Bewustwording bij het freeriden

Door Silvester op 19 december 2012 · 9

Aan het begin van het seizoen is het goed om je inhoudelijk kennis weer op te frissen, de 3x3 weer scherp voor ogen te krijgen en een klein kaartje te plastificeren met daarop de basis regels van de reductiemethode om in het veld je observaties te dirigeren.

What if

Toch wil ik voor de aftrap van mijn serie artikelen voor Wepowder eerst even kort afstand doen van de inhoud. Het is namelijk belangrijk om het neuzel over sneeuw in een bredere context te (kunnen) plaatsen. Als het allemaal altijd goed zou gaan, was er geen probleem. Technisch kunnen de meesten onder ons namelijk feilloos naar beneden rijden. En sneeuw zelf is smetteloos en ziet er van buiten altijd prachtig uit. Het gaat altijd om die andere mogelijke waarheid, die mogelijk ongunstige samenloop van omstandigheden, die vijand die we niet goed kennen. Want er zijn er maar een paar die een echte lawine ervaring kunnen navertellen. In tegenstelling tot veel facetten van het leven kun je dit maar beter niet aan den lijve ondervinden. Daarvoor zijn de mogelijk consequenties gewoon te groot. Dus bewustwording van “what if...”

Blijf zelf nadenken!
Blijf zelf nadenken!

Voorstellingsvermogen

Het betekent dus automatisch dat er een groot beroep wordt gedaan op ons voorstellingsvermogen. En eigenlijk op twee niveaus. Ten eerste in het grotere geheel. Om maar met de deur in huis te vallen: ben ik klaar voor die andere waarheid? Ben ik bereid om dat risico te accepteren? Vergeef ik het mezelf als het toch mis gaat? Wil ik het mijn omgeving aan doen? Liggen mijn kennis en gevoel goed op één lijn over deze drop-in? “What if...” Want het feit dat je dit leest betekent dat je elke jaar dat je dit doet meer kans loopt om een bekende te verliezen. Dat hebben we allemaal recentelijk mogen voelen. Onze freeride wereld is namelijk niet zo groot. Bovendien zoeken we als backcountry skiërs allemaal het terrein op waar we moeilijk grip op kunnen krijgen. Lees dus vooral verder, want deze serie gaat je daar zeker meer zicht op geven.

Het terrein

Ten tweede moeten we tijdens het daadwerkelijk beoefenen van onze sport voortdurend een voorstelling proberen te maken van het terrein. Dat begint al thuis vanachter je computer als de weermodellen worden bekeken en dat gaat door tot de keuze van waar je de volgende voet gaat neerzetten in de sneeuw. Wat is het weer de afgelopen weken geweest? Welke temperaturen heeft het sneeuwpak ervaren? Welke oriëntatie hebben de hellingen waar ik straks in terecht kom? Voor welke weersveranderingen komende week moet ik oppassen? Wat zal er gebeuren als ik hier een ski-cut zet? “What if...” Want al deze gebeurtenissen beïnvloeden het sneeuwdek en daarmee het humeur van onze vijand. Je moet een soort ruimtelijk mentaal model van je omgeving creëren nog voordat je er in hebt gestaan. Ook daar zal deze serie artikelen je meer zicht op geven.

Veel spullen

En nog iets over hoeveel we eigenlijk bezig zijn met die andere waarheid. Kijk maar eens naar je uitrusting. Je hebt voor een paar duizend euro aan spullen in je auto liggen als je naar de Alpen crosst. Je ski's/board, stokken en skibril gebruik je dagelijks voor dat wonderlijk woord flow. Maar een aanzienlijk deel van die verzamelde waarde hoop je nooit te gebruiken waar het eigenlijk voor is ontworpen. Standaard uitrusting is natuurlijk de 3-eenheid piep, schep, sonde. Tegenwoordig kunnen we hier de avalung en de airbag aan toevoegen als opties. Honderden euro's die we bij ons dragen voor alleen maar de “what if...”.

Paradox

We jongleren als backcountry wintersporters met heel veel onbekende parameters. En veelal blijven die ook (gelukkig) verborgen voor ons. Geen ongelukken betekent dit. Echter hoe dicht zat jij bij de rand? Soms weten we dat, soms voelen we dat. Meestal echter hebben we gewoon een vette dag gehad met veel stoke. Hoe vaker dit goed gaat, des te minder we opletten. Ons brein verslapt, we worden positief bevestigd in ons handelen omdat het goed gaat. Valse veiligheid! Want als je beperkte ervaring hebt, weet je simpelweg niet hoe dicht je bij die andere waarheid bent geweest. Daarom is het nabespreken van elke afdaling, elke skidag, elke trip essentieel. Hierbij is je gevoel misschien nog wel belangrijker dan de feiten. Je gevoel moet namelijk geschoold worden waardoor het langzaam omvormt in intuïtie. En dat kan je leven redden!

Airbag en avalung

Hetzelfde geldt voor technische snufjes als een avalung en met name de airbag. Want wie zal niet denken voor een drop-in als je een airbag: “toch fijn, mocht het misgaan heb ik toch een betere overlevingskans.” Ze geven je een veilig gevoel, echter ze helpen je niet om goede keuzes te maken. Ze verleiden misschien zelfs wel tot verkeerde keuzes. En dat betekent valse veiligheid. Realiseer je dat ze slechts het restrisico om te verongelukken kleiner maken.

Lawinefilms

Om mezelf telkens weer even op het juiste pad te zetten, kijk ik daarom vaak, voordat ik de sneeuw in ga, films van lawines. Dit klinkt misschien cru. Maar dit maakt me bewust van die andere waarheid, maakt het makkelijk om een goed gevoel te krijgen bij omdraaien, maakt me gemotiveerd om het sneeuwdek beter te doorgronden, maakt dat mijn zintuigen zich openen voor info die niet gericht is op het verkrijgen van flow.

Bewustwording

Om anderen op het juiste pad te krijgen, wil ik graag bijdragen aan het verschaffen van bewustzijn onder freeriders. Een basis daarvoor is het verkrijgen van algemene kennis van onze vijand. Daarom zal ik deze winter, vanuit m'n ervaringen als zelfstandig toerskiër en skipatrol, inhoudelijk op de lawinekunde ingaan in de hoop handvatten te geven aan de grote paradox van sneeuw: in een fractie van een seconde kan de hemel letterlijk naar beneden vallen en een hel worden. De wolf die uit z'n schaapskleren springt!

Doel

Naast het verschaffen van een algemene basis lawinekunde heb ik vooral het doel om jullie de gevaarlijke situaties in de winter te leren herkennen om vervolgens je gedrag (acties) adequaat aan te passen. Daarbij zal ik vanuit mijn ervaringen met patrol werk putten.

Blijf zelf nadenken!

De artikelen die op wePowder geschreven worden zijn educatieve teksten die freeriders structuur bieden om problemen in het terrein te vermijden. Aangezien de stabiliteit van het sneeuwdek van veel variabelen afhankelijk is en daarmee veel onzekerheid met zich me brengt, kan er nooit gedacht of gewerkt worden met standaarden of strakke procedures. Elke situatie is uniek. Daarom biedt het uitvoeren van handelingen geschreven op wePowder nooit een garantie voor absolute veiligheid. Je zult zelf continu moeten nadenken, afwegingen maken en beslissingen nemen. Alleen ervaring en op den duur intuïtie zorgen ervoor dat jouw persoonlijke statistiek hopelijk een leven lang met je meegroeit.

Blijf leren

Bouw het verstandig op, durf om te keren. Geniet vooral van de weg. De top, het doel, is mooi meegenomen. Overleven doe je door te leren. En leren doe je van elkaar. Ga nooit alleen, maar verrijk jezelf met de ervaringen van anderen. Leren is communiceren en mensen praten het makkelijkst in een omgeving van respect en vertrouwen. Ieder lid van een groep is daar impliciet verantwoordelijk voor. En dat begint al thuis voor vertrek en niet pas bij de glimlach na een hemelse afdaling. Kies je maatjes met een reden. Want voor lachen, skiën en drinken heb ik geen vertrouwen nodig, dat kan met iedereen. Maar geldt dat ook voor omkeren, huilen of misschien samen vechten voor het leven?

Juist, het doel is bewustwording. Bewustwording van je omgeving en vooral je eigen rol in het geheel! Want de bergen vormen geen risico, maar worden gevaarlijk omdat wij ons erin begeven.

Reacties

• Joëlle
    Advanced
    Joëlle op 19 december 2012 · 14:33
    Heel mooi geschreven!
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 19 december 2012 · 15:13
    Nice!!

Heb je voorbeelden van 'lawine films' ? Of bedoel je instructie video's ? of Vallende mensen op youtube ?

Grt
    Mitch
    Skiing is Freedom!
  • Silvester
    Advanced
    Silvester op 19 december 2012 · 15:22
    @ Mitchel: een video als "The Fine Line" van Rocky Mountain Sherpas blijft een topper. Zie hier
    Het gaat me dan natuurlijk niet specifiek om mensen in nood, maar temeer om het natuurverschijnsel zelf.
    Live 2 ride - Ride 2 live
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 december 2012 · 16:00
    Mooie en wijze woorden.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 19 december 2012 · 17:30
    Super blij met dit artikel! ben heel benieuwd naar de serie. Bedankt
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Berber
    Expert
    Berber op 19 december 2012 · 21:37
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 20 december 2012 · 12:50
    Mooi artikel,
    Ben benieuwd naar je vervolg
  • PK
    Beginner
    PK op 20 december 2012 · 18:41
    Mooie inleiding, duidelijk en leesbaar verwoord.
    Heel benieuwd naar het vervolg.
    Let it snow, let it snow, let it snow
  • CorD
    Beginner
    CorD op 21 december 2012 · 08:59
    Wat een duidelijk en mooi verhaal!
    Dat we een mooie Freeride winter mogen krijgen samen met moedernatuur en zonder vijand!
    Think with powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro