Freeriden in Japan

Door matthijs09 op 18 december 2012 · 9

Deep powder in Japan!
Deep powder in Japan!

Vanuit het noordelijke Japanse eiland Hokkaido zal er dit seizoen regelmatig een update op wePowder verschijnen over het skigebied Niseko. Een winter in de droogste poeder ter wereld zal voor velen niet als een straf klinken, maar wat zijn de ins en outs, de do's en dont's en where is the place to be?! Ik ben nog redelijk onbekend bij de insiders van WP, maar PM mij of reageer op het stuk als je vragen hebt. Deze winter werk ik voor Niseko Sessions Skischool en ga samen met Niseko Photography proberen dit blog van mooie shots te voorzien.

Powder in Japan
Powder in Japan

Niseko

Het skigebied van Niseko bestaat uit vier secties die allemaal met elkaar verbonden zijn. De opening is in de eerste week van december en je kan er skiën tot april.

De vierresorts

De vier skigebieden van Niseko heten Hanazone, Hirafu, Niseko Village en Annapuri en bieden genoeg off-piste mogelijkheden voor alle niveaus. Tegenover het grootste resort Hirafu (tevens ook het centrum van het skigebied) ligt de oude vulkaan Yotei. Het is een hike van zes uur naar de top, waarna je de krater in kunt skiën, terug zult moeten hiken en dan een enorme backcountry run terug naar de voet kunt maken. Deze staat nog op mijn to-do-list.

Mount Yotei
Mount Yotei

Rusutsu en Moiwa

Rusutsu ligt op dertig minuten rijden van Niseko en blijft het hele seizoen erg rustig zodat er altijd goede powder te vinden is. Alle lijnen komen uit bij de lift, dus als nieuweling hoef je je geen zorgen te maken. Moiwa ligt op vijftien minuten rijden van Niseko en heeft twee liften, maar geen pistes. Het advies hier; breng dikke latten want de poeder is enorm diep.

En wat kost het?

Japan is niet goedkoop, maar met een retourtje onder de €620,- (British Airways en Aeroflot, check www.skyscanner.comhiervoor) kun je de onkosten behoorlijk drukken. Dagpas kost ongeveer €60,-, onderdak €40,- en eten minimaal €12,- per dag (eet je wel skibum style).

Niseko Hirafu village
Niseko Hirafu village

Ozzies en Kiwi's

In december stroomt het gebied vol met Ozzies, een paar verdwaalde Kiwi's en de rest wordt opgevuld met Yankee's. Als Europeaan ben je zeker uniek, en als Nederlander word je helemaal raar aangekeken.

Sajonara!

About to get some freshies!
About to get some freshies!

Reacties

• Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 18 december 2012 · 11:26
    Kickuh!!

Oke Eerste vraag: Hoe ben je daar gaan werken ? Had je al een contact , of heb je gewoon een open sollicitatie gemaild ?!

Waar woon je ? luxe?Basic?
    En eff wat anders; merk je nog iets van de Tsunami ??

Stoked!!
    Skiing is Freedom!
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 18 december 2012 · 12:54
    top! precies details waar we naar op zoek zijn. voorzichtige plannen voor 13/14 😀
    http://verticaldissidents.net
  • matthijs09
    Beginner
    matthijs09 op 18 december 2012 · 14:31
    @mitchel. Het gebied heeft vele skischolen, allemaal wel te vinden op het net. De meeste vragen om een visum. Vereisten hiervoor zijn: Of een masterdegree, of meer dan 36 maanden aantoonbare skischooldagen. Als skibum ( werk in restaurant of hotel) is er genoeg werk ter plekke te vinden. Is een mooi bijbaantje Je engels moet natuurlijk wel op niveau zijn. Ik kan je in contact brengen met een skischool als je dat graag wilt voor het volgende seizoen. Het huis is top! 2 of 3 pers. per slaapkamer, en een grote gezamelijke keuken. Beste feature: net klaar met het bouwen van een tafeltennistafel in de garage 😃 )

De tsunami heeft vorig jaar een strook van 300 km langs de oostkust vernield. Dit was ten noorden van Tokyo. Dit gebied is nog steeds totaal vernield en de samenleving is nog steeds dagelijks de puinhopen aan het ruimen. Wat achterblijft is letterlijk en figuurlijk een groot gat. Ik ben hier in okt &nov doorheen gefietst, vandaar.
    Het noorder eiland Hokkaido ligt ver ten noorden van het getroffen gebied.

feel free to ask!
    m katsma
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 18 december 2012 · 14:48
    cool!!
  • Berber
    Expert
    Berber op 18 december 2012 · 19:14
    supercool ! Verheug me al op je beelden en verhalen ! Have fun!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 18 december 2012 · 19:32
    kietsel!, een blogje hier, lachen... viel spass!
    Vliegen doet geen pijn...
  • MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 18 december 2012 · 21:48
    Leuk! Ik kom je dan misschien wel tegen in februari. Veel plezier alvast!
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 19 december 2012 · 10:19
    Nice!! Enjoy!
  • Bodo
    Advanced
    Bodo op 19 december 2012 · 23:20
    mooi post Matthijs! dat wordt vast een poederrijk blog. Ik heb je een PM gestuurd!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro