Een goede lawinepieper

Een goede lawinepieper

Heb jij al een lawinepieper? Tegenwoordig een normale vraag, maar ca.20 jaar geleden stond ik met mijn oren te klapperen toen mij gevraagd werd of ik met een lawinepieper onderweg was. Direct daarna kocht ik mijn eerste lawinepieper. En in die 20 jaar is er veel veranderd.

Concept

Het concept van een lawinepieper is simpel. De pieper verenigt twee apparaatjes in één behuizing. een zendertje (transmitter) en een ontvangertje (receiver) Bij vertrek hang je je lawinepieper (transceiver) om je lijf en zet 'm op zenden trekt je jas eroverheen aan. Je pieper zendt nu de hele dag actief een signaal uit. Mocht je in een lawine komen, dan is dit signaal jouw verbinding met de buitenwereld. Een signaal dat opgepikt kan worden door andere lawinepiepers, mits zij hun pieper omzetten van zenden naar ontvangen.

Noodsituatie

Piepers zijn bedoeld als tool voor als het mis gaat. We weten inmiddels wel dat we met piepers moeten oefenen, willen we er in een noodsituatie ook snel mee uit de voeten kunnen. Immers op het moment dat je verrast wordt door een lawine is het heel moeilijk om helder te kunnen denken. De adrenaline giert door je lijf en toch moet je in een fractie van een seconde de juiste beslissingen nemen om accuraat te handelen.

Maar hoe zorg je ervoor dat je de kansen op een goede afloop van een zoek/reddingsactie al bij de aanschaf van een pieper vergroot?

Antennes

Een belangrijk criterium bij de aanschaf van een lawinepieper is het aantal antennes dat de fabrikant erin heeft gebouwd. In de early day’s van de piepers werd er gebruik gemaakt van één enkele antenne die zowel voor het zenden als ontvangen werd gebruikt. er werd tijdens een zoek actie met zo’n zogenaamde 1 antenne pieper geluisterd / gezocht naar een analoog pulserend piep signaal van de zendende pieper van het slachtoffer. Er waren nog geen lampjes in de vorm van een pijl, laat staan een achtergrond verlicht LCD display op deze piepers aangebracht.

Eerste generatie één antenne piepers
Eerste generatie één antenne piepers

Na verloop van tijd werden er piepers ontwikkeld die gebruik maakten van twee ontvangst antennes. Dit met het doel het zoeken naar een slachtoffer te makkelijker te maken en zodoende de tijd die daar mee gemoeid is te bekorten. Daarnaast werd er een processortje ingebouwd om de signalen van de twee antennes om te zetten naar een duidelijke looprichting instructie voor de zoekende redder. De ‘meer’ antennepieper / digitale pieper was geboren. De eerste generatie digitale meer-antennepiepers vertoonden echter veelal nog kinderziektes.

Derde antenne

Met de komst van een derde ontvangst antenne in de pieper en het toepassen van een snelle processor was de sprong naar een significant betere pieper gelukt. De drie-antenne pieper geldt nu als de standaard voor je uitrusting naast je schep en je sondeer stok.

Snel lokaliseren met een drie antenne pieper (zelfs voor beginners!)
Snel lokaliseren met een drie antenne pieper (zelfs voor beginners!)

Extra functies van een lawinepieper

Omdat er in moderne piepers gebruik wordt gemaakt van processoren is het mogelijk (naast de standaard zend- en ontvangstfunctie) een scala aan extra functies toe te voegen, wellicht niet altijd nodig of handig. Zo zijn er piepers met kompas, piepers met een hoogte meter, piepers die naast het standaard signaal een extra (soort wifi) signaal meezenden zodat er tussen de zoekende en de zendende pieper informatie kan worden uitgewisseld. Deze functie verschillen van merk tot merk. Daarnaast zijn de extra communicatie functies tussen verschillende merken piepers vaak niet compatible. Voor professionals kunnen bepaalde functies handig zijn. Het om kunnen schakelen van digitaal ‘automaat’ naar manueel analoog is in een ‘close multiple burrial’ een functie die kostbare tijd kan sparen.

Drie antennes ondergebracht in de Tracker 2 van BCA
Drie antennes ondergebracht in de Tracker 2 van BCA

Tips voor de aanschaf

Tijdens verschillende cursussen in de Alpen, de duinen en indoor wordt me regelmatig de vraag gesteld welke pieper de beste aanschaf is. Hier een paar tips voor de aanschaf. Over het algemeen geldt de beste pieper is de pieper die je kent.

1. Ga in ieder geval voor een drie antenne pieper.

2. Probeer in te schatten in hoeverre je de extra functies die veel piepers hebben nodig hebt. Het navigeren in het menu van sommige piepers met veel extra functies is in veld oefeningen vaak moeilijk gebleken. Mocht je willen gaan voor een pieper met extra’s, check dan welk merk en type pieper je maatjes hebben. Dit om het ‘compatible probleem’ te tackelen.

3. Er staan veel pieper tests online. gedegen tests vind je bijvoorbeeld bij de DAV (Deutsche Alpen Verein) of bijv. op beacon review.

Haas

Reacties

Gevorderd
SPAMAuteur16 december 2012 · 21:04

Ik snap dat advies geven tricky is maar kunnen we op basis van een aantal minimum eisen geen WP lijstje maken en bijhouden van piepers waar je het beste je keuze uit zou kunnen maken? Heb dit ooit eens aan Opa gevraagd en snap dat hij vanuit de wat meer officiele positie van het SSC hier beter alleen richtlijnen voor kan geven.

Maar wij als community kunnen het toch makkelijk maken voor starters? Ik zie namelijk ook “foute” tests voorbij komen en als starters hier een keuze op maken is dat niet handig.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Expert
HaasAuteur17 december 2012 · 00:06

@spam je hebt helemaal gelijk. Het opstellen van lijstje met daarop goede piepers voor beginnende freeriders is een goed idee. Ik ga ermee aan de slag.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
TimtAuteur30 oktober 2013 · 19:09

@ haas: is dat lijstje ooit nog gekomen? Zou top zijn… ik hoor het wel!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!