Me & My Quiver

Me & My Quiver
No one ski quiver
No one ski quiver

Voor freeriders is hun gear meer dan alleen maar een paar ski’s of een board. Vaak is het een verlengstuk van je lichaam, of, meer filosofisch gezegd, het verlengstuk van de ziel. Omdat je materiaal je de vrijheid van het freeriden verschaft. En daarmee heeft iedere ski of ieder board een verhaal. Want je hebt er misschien wel lijnen op gereden die je nooit meer zult vergeten.

In deze nieuwe serie artikelen brengen we je de verhalen achter het materiaal. De aftrap wordt gedaan door Arjen, een van de oprichters van wePowder.

In de loop der jaren heb ik op veel, heel veel ski’s geskied. Van sommigen vind ik het nog steeds jammer dat ik ze heb weg gedaan, zoals de Salomon X-Scream Series, de eerste ‘echte’ freeride ski en de Arno Adam van Dynastar, een van de mooiste ski’s ooit gemaakt. Maar goed, je hebt natuurlijk ook maar een beperkte ruimte in je kast en portemonnee en dus zijn dit de zeven modellen die bij mij in de kast te vinden zijn.

1) Salomon Scream X-Hot

De Scream was de ski die ik meenam toen ik een langere tijd in Fernie, B.C. zat in de winter van 2003/2004. De winter was relatief slecht en er viel voor Canadese begrippen weinig sneeuw. Tijdens een van de eerste poederruns op de Scream zette ik ‘m in Lake Louise op een steen, waardoor deze direct total-loss was.

2) K2 Seth Pistol

De Seth Pistol was het promodel van Seth Morrisson uit de succesvolle Factory-line van K2. Op weg terug van Lake Louise naar Fernie heb ik deze ski gekocht in een shopje in Invermere. Ze wisten daar alleen niet hoe de ski gemonteerd moest worden, dus dat mocht ik zelf doen. Op de Seth heb ik veel mooie lijnen geskied en uit pure nostalgie staat deze nog in de kast.

Legend
Legend

3) Dynastar Prorider XXL

Een absoluut big-mountain beest. Superstabiel, geen rocker, traditioneel gebouwd. Een van de beste ski’s die Dynastar ooit gemaakt heeft. Met deze ski heb ik met Sander Kan in Nendaz/Verbier mooie lijnen geskied, maar ook een van de diepste early season dagen in Obertauern begin november met o.a. de boys van Snowcountry. De Prorider laat je nooit in de steek en zorgt voor dikke bovenbenen.

4) Armada JJ

Een van de meest speelse poederlatten waar ik ooit op gestaan heb. Deze ski was toen eigenlijk z’n tijd al ver vooruit, met z’n vijf dimensies, rocker in de tip en tail en camber onder de voet. Op deze ski heb ik m’n diepste dagen ooit beleefd. In een klein Oostenrijks gebiedje in de buurt van de Duitse grens golfde er na iedere bocht een golf van poeder over m’n hoofd. En dat in de bomen. De JJ maakt het gewoon heel makkelijk voor je!

5) Armada JJ

Deze ski is zo goed dat ik er twee paar van heb staan.

6) Dupraz D2

Snowboard-bouwer Serge Dupraz kwam dit seizoen met een ski op de proppen. Tijdens een beurs werd ik direct verliefd op het ontwerp en de passie die van de ski afdroop. We hadden samen wat opstartprobleempjes, maar dit is een ski die je op de piste als in de poeder kan rijden. Goed allround, maar met een gebruiksaanwijzing. Maar dat is ook wel eens lekker.

7) Salomon Rocker 2

De Rocker 2 van Salomon lijkt een beetje op de JJ. Ik vind ‘m net wat lichter en ook deze ski is geweldig in de bomen. Deze ski heeft me vorig seizoen behoorlijk wat epic momenten gegeven. Dikke poeder in de heli met CMH in Revelstoke, treeruns in het Montafon en pow op de vulkanen van Oregon.

Wil jij ook meedoen met Me & My Quiver? Stuur dan jouw verhaal met een foto (zoals je die boven dit artikel ziet) naar arjen @ wepowder.nl en vertel ons de verhalen achter jouw materiaal! En uiteraard hoeven dat geen zeven modellen te zijn!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
FreeArnoAuteur10 januari 2013 · 10:17

:-)
Leuk artikel en belooft een leuke serie te worden!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
DioAuteur10 januari 2013 · 11:00

1: Heb ik ook. Toen de eerste dikkere latten nu een familie piste ski.
2 Ik heb de Seth Vicious. Man wat moest ik wennen aan die 98mm onder voet. Voelde me pas na een dag of drie hard skiën wat relaxter met die dingen. Ze zijn nu uitgerust met een setje dynafits om te toeren. Super do-it-all ski.
3. Heb ik ook. Toplat waarbij je technisch moet blijven rijden anders blaas je jezelf zo op.
4. BMB Original+ met twee carbon stringers, da’s eigenlijk net zoiets als de JJ. En ja, deze topsheets liggen in de afvalcontainer op de laatste sfeerbeeldenvideo van Stevens’ werkplaats. Heerlijke ski ook al om op een ski te rijden die je helemaal zelf hebt gemaakt.
5. Heb ik in de AK uitvoering (Ik heb dan ook niet zo’n über athletenbouw zoals jij).
6: Elan SLX in 165cm (een lief toegankelijk gifkikkertje) voor in de bückeltraining bij Freestyle Holland en voor Landgraaf, als familie pisteski en wanneer ik de Carvin’ Marvin’ wil uithangen.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/462791_4014682404955_1774712768_o.jpg

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
Willem2kAuteur10 januari 2013 · 11:13

Yup, leuk onderwerp. Liep eerder ook al een topic over maar dat is vrij snel doodgebloed: http://wepowder.nl/forum/topic/45213

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
AlexSkiAuteur10 januari 2013 · 12:26

Maar goed, je hebt natuurlijk ook maar een beperkte ruimte in je kast en portemonnee

Wat is de definitie van ‘beperkt’ :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
doovAuteur10 januari 2013 · 18:08

Dio, hoe ski je die AK’s zonder binding?
Wil ik ook leren,want een binding op 1 van mijn Originals is brak.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!