Weihnachtswetter, Tauwetter?

Weihnachtswetter, Tauwetter?
La Fouly (CH) via Powfinder app
La Fouly (CH) via Powfinder app

Poederalert#9 geldt nog steeds, extra sneeuw in aantocht, maar warmte ligt op de loer.

Allereerst wil ik kort stil staat bij het tragische ongeluk van Sebastiaan Morel (39). Op zaterdag 8 december is Sebastiaan Morel om het leven is gekomen bij een tragisch ongeluk op de flanken van de Zwitserse Jungfrauregion. Sebastiaan Morel was een gepassioneerd freerider. Ons diepe medeleven gaat uit naar familie en vrienden.

Lawinesituatie

Ten tweede wil ik jullie er op wijzen dat de lawinesituatie in de Alpen nog steeds gespannen is. De combinatie van sterk wisselende temperaturen, een veelal slechte opbouw van het sneeuwdek, lokaal heel veel sneeuw en veel wind maakt dat we afgelopen weekend veel lawines naar beneden hebben zien komen en niet alleen in St. Anton am Arlberg waar we afgelopen weekend zaten. Het is me ook opgevallen hoeveel mensen nog steeds slecht voorbereid off-piste gaan. Zonder schep, pieper en sonde en veelal geen besef van het actuele lawinebericht. Laten we het goede voorbeeld geven, de backcountry checklist respecteren en altijd het actuele lawinebericht lezen (hier vind je de handleiding lawinebericht).

Actuele condities

Sinds vrijdag viel er veel sneeuw in de Alpen, waarbij op zaterdag het nulgradenniveau overal richting de 1700-2000 meter steeg en er veel natte sneeuwlawines zijn waargenomen. Gemiddeld viel er 40-100 cm vers boven de 1800 meter, waarbij vooral de Franse Alpen en het westen van Zwitserland veel sneeuw ontvingen. Met de warmte is de sneeuw diep in de dalen aan het smelten en in delen van de vooralpen al weggesmolten. Daarentegen ligt in de complete Alpen boven de 1800 meter een sneeuwdek dat minimaal gelijk is aan het langjaarlijkse gemiddelde maar in vele gevallen 2 tot 3 keer dikker is dan normaal.

Poederalert#9 zet door

Zoals verwacht daalt de temperatuur nu in het noordwesten van de Alpen. Met een naar westnoordwest gedraaide stroming wordt er tijdelijk koudere lucht tegen het noordwesten en noorden van de Alpen aangedrukt. De sneeuwgrens zakt daarbij weer richting de 1000 meter en lager en het nulgradenniveau ligt rond de 1250 meter. In de zuidalpen daarentegen is het zonnig en waait een stevige noordenwind.

Tot en met woensdag verwacht ik nog eens 40-70 cm rond de Mt. Blanc en de Alpennordhang en 15-45 cm in de rest van de noordalpen. Het zwaartepunt van de neerslag ligt ten noorden van de lijn Chambery-Arlberg. Dinsdag klaart het daarbij al op vanuit het westen en woensdag wordt een uitgesproken zonnige dag. Er geldt een first chair alarm voor dinsdag en woensdag.

Lange termijn, dooi?

Vanaf donderdag doet warme lucht een poging de Alpen binnen te dringen. Dat het vanaf donderdag weer warmer wordt en de sneeuwgrens stijgt richting de 1500-1800 meter is al zeker. Het is ook redelijk zeker dat vrijdag de sneeuwgrens weer daalt en wat er vanaf zaterdag gebeurt is zoals vaker bij een westelijke straalstroom gissen. Voorlopig duidt alles op een aantrekkende zuidwestelijke stroming watt warmer weer betekent. Zet dit scenario echt door dan moeten we rekening houden met zuidföhn in de noordalpen, veel wind, veel neerslag in de vorm van regen in de dalen en sneeuw op grote hoogte in de westalpen.

Een scenario dat me doet herinneren aan de winter van december 2009. Ook toen zorgde een warme straalstroom voor veel neerslag en stijgende temperaturen. In combinatie met de kerstvakantie en de bijbehorende poederstress zorgde dit voor een explosieve situatie en bizarre lawine ongelukken.

Maar een tijdelijke opwarming heeft ook een goede kant. In het sneeuwdek zitten veel zwakke lagen en is er veel triebschnee voorhanden. Het mooiste scenario zou zijn tijdelijk heel warm met regen/natte sneeuw tot grote hoogte. Direct daarna flink kouder met aanhoudende sneeuwval. Door de nattigheid verbinden de oude zwakke lagen goed. Waarna deze zich door de kou kan verbinden en de extra massa van de nieuwe sneeuwval alles goed samenperst. Maar dit zal ook gedurende de dagen dat dit gebeurt voor een zeer gespannen situatie zorgen. Zeker tijdens een kerstperiode = poederstress.

Dit alles gaan we de komende dagen goed volgen.

Poederadvies

Wil je nog stressloos poeder rijden? Dan moet je er dinsdag en woensdag zijn. Lekker veel verse sneeuw tot ver in de dalen. Je hoeft je daardoor niet in het hogere alpine terrein te begeven en kunt heerlijk in de bossen spelen.

Stay stoked!

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
AnoukAuteur17 december 2012 · 17:51

In Flaine is het al drie dagen aan het sneeuwen, maar zodra je de berg afkomt is het regen (Les Carroz is zowat de grens). Voor morgen wou de sneeuwgrens hier nog wat lager liggen, woensdag zon. Vanaf vrijdag wordt ook hier een grote temperatuurstijging verwacht.

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Expert
martijnmvfAuteur17 december 2012 · 20:02

Voor morgen staat Noordalpen Oost hoog aangeschreven maar zover ik naar buiten kijk valt er nog steeds geen sneeuw. Goede tip waar nog poeder te vinden is? Vorige week was zauchensee trouwens geweldig!!!

Expert
meteomorrisAuteur17 december 2012 · 20:52

@martijnmvf, helemaal gelijk. Pas ik direct aan.
@guest694. Vannacht en morgen de meeste sneeuw bij jou. Dan ook (wat) kouder.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur18 december 2012 · 00:33

Hey Morris,

Het is een beetje uit de richting maar heb je enig idee hoe de vooruitzichten voor Noorwegen (Oppdal) zijn voor de komende week? Ik verwacht geen gouden poederbergen daar maar een beetje sneeuw erbij zou geen kwaad kunnen.

Dank!

Groet.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!