Vanuit het noordelijke Japanse eiland Hokkaido zal er dit seizoen regelmatig een update op wePowder verschijnen over het skigebied Niseko. Een winter in de droogste poeder ter wereld zal voor velen niet als een straf klinken, maar wat zijn de ins en outs, de do's en dont's en where is the place to be?! Ik ben nog redelijk onbekend bij de insiders van WP, maar PM mij of reageer op het stuk als je vragen hebt. Deze winter werk ik voor Niseko Sessions Skischool en ga samen met Niseko Photography proberen dit blog van mooie shots te voorzien.
Niseko
Het skigebied van Niseko bestaat uit vier secties die allemaal met elkaar verbonden zijn. De opening is in de eerste week van december en je kan er skiën tot april.
De vierresorts
De vier skigebieden van Niseko heten Hanazone, Hirafu, Niseko Village en Annapuri en bieden genoeg off-piste mogelijkheden voor alle niveaus. Tegenover het grootste resort Hirafu (tevens ook het centrum van het skigebied) ligt de oude vulkaan Yotei. Het is een hike van zes uur naar de top, waarna je de krater in kunt skiën, terug zult moeten hiken en dan een enorme backcountry run terug naar de voet kunt maken. Deze staat nog op mijn to-do-list.
Rusutsu en Moiwa
Rusutsu ligt op dertig minuten rijden van Niseko en blijft het hele seizoen erg rustig zodat er altijd goede powder te vinden is. Alle lijnen komen uit bij de lift, dus als nieuweling hoef je je geen zorgen te maken. Moiwa ligt op vijftien minuten rijden van Niseko en heeft twee liften, maar geen pistes. Het advies hier; breng dikke latten want de poeder is enorm diep.
En wat kost het?
Japan is niet goedkoop, maar met een retourtje onder de €620,- (British Airways en Aeroflot, check www.skyscanner.comhiervoor) kun je de onkosten behoorlijk drukken. Dagpas kost ongeveer €60,-, onderdak €40,- en eten minimaal €12,- per dag (eet je wel skibum style).
Ozzies en Kiwi's
In december stroomt het gebied vol met Ozzies, een paar verdwaalde Kiwi's en de rest wordt opgevuld met Yankee's. Als Europeaan ben je zeker uniek, en als Nederlander word je helemaal raar aangekeken.
Sajonara!