere-deine-grenzen.ch en www.wildruhezonen.ch goed opletten. Alles wordt blijkbaar direct niet ingetekend. Want de zone "1 couloir te weinig naar rechts" staat niet op de interactieve kaart maar wel in een pdf onder de kaart vermeld.
  • Flow
    Advanced
    Flow op 8 december 2012 · 14:42
    Was zeker mooi stukje sneeuw.
    Wel handig dat die Polizisten beter zijn in het spotten van één gems tussen veel bomen dan het spotten van 8 freeriders tussen ongeveer 40 andere freeriders. En Haas, jammer van die foot's idd.
  • Haas
    Expert
    Haas op 8 december 2012 · 21:52
    @kanski inderdaad. @all in het boekje bergsport winter van winkler, brehm en haltmeier staat ook e.e.a over dieren in de winter.
    Voorstel: volgende keer als we door de wildschutz fahren nemen we een paar gevulde koeken voor ze mee!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro