Zeer warm weekend

Zeer warm weekend
Les Portes du Soleil (FR), via powfinder

Vandaag Nordweststau, woensdag droog, zeer warme kerstavond, lange termijn kouder.

Allereerst dank voor de mooie en ingetogen woorden naar aanleiding van het tragische ongeluk van Sebastiaan Morel (39). Sebastiaan Morel was een gepassioneerd freerider. Ons diepe medeleven gaat uit naar familie en vrienden. Woensdag nemen we afscheid van hem.

Lawinesituatie

Daarnaast wil ik jullie er op wijzen dat de lawinesituatie in de Alpen nog steeds gespannen is en blijft. Voor het westen van Zwitserland waar 100-120 cm vers viel sinds vrijdag geldt nog steeds GROOT lawinegevaar (4) en in grote delen van de alpen een dikke 3. Het valt me op dat nog steeds veel net naast de piste rijders slecht voorbereid onderweg zijn. Als in; zonder schep, pieper en sonde en veelal geen besef van het actuele lawinebericht. Laten we het goede voorbeeld geven, de backcountry checklist respecteren en altijd het actuele lawinebericht lezen (hier vind je de handleiding lawinebericht).

Actuele condities

Sinds gisteravond is het weer kouder in de Alpen. In de noordweststau van de Alpennoordhang en Voralberg viel 10-25 cm vers. In het Kleinwalsertal, Tannheimertal en Bregenzerwald 25-40 cm. Ook in Les Marécottes, de Jungfrau region, Flumserbergen Adelboden-Lenk viel een goede 30-40 cm. De sneeuwgrens lag daarbij rond de 900-1100 meter en dat was nodig ook. Afgelopen zaterdag was het erg warm in de Alpen waardoor het nulgradenniveau tijdelijk rond de 1700-2000 meter steeg en er veel natte sneeuwlawines zijn waargenomen.

Poederalert#9 zet dus door

Zoals verwacht daalde de temperatuur uiteindelijk in het noordwesten van de Alpen. En vandaag sneeuwt het nog flink door. Tot en met woensdagochtend verwacht ik nog eens 10-30 cm ten noorden van de lijn Chambéry-Arlberg. Vandaag klaart het daarbij 's middags al op vanuit het westen en woensdag wordt een uitgesproken zonnige dag. Er geldt een first chair alarm voor dinsdag en woensdag. In de zuidalpen daarentegen is het zonnig, waait een stevige noordenwind en is het zoeken naar poeder.

24 december, Alpen vol in de subtropische lucht
24 december, Alpen vol in de subtropische lucht

Een subtropische kerst?

Misschien ietwat bot geformuleerd maar het wordt een warme kerstavond waarna het weer kouder wordt. Zo meteen de details. Maar voor het zover is gaan we lekker kwakkelen. Donderdag passeert een warmtefront, sneeuwgrens tijdelijk richting de 1400-1700 meter om in de loop van de vrijdag al weer terug te zakken richting de 900-1200 meter. Droge sneeuw vind je deze dagen pas boven de 2000 meter. Echt dramatisch wordt het warmtefront dat van vrijdag op zaterdag vanuit het westen komt. Sneeuwgrens dan richting de 1800 meter (of hoger) en een nulgradenniveau rond de 2500 meter.

24 december, nulgradenniveau naar 3000 meter.
24 december, nulgradenniveau naar 3000 meter.

Vergeet komend weekend

Zaterdag, zondag en maandag worden bizar warm. De ochtend van 24 december gaat het nulgradenniveau richting de 3000 meter. Enkel de echt inneralpine valleitjes houden het kouder. In de zuidföhndalen kan het zondag/maandag 15 graden boven nul worden.

Zuidföhndalen Zwitserland
Zuidföhndalen Zwitserland

Maar daarna…

De winter komt terug

Wat overigens niet zo vreemd is in een decembermaand. De warmte voor de kerst is een opmaat naar kouder weer. De straalstroom draait naar noord en zal sneeuw vanuit het noorden gaan brengen.

Voorbehoud

Een westelijke straalstroom is hoogst volantiel. Ofwel het venijn kan in de details zitten. Duidelijk is dat het tijdelijk erg warm wordt. Maar het begint ook duidelijk te worden dat daarna weer sneeuw en kou volgt. Bovenstaand scenario herinnert me aan de kerst van 2009. Ook toen zorgde een warme straalstroom voor veel neerslag en stijgende temperaturen. In combinatie met de kerstvakantie en de bijbehorende poederstress zorgde dit voor een explosieve situatie en bizarre lawine ongelukken.

Ieder nadeel heb zijn voordeel

Want een tijdelijke opwarming heeft ook een goede kant. In het sneeuwdek zitten op dit moment veel zwakke lagen en is er veel triebschnee voorhanden. Het mooiste scenario zou zijn tijdelijk heel warm met regen/natte sneeuw tot grote hoogte. Direct daarna flink kouder met aanhoudende sneeuwval. Door de nattigheid verbinden de oude zwakke lagen goed. Waarna deze zich door de kou kan verbinden en de extra massa van de nieuwe sneeuwval alles goed samenperst. En het lijkt er op dat de lawinesituatie na de kerst wel eens rap zou kunnen verbeteren in de noord- en westalpen.

Poederadvies

Wil je nog stressloos poeder rijden? Dan moet je er vandaag en woensdag zijn. Lekker veel verse sneeuw tot ver in de dalen. Je hoeft je daardoor niet in het hogere alpine terrein te begeven en kunt heerlijk in de bossen spelen.

Komend weekend blijf je lekker thuis zodat je op of net na de kerstdagen kunt profiteren van de invallende kou en sneeuwval.

Stay stoked!

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur18 december 2012 · 09:45

Oef… ff duimen voor oud/nieuw in Frankrijk dus… Ahwell, het was natuurlijk ook too good to be true: verse dumps van begin december tot oud en nieuw, zonder rottigheid tussendoor…

Expert
meteomorrisAuteur18 december 2012 · 09:47

@JaapvR, lange termijn ziet er goed uit. Maar het weekend voor de kerstdagen niet.

powfinder.com
Gevorderd
basvennikAuteur18 december 2012 · 09:54

Van zaterdag tot vrijdag in Jungfrau.
Geinig om de omschakeling mee te maken. Ook maar eens extra onderzoeken wat het gaat betekenen voor de routes die we voor ogen hadden…

Ik verbaas me een beetje over het plaatje van de Zuidfohndalen.
Had altijd begrepen dat Jungfrau daar ook bij hoorde. Zoals het ook in de beschrijving staat.

Weet wel dat binnen het gebied ook veel verschillen kunnen zijn (Schilthorn/Murren, Mannlichten/Scheidegg en Grindelwald).

Gaan we dit weekend van de fohn last hebben?

Expert
meteomorrisAuteur18 december 2012 · 10:07

@basvennik. Wengen en Murren vallen daar zeker onder. Grindelwald heeft minder last van de valwind.

Dit weekend heb je zeker last van de Fohn.

powfinder.com
Gevorderd
MavcoAuteur18 december 2012 · 10:15

@basvennik; waarschijnlijk wel; met zuid fohn komt het bijna altijd door het Lauterbrunnen dal naar binnen, wat dan meestal storm op de Schilthorn en in Mürren betekend en Grindelwald regenachtig…

SF Meteo zegt:
Grindelwald prognose: http://www.sf.tv/sfmeteo/lokalprognosen/index.php?f=1&drs=0&q=Grindelwald&max=10
Mürren prognose: http://www.sf.tv/sfmeteo/lokalprognosen/index.php?f=1&drs=0&q=Mürren&max=10

Wij zitten ook vanaf zondag in de Jungfrauregion t/m 5 jan.

Toerist
AnoniemAuteur18 december 2012 · 10:22

Ik ga van donderdag tot maandag weg, nog steeds geen definitieve locatie vastgesteld. Advies? Zermatt iets? Of in de buurt van Verbier?

Gevorderd
basvennikAuteur18 december 2012 · 10:24

Ja precies, dat is ook zoals ik heb begrepen. maar vond het plaatje er niet zo op aansluiten.

Thanks voor de extra info. Maar eens kijken in welk gedeelte we de warmere dagen gaan doorbrengen…

Toerist
AnoniemAuteur18 december 2012 · 10:40

Ik ga 24e weg. Zonder bestemming nog. Ik heb slechte ervaring met slaapplaats zoeken in Oostenrijk zo rond de kerst, maar dat zal overal wel zijn. Iemand nog tips? (behalve VVV bezoeken).
En is er nu al iets te zeggen over waar het gaat dumpen vanaf kerst, ik bedoel dan globaal: Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk?

Beginner
AllartAuteur18 december 2012 · 10:56

booking.com levert nog wel eens verrassende resultaten…
Is er uberhaubt iets te vinden dit weekend? Of is het echt alles bagger?

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
FolkertAuteur18 december 2012 · 11:53

^^ was niet ingelogd, maar mocht iemand geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag.

Beginner
MarcDAuteur18 december 2012 · 13:24

Hmm, ben volgend weekend gedwongen vrij. Onverwacht poedertripje zou niet verkeerd zijn.
Kijken hoe alles zich ontwikkeld.

Gevorderd
ReneAuteur18 december 2012 · 14:25

De vooruitzichten voor de jaarwisseling zijn dus vooralsnog koud en sneeuwval als ik het goed begrijp? Ik hoop het in ieder geval. Dat zou m’n bezoek aan het Zillertal er wel wat mooier op maken :)

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Toerist
AnoniemAuteur18 december 2012 · 20:08

noooooooo mijn eerste dagen op de sneeuw zijn precies vanaf vrijdag tot kerst, daarna moet ik weer werken, precies de warme dagen…
jaloers op degenen die nu gaan!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!